Jak budować zaangażowaną społeczność na Facebooku?

Komunikacja w social mediach

Wydaje się, że w 2018 r. Facebook nie pozostawił nam wyboru. Albo wydajesz na promocję swoich fanpage’y wysokie budżety, albo nie istniejesz. Co w takim razie powinieneś zrobić, jeśli nie masz budżetu na promocję, a w dalszym ciągu chcesz docierać do swoich odbiorców? Odpowiedź jest prosta. Postaw na budowanie zaangażowania. 

Nie jest to tylko dobra rada, a konieczność, biorąc pod uwagę to, co wiemy o algorytmie Edge Rank, decydującym o tym, jakie treści i na której pozycji użytkownicy Facebooka zobaczą na swojej tablicy. W Fundacji DKMS postawiliśmy na ten aspekt prowadzenia komunikacji już dawno. I choć fanpage Fundacji DKMS jest na czołowym drugim miejscu w swojej kategorii, tuż za WOŚP, to budowanie zaangażowania odbiorców jest niekończącym się wyzwaniem. Po modyfikacji algorytmu z początku zeszłego roku, kierunek okazał się w 100% słuszny. Potwierdziło się to, że przy zaangażowanej społeczności nie musimy bać się spadku zasięgów, zmian algorytmów i innych niespodzianek, jakie przygotowuje nam Mark Zuckerberg. 

POLECAMY

Według modelu pomiaru efektów działań komunikacyjnych opracowanego przez Dona Bartholomewa, zaangażowanie i dotarcie są podstawą podjęcia przez odbiorcę określonego, pożądanego działania, czyli dokonania konwersji. W przypadku mediów społecznościowych znaczenie zaangażowania jest szczególne, ponieważ nie tylko buduje ono wpływ, ale także działa w drugą stronę, zwiększając przez interakcję zasięg komunikacji.

Niestety, zaangażowania nie zbudujemy w miesiąc. Jest to proces długotrwały, wymagający elastycznego podejścia, kreatywności, bieżącej analizy efektów i testowania wielu nowych rozwiązań.

 
 

Rys. 1. Model pomiaru efektów działań komunikacyjnych opracowany przez Dona Bartholomewa


O czym należy pamiętać, tworząc strategię budowania zaangażowania odbiorców?

Wartość
Przeciętny odbiorca każdego dnia ma styczność z kilkoma tysiącami różnych komunikatów. Zapamiętuje tylko ułamek z nich. Zamiast czytać artykuły, skanujemy je, z treściami wideo jest jeszcze gorzej, bo decyzję o tym, czy obejrzymy materiał, podejmujemy w ciągu 2–5 pierw...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy