Dołącz do czytelników
Brak wyników

Jak ocenić potencjał influencera, czyli sztuka "dobrego wyboru" – siedem metod efektywnego poszukiwania twórcy idealnego

Artykuł | 17 września 2018 | NR 6
285

Tempo rozwoju społeczności influencerów z roku na rok rośnie, a razem z nim rośnie zainteresowanie marek, które we współpracy z twórcami widzą już nie tyle potencjał, co gwarancję efektywnej komunikacji. Influencerzy są obecni na YouTubie, Instagramie, Facebooku, Musical.ly, blogach czy Snapchacie. Śledzenie wszystkich kanałów i obserwowanie każdej wschodzącej gwiazdy jest… możliwe! Wystarczy skorzystać z dostępnych narzędzi i umiejętnie poruszać się w internetowej dżungli. 

Zwracaj uwagę na odpowiednie statystyki 

Samodzielne poszukiwania twórców, którzy mogą sprawdzić się w roli ambasadora marki, warto rozpocząć od zapoznania się z katalogami influencerów, które coraz częściej pojawiają się na stronach internetowych takich podmiotów, jak np. sieci partnerskie, platformy do współpracy z influencerami czy portale piszące o influencerach. Obszerną bazę najłatwiej jest przefiltrować pod kątem kategorii czy interesujących nas słów kluczowych. Nie warto jednak trzymać się utartych schematów – youtuberki z kategorii beauty odnajdują się nie tylko w tematach makijażowych, a gamerzy świetnie radzą sobie też w realnym, pozagamingowym świecie. Kluczowe informacje, które możemy czerpać z takiej bazy twórców, to przede wszystkim opis kanału oraz demografia jego widowni, która pozwoli ocenić, czy za odpowiednią zawartością merytoryczną idzie również dopasowana grupa docelowa. Istotny będzie również zasięg – najlepiej określać go na podstawie średniej liczby wyświetleń postów z ostatnich kilku tygodni. Nigdy nie mierz zasięgu, tylko liczbą subskrypcji!

Rys. 1. Wizytówka twórcy w bazie LifeTube

Subskrybenci odpowiadają jedynie za 40-70% wyświetleń na kanale. Są jednak najbardziej zaangażowani – najczęściej wchodzą w interakcje, to od nich twórcy otrzymują najwięcej łapek i komentarzy. Sprawdzając takie dane, jak watchtime czy engagement rate (ER: suma interakcji dzielona przez wyświetlenia), weź pod uwagę kategorię, w jakiej tworzy influencer. Każdy z segmentów ma inne cechy charakterystyczne i tak przykładowo najlepszym odbiorem i wysokim ER cieszą się filmy z sekcji edukacja (średnio ponad 97% łapek w górę i 8,8% ER), a najdłuższym czasem oglądania mogą pochwalić się twórcy z kategorii gaming czy lifestyle. Warto zatem już na samym początku określić cel działań i przy wyborze twórcy uwzględnić wszystkie dostępne statystyki. 

Wskazówka

Analizując statystyki, weź pod uwagę kategorię, w której specjalizuje się influencer. Każdy z segmentów charakteryzuje m.in. inny poziom zaangażowania (ER) czy czas oglądania materiałów.

Śledź zmiany w rankingach

W uzyskaniu szerszego obrazu całej branży pomocne są ogólnodostępne, darmowe rankingi twórców internetowych, które znajdziemy chociażby na takich portalach, jak APYnews czy vStars. Warto śledzić także comiesięczne infografiki publikowane na stronie Sotrendera, które zawierają pogłębione statystyki dotyczące demografii, zasięgu czy zaangażowania fanów. Ponownie, nie wykorzystuj tych narzędzi jedynie do sprawdzania liczby subskrypcji. Zrób rozeznanie i dowiedz się, kto jest obecnie na topie, na czyich kanałach dynamicznie zmieniają się statystyki, czyj głos w danym miesiącu stał się silniej słyszalny i dlaczego.

Dzięki temu zwiększasz swoje szanse na znalezienie np. wschodzącej gwiazdy w interesującej cię kategorii. Takie odkrycie jest korzystne z kilku powodów. Pierwszy, najbardziej trywialny, ale znaczący – współpraca z początkującym twórcą jest z zasady dużo tańsza od działań z najpopularniejszymi gwiazdami internetu. Co więcej, twórca, który już na początku swojej drogi wiąże się z marką, rozwija się przy niej i dzięki jej wsparciu staje się jej naturalnym ambasadorem. Wykształcenie wiarygodnego eksperta, którego wspieramy nie tylko finansowo, ale także dostarczając mu atrakcyjne, ekskluzywne treści, jest na wagę złota. Influencer mówi ustami marki i jest jej wizytówką. Takie działania to oczywiście inwestycja i jak każda, wiąże się z ryzykiem. Początkowy wzrost oczywiście może okazać się jednorazowy. Niemniej jednak, jeśli dobrze ocenimy potencjał rozwoju twórcy, to ta inwestycja z pewnością wielokrotnie się zwróci. 

Wskazówka

Podjęcie współpracy z początkującym influencerem oznacza nie tylko mniejsze koszty, ale jest również szansą na wykształcenie wiarygodnego eksperta, który stanie się naturalnym ambasadorem marki. 

Monitoruj rynek i bądź na bieżąco 

Liczba youtuberów, blogerów, instagramerów czy gwiazd Musical.ly rośnie w tak szybkim tempie, że nawet najbardziej zdeterminowani i zaangażowani obserwatorzy mają problem ze śledzeniem wszystkich zmian i nowości. Narzędzia do monitoringu sieci, takie jak Brand24, SentiOne czy BrandWatch, zapewniają regularny update i pomagają odnaleźć się w internetowym gąszczu. Śledź interesujące Cię tematy i twórców, którzy je poruszają. Sprawdzaj, kto nowy pojawia się w danej kategorii i zaczyna z dużą częstotliwością używać słów kluczowych z Twojej branży. Może sam zidentyfikujesz influencera, który choć zupełnie nierozpoznawalny w całej populacji – jest kluczowym liderem opinii w swojej (i Twojej) niszy.

Szukaj influencerów tak, jak robią to użytkownicy

Inną, zdecydowanie bardziej czasochłonną, ale efektywną metodą poszukiwania twór...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 drukowanych wydań magazynu Social Media Manager
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy