Dołącz do czytelników
Brak wyników

Strategie marketingowe

4 marca 2019

NR 9 (Luty 2019)

Jak efektywnie wprowadzić crowdsourcing w strategię Twojej marki?

335

Koncepcje kreatywne wykorzystywane w komunikacji marek są podstawą funkcjonowania brandu w świadomości publicznej. Często, by dojść do rozwiązania, organizowane są spotkania z agencją kreatywną oraz domem mediowym, które pomagają w tworzeniu contentu. Niektóre brandy mają prawdziwe szczęście, gdyż na ich pokładzie zasiada potężna ekipa kreatywna. Większość jednak nie ma tego przywileju i zależna jest od podwykonawców. Z czym to się wiąże?

Rzecz jasna z budżetem, i to często nie takim małym – koncepcja, produkcja, wdrożenie, kampania… Koszty rosną, a pewności brak – bo co, gdy się nie przyjmie, nie będzie się klikać, nie zrobi zasięgu? Budżet spalony, a wyników jak nie było, tak nie ma. W tym momencie zataczamy koło, po raz kolejny rozpoczynamy proces z nadzieją na znalezienie kreatywnych rozwiązań. I wtedy całe na biało wchodzi rozwiązanie, które powinno być już dobrze znane: crowdsourcing.

POLECAMY

Z czym to się je?

Crowdsourcing, czyli czerpanie z potencjału społeczności, tzw. mądrość tłumu, coraz częściej wykorzystywany jest przez światowe, otwarte na innowacje marki. Niezależnie od specjalizacji wszyscy generujemy wartościowe pomysły. Crowdsourcing dotyka niezaadresowanej wcześniej przestrzeni – włączenia społeczności w tworzenie innowacyjnych rozwiązań. W modelu crowdsourcingowym konsumenci mogą partycypować w tworzeniu elementów komunikacji marki. Społeczność włączona w działania marki jest źródłem nie tylko niekonwencjonalnych pomysłów, ale również wartościowych insightów.

 

Crowdsourcing daje możliwości, dzięki którym Twoja marka otrzymuje gotowy do wykorzystania, angażujący odbiorców content, budując przy tym pozytywną percepcję marki, jako otwartej na młode talenty. Ponadto otrzymasz potężną dawkę insightów, bo przecież „jak Cię widzą, tak Cię piszą”. Otrzymany content jest zatem odzwierciedleniem postrzegania marki.

 

Jak oddać tworzenie treści wideo w ręce społeczności?

Wróćmy do koncepcji i realizacji kampanii kreatywnej. Grunt to otwarta głowa, metodologia, technologia, a przede wszystkim społeczność. 

Bądź otwarty na nowe pomysły
Odejdź od fiksacji na temat swojej marki i pozwól wyrazić się młodym talentom. Osoby te postrzegają Twój brand w zupełnie innym świetle, nie mają ograniczeń i często są odbiorcami komunikatów, które wypuszczasz w świat. Otwórz się, poznaj percepcję marki i otrzymuj wartościowe propozycje kreatywne. Wyniki mogą być niesamowite. Praca ze społecznością opiera się na przekazaniu kluczowych danych – mowa tutaj o briefie kreatywnym – na które masz wpływ. Agencja na podstawie briefu przygotuje kilka propozycji, a we współpracy ze społecznością otrzymasz ich setki. Pamiętaj! Jasno określ swoje oczekiwania oraz twarde wytyczne. Oczywiście, niektóre realizacje mogą nie trafiać w misję czy wizję firmy, jednak nie musisz ich wykorzystywać! Jedno jest pewne – otrzymałeś świeże spojrzenie oraz content, którego Twoja agencja nie miałaby odwagi Ci przedstawić. 

 

Wskazówka

  • Otwórz się na nowe rozwiązania.
  • Zidentyfikuj cel – odpowiedz sobie na pytania: po co i dlaczego chcę wykorzystać crowdsourcing?
  • W briefie określ swoje oczekiwania oraz wytyczne – społeczność musi wiedzieć, czego od niej oczekujesz.
  • Określ formaty, które chcesz otrzymać.

 

Jestem otwarty i co dalej? 
Podstawowa zasada: mierz siły na zamiary. Masz dwa wyjścia – możesz zacząć działać na własną rękę albo wykorzystywać dostępne zasoby. 

Jeśli zdecydujesz się na pozyskiwanie contentu samodzielnie, musisz podjąć kilka kroków: 

  • Sprawdź rynek – zrobienie researchu to podstawa, znajdź swój wyróżnik.
  • Zidentyfikuj potrzeby.
  • Opracuj koncepcję wdrożenia.
  • Stwórz spójną metodologię działania oraz angażowania społeczności.
  • Zadbaj o formalności – pamiętaj, że musisz pozyskać prawa autorskie do materiałów, które chcesz wykorzystywać, i powinieneś uzyskać prawa do wykorzystania wizerunku oraz odpowiednią licencję muzyczną.

Warto jednak sprawdzić zasoby, które są już dostępne na rynku. Wykorzystanie dostępnych już narzędzi zaoszczędzi Ci sporo czasu, a doświadczenie specjalistów z zakresu crowdsourcingu będzie gwarancją sukcesu. Przykład: Platforma MillionYou. 

Korzyści z crowdsourcingu wideo generowanego przez użytkowników

Zyskujesz przede wszystkim różnorodność. Możesz wybierać spośród setki materiałów gotowych do wykorzystania w Twoich kanałach komunikacji z konsumentami. Nie jesteś niczym ograniczany i masz możliwość selekcji. Jesteś decyzyjny, ale masz większe pole wyboru i możliwość dopasowania komunikatu pod konkretne działania: kampania online, event, POS-y. Cokolwiek Ci się przyśni, znajdziesz w crowdsourcingu. Skoro jesteśmy przy marzeniach, to każdy z nasz pragnie, by jego content nie tylko angażował, ale też budował emocjonalną więź z odbiorcą. Dzięki społeczności Twój przekaz będzie autentyczny, czego często brakuje w sztampowych reklamach.
 

Zapamiętaj

Kwestią dość istotną, wcześniej już wspomnianą, jest budżet. Koszt projektu crowdsourcingowego stanowi mniej więcej 1/5 budżetu wideo wykonanego w tradycyjny sposób. Dodatkowo zyskujesz wiele korzyści – zob. wyżej. 


Martwi Cię, że społeczność nie wyprodukuje spotów na poziomie agencji? Nic bardziej mylnego! Platformy crowdsourcingowe skupione wokół contentu wideo angażują studentów i absolwentów szkół filmowych i artystycznych. Nad Twoim contentem pracować będą właściciele małych agencji, profesjonaliści i amatorzy, długoletni hobbyści, a nawet laureaci prestiżowych nagród – czyli jakość masz zagwarantowaną. 

Dzięki różnorodności oraz możliwości wyboru spotów będziesz mógł zaplanować swoje spójne działania w różnych kanałach. Materiały nadsyłane w projektach crowdsourcingowych wpiszą się w kampanię w social mediach, mogą być wykorzystywane przy okazji eventów lub wydarzeń stałych (np. Walentynki, wydarzenia sportowe itp.). W wyniku projektu crowdsourcingowego otrzymasz materiały, które zapełnią Twój roczny kalendarz.

Kanały dotarcia

Częstym błędem, który obserwuję, jest próba wdrożenia crowdsourcingu za pośrednictwem jednego kanału komunikacyjnego. Dla przykładu, na Facebooku upubliczniany jest post mający pozyskać pomysły na nowy smak produktu. Brzmi dobrze –
ludzie z pewnością się zaangażują, szczególnie jeśli otrzymają coś w zamian. Ale idąc za tropem, szukam dalej. Na stronie cisza, Instagram milczy, a i biznes nie wie, że coś w trawie piszczy, czyli ogólnie: potencjał stracony. W pewnych okolicznościach może to mieć sens, ale często firmy tracą ogromne możliwości, nie wykorzystując skutecznie wszystkich swoich kanałów. Dlatego upewnij się, że Twoje działanie crowdsourcingowe stanowi część spójnej strategii – inaczej gwarantuję, że nie zadziała. W czasach, gdy niemal każdy z nas ma w kieszeni telefon komórkowy, a tym samym możliwość natychmiastowego działania, wszyscy jesteśmy twórcami i wydawcami treści. Z perspektywy organizacji stawiającej wyzwanie społeczności z wykorzystaniem platformy crowdsourcingowej, dostęp do takiego potencjału twórczego umożliwia pozyskanie w krótkim czasie wielu propozycji (pomysłów, a nawet gotowych kreacji), a zaangażowanie w takim modelu pracy tysięcy ludzi zwiększa szanse na pozyskanie czegoś wyjątkowego i zaskakującego. 

 

Wskazówka

Angażowanie społeczności w złożoną akcję crowdsourcingową wymaga niesztampowego podejścia. Punktem wyjściowym podczas procesu planowania akcji crowdsourcingowej jest dobór odpowiedniej grupy docelowej do działania. 


Crowdsourcing bazuje na angażowaniu szerokiego grona wyspecjalizowanej społeczności internetowej. To oznacza, że do zadania można angażować osoby, które nie są koniecznie specjalistami w danej dziedzinie, jednak należy dobrać je według przemyślanego wcześniej klucza. Tak jak w przypadku projektu Kimberly-Clark marka Huggies zdecydowała się zaangażować matki małych dzieci w tworzenie produktów dla świeżo upieczonych rodzic...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy