Fenomen nowych platform społecznościowych: czy warto je włączyć do strategii marki?

Strategia marki

Media społecznościowe od co najmniej dwóch dekad pozwalają nam nawiązywać i podtrzymywać relacje z innymi, wchodzić z nimi w interakcje, publikować własne treści i reagować na content innych użytkowników. Celowo stosuję tu tak szeroką definicję, żeby objąć zasięgiem całe zjawisko, bez konieczności rozdrabniania się na bardziej szczegółowe klasyfikacje, porządkujące platformy, m.in. na komunikatory, aplikacje rozrywkowe czy wyszukiwarki.

Kiedy mowa o tak rozumianych social mediach, jako top of mind pojawiają się Facebook, Instagram czy YouTube, od lat będące w czołówkach rankingów pod względem liczby użytkowników, oraz TikTok, który niedawno dołączył do tego grona. Ale platform społecznościowych jest znacznie więcej, a każda z nich oferuje swoim użytkownikom unikalną propozycję i styl komunikacji. 
Wśród mniejszych platform społecznościowych są gracze tacy jak Snapchat, Twitter czy LinkedIn – od lat funkcjonujący w świadomości użytkowników, choć zasięgiem znacząco odbiegający od wielkości Mety, a także Twitch czy Discord, kojarzone głównie ze środowiskiem gamingu i e-sportu. Celem twórców tych platform jest wyjście poza te nisze, dlatego oferują również kontent dla szerszej grupy docelowej. Wymienić można też Quorę, działającą na zasadzie pytań i odpowiedzi, czy Reddit – pozwalający na skuteczne dotarcie i zaangażowanie użytkowników zainteresowanych różnorodną tematyką. To również ogrom platform, o których nie mieliście szansy usłyszeć, bo nie udało im się przebić przez clutter i zaistnieć w świadomości szerszej grupy użytkowników. Raz na jakiś czas możemy jednak zaobserwować dynamiczny wzrost nowego medium społecznościowego, a zjawisku towarzyszy spory szum medialny. Czy te rosnące platformy mają szansę przetrwać, czy są tylko chwilowym zjawiskiem? Czy warto je monitorować i myśleć o nich jako o kolejnym kanale komunikacji marketingowej?
Pytań i wątpliwości związanych z nowymi platformami społecznościowymi jest sporo, dlatego marketerzy często obawiają się podjąć ryzyko i wprowadzić markę w to zupełnie nowe, niepewne środowisko. Dlaczego? Główne powody to:

POLECAMY

  1. Brak precyzyjnych danych: choć mamy często dostęp do ogólnej liczby pobrań aplikacji lub liczby użytkowników, niekoniecznie znamy ich demografię, wskazującą na wiek, płeć czy lokalizację. Przez to nie mamy pewności, że z platformy k...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy