Jak budować zasięgi w social media? Bezpłatne, kreatywne i niskobudżetowe aktywności social media managera

Firma w social mediach

„Siedziałem przy brzegu biurka i zapłakałem, widząc algorytmy” – to ostatnio historia każdego social media managera. Teraz jest ten moment, kiedy możesz powiedzieć: „Wstań, powiedz nie jestem sam”. Rzecz w tym, że to, co zrobił Zuckerberg z algorytmami, to dobre przypomnienie o tym, że ludzie wolą komunikować się z ludźmi, a nie z markami. PO LUDZKU. Marketerzy kombinują z chatbotami, główkują, co zrobić, żeby jednak dotrzeć do odbiorców, i żalą się pani Zosi w kawiarni na swoje problemy w pracy. Nie widzą, że ona ich wysłucha, doda otuchy, poklepie po plecach i doradzi, żeby marketer nadal ją lubił i wrócił po kolejną kawę. W takiej sytuacji jest ona o wiele lepszym marketerem, postaram się wytłumaczyć czemu. 

Potrzebujesz dodatkowych wskazówek? Sprawdź artykuł: Umiejętność zadawania pytań, czyli jedna z kluczowych kompetencji menedżerskich

POLECAMY

1. Grupa docelowa vs. kanały komunikacji online 

„Czemu nikt nie lajkuje moich postów?”, „Czemu nikt nie bierze udziału w konkursie?”, „Czemu nie klikają w reklamę?” – jeśli zadajesz sobie te pytania, to najprawdopodobniej „przestrzeliłeś” z grupą docelową i publikowanym do nich contentem oraz medium, jakie wybrałeś do komunikacji. Wróć do swojego modelu biznesowego, zastanów się, po co stworzyłeś dany produkt lub usługę i dla kogo. Jaki jest Twój idealny klient? Określając swojego klienta, warto oczywiście przygotować strategię opartą na insightach, ale (tu pewnie wszyscy stratedzy się wzburzą) jeśli nie masz na to czasu lub środków, wystarczy sprawdzić statystyki, wyszukując informacje o trendach i zachowaniach Twoich potencjalnych klientów, uważnie obserwować. 

Załóżmy, że się udało i określiłeś już grupę docelową Twojej marki. Teraz trzeba sobie zadać pytanie, czy na pewno kanały społecznościowe, które wybrałeś do komunikacji online, są odpowiednie. Na przykładzie: jeśli Twoja grupa to osoby powyżej 50. roku życia, nie ma sensu prowadzić komunikacji na Snapchacie, gdzie są głównie młodzi ludzie. Niby banalne, jednak częsty błąd stanowi zły wybór grupy docelowej. 

Brak interakcji z użytkownikami może być także spowodowany tym, że komunikat, który udostępniasz, jest źle sformatowany. Sprawdź i testuj, jakie formaty najlepiej sprawdzają się do danego kanału social media, np. na Facebooku i Instagramie najbardziej uniwersalnym formatem jest 1 : 1 – kwadrat, natomiast na Instagram Story i Snapchat 9 : 16 – pionowe wideo i grafiki. 

2. Treści dopasowane do grupy docelowej 

Skoro już wiesz, do jakiej grupy chcesz dotrzeć, jakie kanały do komunikacji social media wykorzystywać, to teraz warto się skupić na dopasowaniu treści do Twoich odbiorców. Wydaje się to logicznym posunięciem, ale bardzo wielu marketerów o tym elemencie na pewnym etapie wdrażania strategii zapomina i nagle się okazuje, że docierają się w zupełnie inne miejsce, niż się planowało. 

Czy komunikując się z grupą 40+, będziesz używał emotikonek z jednorożcami? Oczywiście, że nie, bo ta grupa docelowa ich nie używa, nie jest do nich przywiązana w żaden sposób i może nie zrozumieć Twojego przesłania. Aby Twoje posty miały jak największy zasięg, docierały do klientów, komunikaty muszą być zrozumiałe....

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy