Co i jak monitorować na Facebooku? Wszystko o wskaźnikach, narzędziach i wnioskach

Narzędzia Social Media Managera

Prowadzenie komunikacji na Facebooku daje doskonałe efekty pod warunkiem, że masz obraną strategię i wiesz, do osiągnięcia jakich celów dążysz. W niniejszym tekście podpowiem Ci, jak mierzyć skuteczność swoich działań, jak generować potrzebne do tego dane i je interpretować, by nie były jedynie bezdusznymi cyferkami na ekranie laptopa czy smartfona, ale pozwalały wyciągnąć konstruktywne wnioski.

Jak zacząć?

Stwórz strategię, obierz konkretne cele, zarówno te czysto komunikacyjne, jak i biznesowe. Te drugie są szczególnie istotne, gdy przygotowujesz się do długofalowych działań, np. z perspektywy agencji obsługującej klienta – musisz dogłębnie poznać biznes, który dla Ciebie, być może, jest zupełnie nowy. Następnie oceń swoją grupę docelową i przemyśl, co dokładnie chcesz osiągnąć, docierając do niej ze swoim przekazem. Banalne? Może i tak, ale wcale nieoczywiste w przypadku doboru wskaźników, którymi będziemy chcieli oceniać efekty naszej pracy. A te trzeba odpowiednio wyselekcjonować, a nawet stworzyć, by mierzyć to, czego dotyczy nasza komunikacja. Bo po co mierzyć konwersję do e-sklepu, jeśli zależy nam na budowaniu społeczności na dopiero co założonym fanpage’u?

POLECAMY

Już nie tylko lajki

Liczba reakcji, komentarzy czy udostępnień jest naturalnie istotna, jednak, nazwijmy to po imieniu, podstawowa. Szereg narzędzi zewnętrznych, jak i sam Facebook pozwoliły nam na nieco bardziej dojrzały pomiar zaangażowania fanów. Nie bagatelizujmy tych narzędzi, po prostu idźmy krok dalej.

Sentyment

Przyzwyczailiśmy się do oceny sentymentu przy okazji monitoringu obecności naszej marki w sieci. Czemu zatem nie robić tego samego na naszym fanpage’u? Dzięki pojawieniu się dodatkowych reakcji, obok standardowego kciuka w górę, możemy ocenić sentyment fanów do naszego przekazu. Oczywiście 115 reakcji „wrr”, podczas gdy średnio zbieramy ich pod postami ok. 20 łącznie, będzie świadczyło o większej niż zazwyczaj popularności naszej publikacji, jednak czy takiej, jak byśmy tego faktycznie oczekiwali?

Zaangażowanie 

Ważniejsze niż milion polubień strony. Można je mierzyć na kilka sposobów. Podstawowym z nich jest ER (Engagement Rate) pokazujący, jak bardzo an...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy