Dialog zamiast monologu. Jak prowadzić skuteczne rozmowy Mówię do Ciebie!

Psychologia w social mediach

Każdy z nas słyszał to zdanie, w domu, w pracy, w relacjach. Choć wydaje się oczywiste, że skoro ktoś mówi, to drugi słyszy, w praktyce bardzo często nie dochodzi do żadnego spotkania między ludźmi. Jak pisze John C. Maxwell, „wszyscy się komunikują, ale niewielu potrafi się porozumieć”, bo komunikacja to jeszcze nie dialog, to dopiero techniczny przepływ informacji, słowa, gesty, ton. Dialog zaczyna się dopiero wtedy, gdy pojawia się intencja zrozumienia, a nie potrzeba wygrania.

Wiele osób myli rozmowę z przemówieniem. Wchodzą w nią z gotową tezą, z arsenałem argumentów, jakby celem było zwycięstwo, nie zrozumienie. Wtedy właśnie komunikacja zamienia się w serię monologów, w „bitwę na racje”, o której druga strona często nawet nie wiedziała, że się rozpoczęła. Zamiast dialogu, mamy pokaz siły. Zamiast zbliżenia, rośnie dystans.
Dialog to sztuka, bo wymaga odwagi. Odwagi, by powiedzieć, co się naprawdę czuje i gotowości, by usłyszeć, co czuje ktoś inny. To nie jest komfortowa rozmowa, to spotkanie dwóch światów, w którym chodzi nie o zgodę za wszelką cenę, ale o zrozumienie bez dominacji. Prawdziwy dialog nie dzieje się przypadkiem, jest efektem dojrzałości, ciekawości i pokory.

Przede wszystkim na co dzień jesteśmy niewysłuchani

W domach, w relacjach, w pracy. Od dzieciństwa uczymy się mówić, ale nikt nie uczy nas słuchać. W rezultacie każdy z nas nosi w sobie deficyt uwagi, potrzebę bycia zauważon...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy