Dołącz do czytelników
Brak wyników

Wideo marketing

29 lipca 2020

NR 16 (Lipiec 2020)

Pokolenie Z kocha content wideo! Jak dotrzeć do młodych odbiorców?

13

Każda generacja konsumuje treści wideo w odmienny sposób. Dla niektórych filmy w sieci to przede wszystkim źródło wiedzy, a dla innych codzienność oraz sposób na wypełnienie czasu wolnego. Dlaczego dywersyfikacja treści wideo i dobranie odpowiednich kanałów komunikacji są tak ważne? Z tego artykułu dowiesz się, jak dotrzeć do najmłodszej grupy użytkowników, na jakich platformach działać oraz na jakie formaty stawiać.

Kim są osoby z pokolenia Z?

Tytułowe pokolenie Z to osoby, które przyszły na świat po 1995 roku. Urodziły się one w świecie, w którym cyfryzacja jest codziennością. Spędzają online więcej czasu niż inne pokolenia. Nie obawiają się innowacji. Reprezentują wysoką siłę nabywczą, z czego największe wydatki przeznaczają na modę i produkty luksusowe. Cenią sobie wysoką jakość oraz marki angażujące się w kwestie społeczne czy środowiskowe. Uwielbiają media społecznościowe, a ich uwaga skupia się na platformach, na których rządzi wideo. 
O tym pokoleniu jest głośno i jest ono ważne dla brandów, ponieważ osoby do niego należące stanowią przyszłość światowej gospodarki. Ich preferencje zakupowe powoli zmieniają handel. Cechą charakterystyczną tej grupy jest fakt, że przedstawiciele pokolenia Z szukają potwierdzenia swoich decyzji zakupowych u innych. Według raportu Accenture 65% z nich konsultuje dokonanie zakupu z rodziną lub bliskimi, 64% kieruje się recenzjami umieszczonymi przez innych użytkowników w internecie, a 54% pyta o opinię znajomych. W większości kupują online oraz przywiązują dużą wagę do tego, aby mieć dany produkt przed innymi, możliwie jak najszybciej, dlatego podjęcie decyzji o zakupie nie zajmuje im dużo czasu. Komunikację dostosowaną do tej generacji powinny w szczególności wdrożyć marki z branży technologicznej, modowej i kosmetycznej, bo to te produkty najbardziej interesują młodych odbiorców. 

Jak dotrzeć do młodych?

Przygotowując strategię komunikacji, powinieneś jak najlepiej zapoznać się ze swoją grupą docelową, zrozumieć jej zwyczaje i zachowania w sieci. To klucz do odpowiedniego dopasowania do niej tworzonych treści. W przypadku pokolenia Z szczególnie efektywnym kanałem dotarcia jest wideo w social mediach, choć pamiętać należy, że fundamentem sukcesu jest tutaj jakość i rodzaj treści. Ważne jest również właściwe dobranie platform, na których działamy, a także uwzględnienie takich elementów, jak na przykład napisy umożliwiające oglądanie filmu bez dźwięku. Należy zadbać, by Twoja komunikacja była autentyczna i transparentna – pokolenie Z nie lubi niejasnego przekazu i jest bardzo krytyczne względem komunikatów, jakie do niego trafiają.

Czołowe platformy

Kanałami, na których młodzi spędzają najwięcej czasu, oglądając wideo, są oczywiście YouTube, Instagram oraz Snapchat. Nie możemy również zapominać o rosnącym w siłę TikToku.
 

Rys. 1 . Aplikacje mobilne, z k tórych korzysta pokolenie Z (źródło: „Business Insider” 2019)


YouTube 

Zetki nie zamierzają ograniczać się do samego oglądania, pragną znaleźć się też po drugiej stronie, tworząc i udostępniając swój content. Chcą w ten sposób zdobyć popularność, której potwierdzeniem będzie zaangażowanie odbiorców ich kanału, liczba wyświetleń i subskrypcji.
Jako marka możesz podjąć współpracę z liderami opinii wśród młodych odbiorców lub wykreować własnego influencera na potrzeby swojej komunikacji. 
Youtuberzy cieszą się ogromną popularnością i zaplanowanie współpracy z gwiazdami tej platformy może być mocnym elementem strategii marketingowej. Są oni świetnym łącznikiem pomiędzy marką a grupą docelową. Zetki identyfikują się z influencerami, którzy tworzą autentyczny content. 
Warto przygotowywać materiały w nienachalny i autentyczny sposób – współpraca z marką może zostać subtelnie „przemycona”, a jednocześnie przekaz pozostanie jasny. Tego typu działania umiejętnie wykorzystują autorzy kanału AbstrachujeTV, którzy chętnie lokują produkty, umieszczając je kontekstowo na planie swoich produkcji. Youtuberzy współpracowali w ten sposób z takimi markami, jak Coca-Cola, Aliexpress czy sieć sklepów Żabka. Ważne jest zbudowanie historii, w której naturalną sytuacją będzie pojawienie się konkretnego produktu.
Vlogi, wyzwania, lifehacki – to właśnie tego typu content młodzi uwielbiają oglądać na YouTube. Twórcy wykazują się coraz bardziej kreatywnymi pomysłami na tematykę wideo, która skutecznie przyciąga uwagę odbiorców. Przykładem jest między innymi Lexy i Stuu, którzy na potrzeby filmu upozorowali, że są parą.
Marką, która znakomicie wdraża komunikację wideo kierowaną do pokolenia Z, jest Tymbark. Producent soków i napojów stworzył specjalny kanał Studio Tymbark. Jest on subskrybowany przez ponad pół miliona użytkowników. 
Przy tworzeniu kanału marka współpracuje z takimi influencerami, jak Friz, JDabrowsky, Dawid Frank, Kiślu, Viki Gabor czy Blowek, którzy raz w tygodniu wcielają się w różne role. Filmy zawierają lokowanie produktów Tymbark, a ciekawy koncept jest kluczowym elementem przyciągającym uwagę młodej publiki. Znajdziemy tam takie filmy, jak: „Najgorsze sytuacje w restauracji” czy „O czym myślą uczniowie w szkole”. Marka działa również prężnie na TikToku. 
 

Rys. 2. Kanał marki Tymbark na YouTube.com


Innym przykładem contentowej promocji marki jest projekt „Wielka bitwa Scrabble” tworzony przez firmę Mattel. W założeniu dwie drużyny rywalizują ze sobą, grając w Scrabble przez 8 rud. W ostatniej edycji pojedynku, w której zmierzyli się twórcy kanału AbstrachujeTV z Ekipą Friza i JDabrowsky’ego, wprowadzone zostały kary urozmaicające format. Po każdej rundzie przegrani musieli przyjąć challenge, np. w postaci wypicia shake’ów o nietypowych połączeniach smakowych, jedzenia ostrych papryczek czy trzymania ręki w lodowatej wodzie. Format cechuje się lekką koncepcją i pozwala zobaczyć ulubionych youtuberów w zupełnie innym świetle, dzięki czemu odbiorcy mogą obserwować ich naturalne reakcje. Uczestnictwo znanych postaci w projekcie przyciąga uwagę młodych użytkowników, którzy jednocześnie poznają zasady gry w Scrabble. Relację z bitew można obejrzeć na kanale Hajlajt.

 

 Rys. 3. Wielka bitwa Scrabble na kanal...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy