Design mobilny w erze social mediów: tworzenie grafik dostosowanych do małych ekranów

Content marketing

Jak ważne jest pojęcie designu mobilnego w 2025 r.? Aby odpowiedzieć na to pytanie, możemy przyjrzeć się danym z raportu Mediapanel za IV kwartał 2024 r. Według tego raportu z internetu, za pośrednictwem urządzeń mobilnych, korzystało aż 90% użytkowników, podczas gdy z komputerów osobistych – 82%.

Biorąc pod uwagę powyższe liczby, możemy śmiało stwierdzić, że obecnie smartfony i inne urządzenia mobilne stały się nieodłączną częścią naszego życia. 

Znaczenie designu mobilnego

Skoro znaczna część odbiorców treści w mediach społecznościowych to użytkownicy smartfonów lub tabletów, warto zastanowić się nad tym, jak poprowadzić komunikację tak, by była maksymalnie atrakcyjna dla obserwujących.
Nie jest tajemnicą, że użytkownicy mediów społecznościowych są w ciągłym pośpiechu, a ich uwaga jest mocno rozproszona, przez co wiele proponowanych treści zostaje przez nich pominiętych lub niezauważonych. Jak sprawić, by komunikaty zatrzymały uwagę użytkownika i sprawiły, że inni zechcą wejść z nimi w interakcję?
W tym artykule przyjrzymy się kluczowym zasadom projektowania grafik dostosowanych do wyświetlania na urządzeniach mobilnych. Zwrócimy uwagę na to, że projektowanie z myślą o małych ekranach to nie tylko kwestia estetyki, ale przede wszystkim efektywności przekazu i kluczowy element naszej strategii marketingowej.

Rozumienie specyfiki mobilnego designu
Użytkownicy urządzeń mobilnych konsumują treści w zupełnie inny sposób niż ci, korzystający z komputerów lub laptopów. Małe ekrany, ograniczona uwaga i szybkie tempo przeglądania wymuszają na projektantach zupełnie inne podejście do tworzenia komunikacji wizualnej w mediach społecznościowych.
Przeglądanie treści na urządzeniach mobilnych wiąże się z szeregiem ograniczeń, które musimy wziąć pod uwagę, projektując grafiki do internetu. Jednym z najważniejszych problemów jest wielkość ekranu. Ma ona kluczowy wpływ na to, czy użytkownik będzie w stanie prawidłowo wejść w interakcję z naszą publikacją. Zależność jest prosta – im mniejszy ekran, tym mniej czytelna dla odbiorcy treść, dlatego warto postawiać na proste i czytelne kompozycje oraz możliwie ograniczoną ilość tekstu na grafikach.

Ryc. 1. Dane z raportu Mediapanel za IV kwartał 202...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy