Dołącz do czytelników
Brak wyników

Wideo marketing

24 września 2018

NR 3 (Listopad 2017)

Wideomarketing – jak okiełznać algorytm na YT i zwiększyć oglądalność filmów na swoim kanale?

0 51

Jak często zdarza Ci się wrzucić film na swój kanał YouTube i kilka dni później drapać się po głowie, zadając sobie pytanie: „Co zrobiłem nie tak”? Czyżby zamiast tysięcy wyświetleń pod filmem słychać było tylko odgłos świerszczy? Jeśli ta sytuacja wydaje Ci się znajoma, warto przeczytać ten tekst.  Damy Ci trzy, niezwykle praktyczne wskazówki, które raz na zawsze pomogą uniknąć stresu przy publikacji materiałów wideo w drugim największym serwisie społecznościowym na świecie. Za większością niepowodzeń na YouTube odpowiada nasza niewiedza na temat działania algorytmów. Ten artykuł pozwoli Ci lepiej zrozumieć, jak one działają i wykorzystać tę wiedzę w działaniach wideomarketingowych.
 

Niemal każdy z nas słyszał o algorytmach z zabawnie brzmiącymi nazwami, które rządzą wyszukiwarką Google. Mowa tu oczywiście o Pandzie, Pingwinie i Kolibrze. Wiele osób na co dzień zastanawia się również, jak oszukać EdgeRank, czyli algorytm determinujący, co jako użytkownicy zobaczymy w facebookowych Aktualnościach. Jest jednak jeszcze jeden bardzo ważny w kontekście mediów społecznościowych algorytm. Od niego zależy, jakie filmy zostaną nam zaproponowane do obejrzenia oraz co wyświetli się nam w wynikach wyszukiwania w drugiej największej wyszukiwarce na świecie, czyli na YouTube.
Algorytm tego serwisu jest nie mniej skomplikowany niż wszystkie ww. rozwiązania. Podobnie jak w ich przypadku tutaj również o tym, co zobaczymy, decyduje sztuczna inteligencja. Za zmiany w algorytmie odpowiada oddział Google Research and Development. Tylko w ubiegłym roku dokonano ponad 200 znaczących zmian w działaniu algorytmu oraz wykonano na nim ponad 2000 eksperymentów, mających na celu testowanie zmian, nowych rozwiązań oraz usprawnień sztucznej inteligencji.

Zapytacie, dlaczego zrozumienie algorytmu jest tak ważne, skoro użytkownicy serwisu albo sami wyszukują w nim treści, albo oglądają materiały swoich ulubionych twórców? Dzieje się tak, ponieważ na dziś największym źródłem ruchu na Waszych filmach są funkcje: polecane filmy i funkcje przeglądania. A zatem to, czy właśnie Wasz film będzie polecany, jest w 100% zależne od algorytmu. To on determinuje, jakie treści serwis poleci na stronie głównej serwisu, w aplikacji mobilnej czy pod oglądanym właśnie filmem bądź obok niego.

Aby zrozumieć, czym kieruje się algorytm w wyborze treści, pomyślmy najpierw, co jest najważniejszą walutą, jaka płacimy za korzystanie z serwisu YouTube? To nasz czas… Im więcej czasu spędzamy, oglądając kolejne filmy, tym więcej reklam Google może nam wyemitować. Ponadto serwis dowiaduje się o nas więcej, tak aby następnym razem podpowiedzieć nam filmy, które obejrzymy z jeszcze większym prawdopodobieństwem. Jest to też powód, dla którego Facebook wprowadził wideo. Ono najskuteczniej kupuje czas użytkownika. Wniosek jest tylko jeden – YouTube będzie promował (polecał) te filmy, które zatrzymują użytkownika w serwisie przez długi czas oraz powodują, że po obejrzeniu nie opuści on YouTube’a, tylko włączy kolejny, kolejny i kolejny film.

Co w takim razie możemy zrobić, aby to nasze filmy serwis polecał? Jest kilka obszarów, na których na początku powinniśmy się skupić, a które zwiększą prawdopodobieństwo polecenia filmu bez ingerencji w sam materiał wideo (co więcej, powinniśmy optymalizować również stare film, które już są na kanale).

YouTube będzie promował te filmy, które zatrzymują użytkownika w serwisie przez długi czas oraz powodują, że po obejrzeniu nie opuści on YouTube’a, tylko włączy kolejny, kolejny i kolejny film.

Rys. 1. Przykłady tytułów i miniatur do filmów z kanału MoreleTV

1. Tytuł i miniatura filmu

Pierwszą i najważniejszą rzeczą, na jaką powinniśmy zwrócić szczególną u...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 drukowanych wydań magazynu Social Media Manager
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy