Analityka w social mediach – Wszystko co musisz wiedzieć o UTM

Firma w social mediach

Najważniejszym elementem prowadzenia analityki ruchu przychodzącego z mediów społecznościowych będzie poprawne przypisanie źródła w Analytics za pomocną zmiennych UTM. Do każdego linku możesz dokleić zmienne utm tak, aby wygodnie analizować ruch w raportach. Bez tagowania źródła ruchu będą bardzo różne – część wizyt wpadnie nawet do direct/none, czyli wejść bezpośrednich. Dla przykładu nieotagowany ruch z Messengera na komputerze może wyglądać jako l.messenger.com/referral, a z Facebooka jako l.facebook.com/referral. Z takich danych nie poznamy realnego powodu kliknięcia. Na komórce kliknięcie w nieotagowany link w Messengerze przypisze go do m.facebook.com/referral, jednak już np. kliknięcie w Whatsapp wygeneruje sesje z (direct)/(none).
 

Aby jeszcze bardziej to skomplikować, dodam, że jeśli otworzysz link z Messengera w nowym oknie Chrome w trybie incognito, system i tak będzie wiedział, skąd pojawił się ruch. Jeśli zrobisz to ze zwykłym linkiem z wpisu, to zostanie to zarejestrowane jako (direct)/(none). Wszystko zależy od tego, czy link prowadzi bezpośrednio do strony, czy do przekierowania wewnątrz Facebooka.

POLECAMY

Rys. 1. Kombinacje par źródło/medium dla ruchu z Facebooka 

Jeśli chcesz to opanować, poznaj zmienne UTM, dzięki którym łatwo rozróżnisz źródła ruchu i skupisz się na najważniejszym – analizie konwersji i skuteczności kanałów.

utm_source – służy do określania źródła ruchu: Facebook, Linkedin, Youtube. Zawsze używaj tu nazwy platformy bądź miejsca, skąd pochodzi ruch.

utm_medium – służy do określana sposobu dostarczenia ruchu: cpc, organic, email. Google AdWords określa medium jako cpc, a wejścia bezpłat...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy