Dołącz do czytelników
Brak wyników

Influencer marketing

16 lutego 2021

NR 19 (Luty 2021)

Jak social media wyznaczają modowe trendy?

6

Wszyscy doskonale wiemy, że media społecznościowe, takie jak Facebook, Instagram i YouTube mają ogromny wpływ na kształtowanie wielu branż. Wpływają także na modę, która zawdzięcza im mnóstwo wypromowanych trendów, np.: it girl, undone bun czy #instafashion. Można nawet pokusić się o stwierdzenie, że żadna inna gałąź rynku nie zmieniła się tak mocno pod ich wpływem, jak właśnie branża fashion. I choć social media są z nami od 15 lat – ich wpływ na modę praktycznie nie słabnie, a pojawiające się nowe platformy jeszcze mocniej wyznaczają kierunki fashion. Moda otworzyła się na użytkowników, zyskała również zupełnie nowe kanały inspiracji oraz influencerów. Ale czy social media wyznaczają trendy modowe?

Social media wczoraj i dziś 

Jeszcze niedawno branża mody pozostawała zamkniętym światem, do którego bardzo trudno było się dostać. Była zarezerwowana dla kolorowych magazynów, zamkniętych pokazów mody i top modelek. Te ostatnie, aby zostać zauważone przez domy mody, musiały budować swoją markę przez liczne współprace, kontrakty czy przesłuchania. Zdobywanie znajomości i system poleceń były wówczas niezawodną metodą, aby zostać ikoną mody i eksponować trendy wyznaczane przez przemysł modowy.

POLECAMY

W tym schemacie użytkownik był biernym odbiorcą narzucanych mu koncepcji. Pojawienie się mediów społecznościowych całkowicie przetasowało karty wpływów w tej branży, przekazując w ręce użytkowników narzędzie do samokreacji. 

Media społecznościowe wniosły do mody przede wszystkim możliwość szybkiego łączenia się w społeczności o podobnych zainteresowaniach, ale także stworzyły przestrzeń do rozmawiania i wchodzenia w interakcje. W tym przypadku ważną rolę odegrała także różnorodność, mnogość trendów, zróżnicowanie marek i influencerów. 

Różnorodność przejawia się także w przeznaczeniu mediów. Każdy bowiem wie, że dzisiaj Instagram – jako medium zdjęcia – pełni funkcję magazynu wydawanego na żywo, Facebook jest wizytówką marek, a Pinterest – stale rozwijanym katalogiem inspiracji. 

Social media w przypadku mody łączy jedno: dają użytkownikom niepowtarzalną szansę uczestniczenia w modzie, która kiedyś była bardzo zamkniętym kręgiem. Dzisiaj, praktycznie na żywo, stajemy się jej częścią i tworzymy swój własny niepowtarzalny jej kawałek. 

Rys. 1. Relacja na żywo z pokazu mody. Źródło: FashionUnited

Siła kreacji

Dzięki mediom społecznościowym ugruntowała się pozycja influencerów i blogerów, a także zjawisk, takich jak it girls. Pierwszy raz z tym określeniem spotkaliśmy się już w 1927 roku, kiedy funkcjonowało jako nick aktorki Clary Bow. W obecnych czasach upowszechniło się natomiast wraz z rozwojem Instagrama. Dzisiaj oznacza dziewczynę z perfekcyjnym wyczuciem gustu, która nie prowadziła bloga, a o jej popularności zadecydowali sami użytkownicy danego medium. Właśnie w taki sposób platformy społecznościowe rozpoczęły aktywne kreowanie trendów. 

 Rys. 2. Platformy społecznościowe to kopalnia modowych trendów, które rozlewają się po sieci w błyskawicznym, viralowym tempie. 
Tak było np. z #pillowchallange czy #TieDye. Źródło: Instagram @domodipl

Choć gros głosów już kilka lat temu zapowiadało schyłek social mediów, to jednak ich przewidywania się nie sprawdziły. O świetności platform świadczy wykres (rys. 3), który przedstawia ich globalną popularność w lipcu 2020 roku. Niezmiennie liderem w tym rankingu pozostaje Facebook z zawrotną liczbą ponad 2,6 miliarda aktywnych użytkowników miesięcznie. Na 6. miejscu dopiero znalazł się Instagram – cieszący się zainteresowaniem 1,8 miliarda klikających, a dopiero na 7. TikTok, który niedawno rozpoczął swoją ekspansję.

 Rys. 3. Globalna popularność poszczególnych platform społecznościowych, lipiec 2020. Źródło: statista.com 

Te liczby mówią praktycznie za siebie. Social media nadal są nierozerwalnym elementem naszej codzienności. Badania pokazują także, że mają one wpływ na decyzje zakupowe w e-commerce, gdzie aż 87% aktywnych konsumentów szuka informacji modowych, produktów czy inspiracji właśnie w tych kanałach. 

Social media nadal są nierozerwalnym elementem naszej codzienności. Badania pokazują także, że mają one wpływ na decyzje zakupowe w e-commerce, gdzie aż 87% aktywnych konsumentów szuka informacji modowych, produktów czy inspiracji właśnie w tych kanałach. 

Social inspirations

Obok budowania społeczności, social media potrafią tworzyć hype w modzie i w szybki sposób share’ować informacje o trendach, które samoczynnie się na nich kreują. O tym, jak skutecznie budują popyt w branży fashion w zróżnicowanych grupach docelowych, informowały także wyniki badania (zob. eMarketer 2019), gdzie zakup elementów garderoby zainspirowany mediami społecznościowymi deklarowało: 55% osób z pokolenia Z, 50,6% milenialsów, 38,1% pokolenia X i 27,5% pokolenia wyżu demograficznego. 

 Rys. 4. Jak media społecznościowe budują popyt w branży fashion, 2019. Źródło: eMarketer 

Title

Dlaczego to istotne? Jeśli prowadzisz działania dla marki fashion lub poruszasz się po tematyce modowej, masz jasny sygnał, że social media nadal wyznaczają trendy w tej branży i to dla wielu zróżnicowanych pokoleń. Wykorzystaj to 
w swojej strategii i komunikacji.

Które medium dzisiaj inspiruje najskuteczniej?

Przez długi czas liderem w kreowaniu inspiracji modowych był Instagram. To jemu zawdzięczamy takie hasztagi, jak:

  • #ootd – 339 mln oznaczeń w postach,
  • #instafashion – 146 mln,
  • #fashiongirl – z wynikiem 7,9 mln.

Tutaj  wykreowały się największe ikony: Kyle i Kendall Jenner, Gigi i Bella Hadid czy siostry Olsen oraz miały rację bytu modowe akcje o wysokim zasięgu, np. #KylieJennerChallenge. Największe trendy, to obok wspomnianych wyżej it girl, do których zaliczamy Gildę Ambrosio czy Annę Barroso, także popularyzacja:

  • macro i micro bags (czyli ze skrajności w skrajność) – z jednej strony zdjęcia w tym medium ukazywały duże, przeskalowane torby, a z drugiej – lansowały miniaturowe...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy