Czasem nie warto zaczynać od SEO – nie ma to sensu

Otwarty dostęp Materiały partnera

Czy pozycjonowanie ma sens? Napisałbym, że „to zależy” – bo rzeczywiście zależy to od kilku czynników: branży, budżetu, potrzeb biznesowych, otoczenia makro i mikro ekonomicznego i tak dalej. Pytając o SEO na start wielu osobom m wydaje się, że jest to idealny a niejednokrotnie wręcz wymarzony kanał do pozyskiwania klientów. Otóż nie zawsze.

Niemniej jednak warto zwrócić uwagę na jedną ważną rzecz: nawet jeśli nie planujesz szeroko zakrojonych działań SEO, będzie ono potrzebne do optymalizacji innych kampanii marketingowych, takich jak Google Ads. Optymalizacja treści, metatagów i tytułów na stronie poprawia współczynnik jakości w Google Ads i pozwala chociaż w minimalnym stopniu obniżyć koszt CPC. Dlatego dobrze jest na początku współpracy porozmawiać o audycie SEO lub przejrzeniu serwisu aby otrzymać wytyczne do SEO, które pozwolą zwiększyć efektywność kampanii Google Ads.

Jednocześnie zanim zainwestujesz w SEO, musisz znać:

  • Swoją grupę docelową – jest to podstawowe pytanie, które zadajemy w agencji Semgence każdemu potencjalnemu klientowi. I okazuje się, że nierzadko tego nie wiedzą
  • Kto jest twoją konkurencją - w wynikach organicznych konkurencją są nie tylko bezpośredni sprzedawcy, ale też marketplace'y (Ceneo, Allegro), pośrednicy, dystrybutorzy. Konkurencja biznesowa to nie to samo co konkurencja w SEO
     

Kiedy pozycjonowanie nie ma sensu?

Wejście w marketing powinno być poprzedzone chociaż w niewielkim stopniu przemyśleniami szczególnie pod katem budżetu oraz czasu na dojście do wyników, które pokryją wydatki na ten marketing i jednocześnie zaraz pozwolą na pojawienie się zysku.

Gdybyśmy mieli wskazać elementy, dla których SEO będzie niepotrzebne to można to wypisać w kilku punktach:

  • Gdy wyników oczekujesz natychmiast – SEO to nie piekarnia. SEO to proces długofalowy i pierwsze zadowalające wyniki mogą pojawić się nawet po kilkunastu miesiącach
  • Jeśli nie masz budżetu – przy niskim budżetach start w SEO jest możliwy, ale szybko osiągniesz szklany sufit i dalsze inwestycje mogą być trudne do realizacji
  • Problemy techniczne – gdy serwis jest przygotowany tak bardzo źle, że SEO odmawia realizacji działań. To powinno dać Ci mocno do myślenia
  • Brak konkurencyjnej oferty – jeśli nie jesteś konkurencyjny to klienci będą szukali na wielu stronach zanim zdecydują się na twoją ofertę, czyli nie zawsze kupią u ciebie
     

To takie pierwsze elementy, na które warto zwrócić uwagę, jeśli chcesz wybrać SEO jako podstawowy kanał w swoim marketingu.

Przykłady, kiedy NIE WARTO inwestować w SEO:

  • Bardzo specyficzny, ekskluzywny asortyment i wąska grupa docelowa - sprzedając drogie garnitury na miarę (np. za 20 tys. zł) czy suknie ślubne za kilkadziesiąt tysięcy, pozycjonowanie się na ogólne frazy jak "garnitury" czy "sukienki" przyniesie ogromny odsetek pustego (niekonwertującego) ruchu. Lepiej skupić się na brandingu, PR-ze i poleceniach.
  • Ograniczony obszar działania (bardzo lokalny biznes) - jeśli twoje ASO jest 40 km od większego miasta i obsługuje obszar 20 km, nikt nie będzie jechał tak daleko na przegląd. W takim przypadku SEO jest zbędne, wystarczy zadbać o mapkę i opinie.
  • Mała liczba produktów w konkurencyjnej niszy - jeśli masz niewielką linię kosmetyków (30-50 sztuk) i chcesz konkurować z gigantami jak Hebe na frazę "kosmetyki naturalne", jest to kompletnie nieopłacalne. Lepiej zacząć od budowania rozpoznawalności marki offline, przez polecenia czy współpracę z influencerami (choć obecnie raczej na TikToku niż blogach). SEO może przyjść przypadkiem później.
  • Biznes oparty na marce/brandzie - w przypadku ekskluzywnej odzieży sprzedawanej pod konkretnym brandem, ważniejszy jest PR i budowanie marki niż pozycjonowanie na jedną czy dwie frazy.
     

Więcej na ten temat w filmie:

Kiedy SEO na start nie ma sensu, ale potem już może tak?

Gdyby jednak podejść do tego od zupełnie innej strony to SEO może być na późniejszym etapie lub w ograniczonym zakresie.

Jeśli potrzebujesz szybkiego zwrotu z inwestycji to wystartowanie z kampaniami Google Ads powinno przynieść szybki efekt sprzedażowy – nadwyżkę możesz po pewnym czasie reinwestować w działania SEO. Dzięki temu z czasem (w przeciągu roku) będziesz mieć dwa kanały dotarcia do klientów: SEO oraz Ads.

Dzięki synergii SEO oraz Ads następuje:

  • Zwiększenie powierzchni zajmowanej w SERP skutkuje wyższym CTR zarówno dla linków płatnych, jak i organicznych.
  • Ads generuje dane o efektywnych słowach i segmentach, które wykorzystujemy do skalowania SEO.
  • SEO stabilizuje koszt pozyskania ruchu w czasie, pozwalając Ads działać bardziej selektywnie i z większym ROAS.
     

Może się też okazać, że wycena pozycjonowania jest na tyle dużą barierą nie do przeskoczenia, że w takim momencie przerzucenie tego budżetu na działania PPC. (Google Ads) jest efektywniejsze – mając strategię SEO w ręku wiemy z jakimi kosztami będziemy mieć do czynienia w przyszłości i jednocześnie jesteśmy w stanie zbudować biznesplan na przyszłość w oparciu o SEO i Adsy.

Gdybyś jednak chciał/a inwestować w SEO zawsze zastanów się czy jednak warto od tego kanału zaczynać.

Jak podjąć właściwą decyzję?

Ważne jest, aby podczas rozmowy z potencjalną agencją (np. z naszą agencją Semgence) czy freelancerem SEO pytać o zrozumienie twojej grupy docelowej i celów biznesowych (np. chęć zwiększenia przychodów dwu- lub trzykrotnie), a nie tylko o "ofertę na SEO". Najlepsza jest rozmowa bezpośrednio ze specjalistą SEO, a nie tylko handlowcem, który jasno powinien zakomunikować czy SEO będzie dobrym rozwiązaniem i na którym etapie włączyć takie działania do prowadzonej strategii marketingowej.

Przypisy