To już ponad 20 lat social mediów! Co się zmieniło? Co pozwala markom na pozostanie w grze i o jakich trendach powinniśmy pamiętać?

Content marketing

Minęło ponad 20 lat istnienia social mediów*. Kto by pomyślał, że powstanie pierwszych platform społecznościowych wywoła aż taką rewolucję w komunikacji marek? Około 2005 r. – pewnie nieliczni. Często obserwując nowe trendy, nie zdajemy sobie sprawy, jak mocno mogą one wpłynąć na nasze funkcjonowanie i możliwości – zarówno w perspektywie prywatnej, jak i biznesowej. Musimy mieć nie tylko świadomość, ale również czujność, pozwalającą nam na szybkie reagowanie w obliczu nowych zmian związanych z rozwijającymi się technologiami.

Jeżeli pamiętacie początki platform społecznościowych, zapewne macie przed oczami nieco surowe i okrojone interfejsy, które mimo ograniczonych funkcjonalności wciągały nas na długie godziny. Były dla nas nowe, świeże, a jednocześnie wprowadzały aspekt komunikacji ze znajomymi na nowy poziom. W końcu mogliśmy być w kontakcie, a „bariery wejścia” były stosunkowo niewielkie. W kolejnych latach byliśmy świadkami swego rodzaju rozkwitu social mediów, których twórcy z roku na rok udostępniali nam więcej… funkcjonalności, formatów, możliwości reklamowych, a także innych aspektów, które sprawiały, że czas spędzony w aplikacjach stale się wydłużał. 
Obecnie zwroty akcji w świecie nowych technologii i social mediów są na porządku dziennym, a my przyjmujemy nowości z nieco większym niż do tej pory spokojem i dystansem – wiemy, że to naturalna kolej rzeczy. Chociaż – jak pokazuje doświadczenie – niektóre nowinki technologiczne odbijają się echem w niemalże całym internecie i przyprawiają o szybsze bicie serca (nie tylko marketerów). W niniejszym artykule w głównym stopniu skupiam się na trendach widocznych w największych platformach, takich jak Facebook, Instagram czy LinkedIn.

POLECAMY

Czego nauczył nas rozwój mediów społecznościowych i gdzie zaszły największe zmiany?

Sięgając pamięcią kilkanaście lat wstecz, możemy zauważyć, że w pierwszych latach swojego istnienia social media pełniły głównie funkcję komunikacyjną oraz wzmacniającą więzi pomiędzy bliskim gronem znajomych. Umożliwiały również zajrzenie nieco dalej, poza własne podwórko – do zagranicznych treści, newsów, a także nowinek technologicznych (szczególnie w przypadku platform takich jak Twitter, YouTube czy Reddit). Słowem – pozwalały być na bieżąco, bardziej niż kiedykolwiek wcześniej. 
Analizując okres początków social mediów, widzimy sporą niepewność w zakresie prowadzonych działań czy trendów. Jako społeczeństwo dopiero badaliśmy teren, ciekawi tego, co nastąpi, a jednocze...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy