Dołącz do czytelników
Brak wyników

Content marketing w social mediach , Otwarty dostęp

29 października 2021

NR 22 (Październik 2021)

W poszukiwaniu inspiracji, czyli jak sprawnie generować nowe pomysły na posty

0 50

Po kilku miesiącach pisania postów dla jednej marki przychodzi kryzys. Wydaje Ci się, że wszystko zostało już opowiedziane, a nowych tematów nie przybywa. Skąd czerpać pomysły? Jak ugryźć temat, aby nie był odgrzewanym kotletem?

Kreatywność to umiejętność, która wymaga ciągłego treningu i stymulacji. Z pewnością znasz ten stan, gdy podejmujesz pracę dla nowego klienta lub zmieniasz firmę. Głowa pęka Ci od pomysłów i chcesz zrobić mnóstwo rzeczy na raz! To efekt świeżości, który warto wykorzystać, jednak pamiętaj, że ten stan nie trwa wiecznie. Z czasem wykorzystasz wszystkie swoje „pierwsze” pomysły i na horyzoncie pojawi się rutyna. Czas odkleić się od klawiatury i poszukać inspiracji… Tylko gdzie?

POLECAMY

Koniec języka za przewodnika

Bez względu na to, czy jesteś pracownikiem agencji marketingowej, freelancerem czy pracujesz wewnątrz organizacji, którą promujesz w social mediach, aby tworzyć dobre treści, potrzebujesz dostępu do informacji. O marce, produktach, a przede wszystkim o odbiorcach. Dobrym i wiarygodnym źródłem tej wiedzy są osoby pracujące bezpośrednio z klientami, czyli dział sprzedaży. Dlaczego? Ponieważ:

  • ich wiedza wynika bezpośrednio z doświadczenia w kontakcie z klientami,
  • weryfikują swoje przekonania podczas rozmów i spotkań z odbiorcami,
  • mają możliwość zadawania pytań i głębszego zrozumienia klientów,
  • wiedzą z pierwszej ręki, jakie potrzeby i oczekiwania mają klienci.

Nie musisz zamawiać kosztownych badań ani organizować spotkania ze wszystkimi handlowcami w firmie, aby zebrać pomysły na kolejne posty. Wystarczy, że zaczepisz kogoś przy ekspresie do kawy lub zadasz kilka pytań na firmowym komunikatorze. Dobrze sprawdzają się także burze mózgów, organizowane w 5–10-osobowych grupach. Umów się z kilkoma najbardziej doświadczonymi lub zaangażowanymi osobami na spotkanie. Usiądźcie i rozpocznijcie dyskusję. Twoją rolą w tej sytuacji będzie moderowanie spotkania: zadawanie pytań, prowokowanie ciekawych dyskusji i notowanie wniosków oraz pomysłów. Zderzenie różnych doświadczeń kilku handlowców może przynieść mnóstwo tematów, które warto poruszyć! A co najważniejsze, będą one miały odzwierciedlenie w oczekiwaniach Twoich odbiorców.

CHECKLISTA

O co możesz zapytać handlowców?

  1. O co najczęściej pytają klienci?
  2. Czego nie wiedzą, zanim odezwą się do firmy, a powinni to wiedzieć?
  3. Jakie mają wątpliwości?
  4. Co niepotrzebnie wydłuża lub utrudnia proces sprzedaży?
  5. Jaka wiedza może okazać się przydatna dla klientów?
  6. Jakie informacje są dla klientów zaskoczeniem?
  7. Co klienci powinni wiedzieć przed zakupem, aby uniknąć nieporozumień lub rozczarowań?

Miej oko na konkurencję

Konkurencja może być źródłem wielu cennych informacji. Obserwuj, o czym piszą, które posty cieszą się dużą popularnością i w jaki sposób reagują na nie odbiorcy. Oczywiście, nie po to, aby kopiować cudze pomysły (w taki sposób nie wzbudzisz zaufania potencjalnych klientów). 
Dowiesz się za to, co interesuje grupę docelową. Być może wśród komentarzy pod postami znajdziesz pytanie, na które Twoja marka może odpowiedzieć w kolejnej publikacji? A może dzięki jakiejś dyskusji wpadniesz na trop ciekawego tematu? 
Konkurencyjna marka nie powinna stać się jednak wzorem do naśladowania i kopiowania. Każdy brand ma swój styl, zestaw wartości i storytelling. Tym się kieruj! Miej na uwadze, że wielu odbiorców prawdopodobnie obserwuje też konkurencję marki, którą promujesz. Powielanie pomysłów, tematów czy informacji w niedługim czasie może ująć marce wiarygodności. Jeżeli znajdziesz ciekawy pomysł na innym profilu, zapisz go sobie i zastanów się nad jego wykorzystaniem np. za kilka miesięcy.

Myśl nieszablonowo

Czasami pomysły na posty wpadają do głowy w najbardziej nieoczekiwanych sytuacjach. Możesz zauważyć ciekawy artykuł, robiąc np. research dla innego klienta, usłyszeć wartościowego newsa podczas spotkania ze znajomymi, a nawet podsłuchać rozmowę w autobusie. Miej oczy i uszy szeroko otwarte! Gdy wpadnie Ci w ręce dobry materiał lub przyjdzie do głowy pomysł, zanotuj go. Przykładowo, możesz w swoim harmonogramie umieścić zakładkę „Zapasowe tematy” i tam gromadzić je przez cały miesiąc. Nie warto czekać z generowaniem pomysłów na dzień, gdy trzeba przygotować ostateczny harmonogram. Dopisywanie tematów do listy „przy okazji” sprawi, że zaoszczędzisz sporo czasu.
Pamiętaj, że odbiorców może interesować nie tylko to, co związane bezpośrednio z marką i branżą, w której ona działa. Przykładowo, jeżeli tworzysz treści dla firmy logistycznej, prawdopodobnie warto też wziąć pod uwagę tematy związane z pakowaniem, transportem czy nowymi technologiami wykorzystywanymi w przemyśle. Jeżeli prowadzisz profil dla marki produkującej kosmetyki do twarzy, możesz rozważyć również tematy związane ze zdrowiem, dietetyką czy samoakceptacją. Ważne, aby łączyły się merytorycznie z obszarem działalności Twojej marki i były interesujące dla odbiorców.

Bądź na czasie

Wiedza na temat tego, co się aktualnie dzieje w branży klienta, jest bardzo przydatna przy tworzeniu postów. Media branżowe, raporty i newsy to prawdziwa skarbnica pomysłów na posty. Oczywiście, prowadząc pięciu klientów z różnych sektorów nie da się śledzić wszystkich aktualności. I nie musisz tego robić, możesz poprosić o wsparcie! Stwórz kanał do komunikacji i zaproś klienta lub współpracowników do dzielenia się ciekawymi informacjami. Mogą wrzucać tam linki lub podsyłać pomysły, które uważają za wartościowe.
Nikt nie zna się na temacie tak dobrze jak ludzie, którzy prowadzą ten biznes. Pamiętaj, że pozyskiwanie informacji od klienta jest czymś zupełnie naturalnym. Jego zaangażowanie jest potrzebne, aby tworzyć merytoryczne treści. Jako copywriter przygotowujesz research i pozyskujesz informacje z sieci, jednak to nie zastąpi wielu lat doświadczenia w branży.
Jeżeli nie masz jeszcze wypracowanych swoich ścieżek, ulubionych źródeł informacji, mediów branżowych czy cyklicznie publikowanych raportów, możesz zapytać klienta, z jakich on korzysta. Stwórz listę i wracaj do niej zawsze, gdy potrzebujesz informacji. Możesz też skorzystać z aplikacji do gromadzenia wiadomości, np. Feedly.
Posty, które tworzysz, nie mogą być jednak powieleniem artykułów czy raportów, na których bazujesz. Znajdź interesujący wniosek i wokół niego zbuduj historię. Wpadły Ci w ręce wartościowe dane? Opisz, jakie one mają znaczenie dla Twoich odbiorców. Co można z nich wywnioskować? Zadbaj o to, aby Twoje treści nie były odtwórcze, a jak najbardziej przydatne dla odbiorcy.

Recyklinguj treści

Ponowne wykorzystanie materiałów, które już raz zostały gdzieś opublikowane, to nic innego jak oszczędność czasu i zasobów. Jak wykorzystać ponownie różne treści?

  • Artykuł na bloga – podziel go na kilka części i stwórz cykl postów.
  • Film (np. poradnik) – zrób transkrypcję i również stwórz z niej cykl postów.
  • E-book lub raport branżowy – wybierz najciekawsze informacje i opublikuj je w formie postów lub infografik. Możesz wykorzystać zarówno tekst, jak i ilustracje.

Nie wystarczy raz opowiedzieć historię, aby została zrozumiana i zapamiętana. Bez względu na kanał komunikacji, w którym publikujesz, Twoje posty nie docierają zawsze do 100% odbiorców. Nie wszyscy też zwrócili na nie uwagę. Możesz wracać do tematów, które są kluczowe i powtarzać najważniejsze komunikaty, np. co kilka miesięcy. To,...

Artykuł jest dostępny w całości tylko dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz bezpłatne konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałow pokazowych.
Załóż bezpłatne konto Zaloguj się

Przypisy