Jak dobrać cele na Facebooku do celów kampanii reklamowej? Kryteria, wybór i optymalizacja działań na Facebooku

Facebook marketing

Kiedy pierwszy raz podjąłem próbę zrozumienia, czym są cele reklamowe na Facebooku i jakie są konsekwencje wyboru każdego z nich, utknąłem w miejscu dosłownie na kilka miesięcy. Wertowałem zagraniczne blogi, przesłuchiwałem podcast za podcastem, szukałem odpowiedzi na forach i w grupach branżowych. Mój podstawowy błąd? Przez cały ten czas nie mogłem przyjąć do wiadomości, że jest to tak proste, jak wydawało się już w pierwszym miesiącu poszukiwań.

Cele reklamowe i segmentacja na Facebooku

W tym tekście przybliżę Wam mechanikę działania celów reklamowych. Dobieramy je już na pierwszym etapie zamawiania reklamy, a zatem na poziomie tworzenia kampanii. Wybór celu będzie determinował nasz każdy kolejny krok w Ads Managerze. To bardzo ważna wiedza, kluczowa z punktu widzenia efektywności prowadzonych działań. Właśnie przez niezrozumienie mechanizmów optymalizacji wiele kampanii Facebook Ads kończy się fiaskiem.

POLECAMY

Wybór celu – dialog z facebookiem

Najłatwiej wyobrazić sobie wybór celu reklamowego jako dialog z Facebook’em. Podchodzimy do potężnej Sztucznej Inteligencji i mówimy: „Facebooku, mam świadomość tego, jakich rezultatów od ciebie oczekuję. Proszę, zoptymalizuj moją reklamę tak, abym otrzymał maksimum efektu, o który proszę, i mam świadomość, że pozostałe efekty, których nie wskazuję, mogą zostać zaniedbane”.

Dokładnie tym jest wybór celu – jeśli więc potrzebujemy zwiększonego zasięgu, sięgamy po cel „Zasięg”, licząc się z niższymi aktywnościami i mniejszą liczbą kliknięć w link. Oczekując niższego CPC, wybierzemy zazwyczaj cel „Ruch”, a walcząc o aktywności pod postami – cel „Aktywność”.

Uproszczenie reklamy i, drogi użytkowniku, do celu!

Czy istnieją sposoby na wykorzystanie celów reklamowych Facebooka w sposób inny, niż sugerowany i najbardziej oczywisty? Tak! Niestety, ich przewaga nad najprostszymi metodami jest nieznaczna i nie działa ze stuprocentową pewnością. Dlatego nie opisuję ich w tym tekście, a stale wracam do podejścia najprostszego, zgodnie z którym skupiam się na jednym parametrze danych statystycznych i pod kątem jej poprawienia dobieram cel reklamowy. Gwarantuję Wam, że to nie lenistwo, ale najpewniejszy sposób na stałe generowanie dobrych wyników.

Następnym krokiem, który znacząco wpływa na efektywność naszych działań reklamowych, jest maksymalna optymalizacja kreacji – tak by służyła wzrostowi interesującej nas danej statystycznej.

Jeśli ważne są dla nas przejścia odbiorców na WWW, oznacza to, że kluczowe informacje będziemy chcieli przekazać im dopiero po przejściu na stronę. Na etapie kreacji facebookowej zaś powinniśmy zatrzymać uwagę użytkowników i wzbudzić ich ciekawość. Najlepiej jest to zrobić, odwołując się do zbadanych wcześniej potrzeb grupy docelowej. Każdy element sygnalizujący odbiorcom korzyści i zachęcający ich do kliknięcia zwiększy ilość przejść na stronę. Elementami tymi mogą być przyciski CTA, strzałki w tekście czy słowne wezwanie do działania na poziomie nagłówka bądź samego copy posta.

Kiedy walczymy o wysokie aktywności, a w szczególności reakcje, komentarze i udostępnienia, content będzie częściej zdjęciem, gifem lub krótkim filmem, w którym zaprezentujemy treść zabawną, błyskotliwą albo merytoryczną. Jednocześnie powinniśmy skonstruować ją tak, aby wywoływała ona emocje i zainteresowanie użytkowników już w pierwszych sekundach kontaktu z postem.

Z kolei walcząc o zasięg, trzeci z najpopularniejszych celów na polskim Facebooku, traktujm...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy