To, co nazywamy dziś podejściem social first, dla mnie od zawsze oznaczało budowanie komunikacji marek blisko ludzi, w dialogu z nimi, w odpowiedzi na ich potrzeby, emocje i język kultury internetowej. Inspiracją do powstania tego artykułu był raport „Social Media Trends Report 2025” opracowany przez Ogilvy Social.Lab, który trafnie redefiniuje podejście social first i systematyzuje kluczowe zmiany w marketingu, więc serdecznie go polecam jako punkt wyjścia. Co ważne, raport wskazuje również, że marki, które nie integrują social mediów w swojej strategii, tracą na znaczeniu. To nie tylko kanał komunikacji, lecz także jej fundament.
Dział: Strategia marki
Media społecznościowe są przestrzenią, w której każdy może zaprezentować swoje sukcesy i osiągnięcia. Codziennie pojawiają się historie osób, które zbudowały ogromne społeczności, osiągnęły milionowe przychody czy nawiązały współpracę z międzynarodowymi markami. Często słyszymy o błyskawicznych wzrostach liczby obserwujących, viralowych postach i influencerach, którzy w krótkim czasie osiągnęli ogromną popularność. Takie historie mogą inspirować, ale jednocześnie wprowadzać w błąd – ukazują jedynie efekt, a nie długą i wyma- gającą pracę, jaka za nimi stoi.
Biznes online opiera się na budowaniu społeczności wokół marki, eksperta czy produktu. Interakcja z odbiorcami staje się kluczowym elementem strategii komunikacyjnych, a jednym z najbardziej angażujących formatów są wydarzenia online. Webinary i transmisje na żywo zrewolucjonizowały sposób, w jaki firmy, twórcy i eksperci docierają do swoich odbiorców.
Ten artykuł udowadnia, że warto zaprzyjaźnić się z programami do projektowania grafik. Nie znajdziesz tutaj tzw. instrukcji, gdzie kliknąć, bo każdy z wymienionych programów jest bajecznie prosty. Przekonasz się o tym,
gdy spróbujesz.
Spójność jest kluczowym elementem strategii marki, który może zadecydo- wać o jej sukcesie. Kiedy konsumenci wchodzą w interakcję z marką, oczekują spójności we wszystkich punktach styku. Jeśli marka jest niespójna w swojej komunikacji oraz identyfikacji wizualnej, może to prowadzić do zamieszania i nieufności odbiorców, a nawet spadku ich lojalności wobec marki.
Marki z uwagą przyglądają się generacji Z – w końcu to od niej będzie zależeć los wielu z nich. Pokolenie znane głównie z TikToka i wiralowych memów powoli zaczyna rozdawać karty na rynku dóbr konsumpcyjnych. Jakich treści szukają? W jaki sposób marki mogą do nich dotrzeć?
Media społecznościowe od co najmniej dwóch dekad pozwalają nam nawiązywać i podtrzymywać relacje z innymi, wchodzić z nimi w interakcje, publikować własne treści i reagować na content innych użytkowników. Celowo stosuję tu tak szeroką definicję, żeby objąć zasięgiem całe zjawisko, bez konieczności rozdrabniania się na bardziej szczegółowe klasyfikacje, porządkujące platformy, m.in. na komunikatory, aplikacje rozrywkowe czy wyszukiwarki.