Dołącz do czytelników
Brak wyników

Wideo marketing

24 września 2018

NR 3 (Listopad 2017)

Wideomarketing – jak okiełznać algorytm na YT i zwiększyć oglądalność filmów na swoim kanale?

481

Jak często zdarza Ci się wrzucić film na swój kanał YouTube i kilka dni później drapać się po głowie, zadając sobie pytanie: „Co zrobiłem nie tak”? Czyżby zamiast tysięcy wyświetleń pod filmem słychać było tylko odgłos świerszczy? Jeśli ta sytuacja wydaje Ci się znajoma, warto przeczytać ten tekst.  Damy Ci trzy, niezwykle praktyczne wskazówki, które raz na zawsze pomogą uniknąć stresu przy publikacji materiałów wideo w drugim największym serwisie społecznościowym na świecie. Za większością niepowodzeń na YouTube odpowiada nasza niewiedza na temat działania algorytmów. Ten artykuł pozwoli Ci lepiej zrozumieć, jak one działają i wykorzystać tę wiedzę w działaniach wideomarketingowych.
 

Niemal każdy z nas słyszał o algorytmach z zabawnie brzmiącymi nazwami, które rządzą wyszukiwarką Google. Mowa tu oczywiście o Pandzie, Pingwinie i Kolibrze. Wiele osób na co dzień zastanawia się również, jak oszukać EdgeRank, czyli algorytm determinujący, co jako użytkownicy zobaczymy w facebookowych Aktualnościach. Jest jednak jeszcze jeden bardzo ważny w kontekście mediów społecznościowych algorytm. Od niego zależy, jakie filmy zostaną nam zaproponowane do obejrzenia oraz co wyświetli się nam w wynikach wyszukiwania w drugiej największej wyszukiwarce na świecie, czyli na YouTube.
Algorytm tego serwisu jest nie mniej skomplikowany niż wszystkie ww. rozwiązania. Podobnie jak w ich przypadku tutaj również o tym, co zobaczymy, decyduje sztuczna inteligencja. Za zmiany w algorytmie odpowiada oddział Google Research and Development. Tylko w ubiegłym roku dokonano ponad 200 znaczących zmian w działaniu algorytmu oraz wykonano na nim ponad 2000 eksperymentów, mających na celu testowanie zmian, nowych rozwiązań oraz usprawnień sztucznej inteligencji.

POLECAMY

Zapytacie, dlaczego zrozumienie algorytmu jest tak ważne, skoro użytkownicy serwisu albo sami wyszukują w nim treści, albo oglądają materiały swoich ulubionych twórców? Dzieje się tak, ponieważ na dziś największym źródłem ruchu na Waszych filmach są funkcje: polecane filmy i funkcje przeglądania. A zatem to, czy właśnie Wasz film będzie polecany, jest w 100% zależne od algorytmu. To on determinuje, jakie treści serwis poleci na stronie głównej serwisu, w aplikacji mobilnej czy pod oglądanym właśnie filmem bądź obok niego.

Aby zrozumieć, czym kieruje się algorytm w wyborze treści, pomyślmy najpierw, co jest najważniejszą walutą, jaka płacimy za korzystanie z serwisu YouTube? To nasz czas… Im więcej czasu spędzamy, oglądając kolejne filmy, tym więcej reklam Google może nam wyemitować. Ponadto serwis dowiaduje się o nas więcej, tak aby następnym razem podpowiedzieć nam filmy, które obejrzymy z jeszcze większym prawdopodobieństwem. Jest to też powód, dla którego Facebook wprowadził wideo. Ono najskuteczniej kupuje czas użytkownika. Wniosek jest tylko jeden – YouTube będzie promował (polecał) te filmy, które zatrzymują użytkownika w serwisie przez długi czas oraz powodują, że po obejrzeniu nie opuści on YouTube’a, tylko włączy kolejny, kolejny i kolejny film.

Co w takim razie możemy zrobić, aby to nasze filmy serwis polecał? Jest kilka obszarów, na których na początku powinniśmy się skupić, a które zwiększą prawdopodobieństwo polecenia filmu bez ingerencji w sam materiał wideo (co więcej, powinniśmy optymalizować również stare film, które już są na kanale).

YouTube będzie promował te filmy, które zatrzymują użytkownika w serwisie przez długi czas oraz powodują, że po obejrzeniu nie opuści on YouTube’a, tylko włączy kolejny, kolejny i kolejny film.

Rys. 1. Przykłady tytułów i miniatur do filmów z kanału MoreleTV

1. Tytuł i miniatura filmu

Pierwszą i najważniejszą rzeczą, na jaką powinniśmy zwrócić szczególną uwagę, jest tandem tytuł i miniatura filmu. Słowa „tandem” użyliśmy z premedytacją, ponieważ nigdzie w serwisie te dwa elementy nie występują oddzielnie. Nadrzędny cel tytułu stanowi jak najwierniejsze oddanie treści filmu w kilku słowach. Miniatura jest dopełnieniem tego. Nikt nie chce oglądać treści wideo zatytułowanych „reklama”, „relacja z targów”, „film promocyjny”. Nawet dla tak mało ciekawych treści można wymyślić coś dużo bardziej porywającego. Przykładowo lepiej użyć tytułu „Znam swoją drogę”, zamiast „Film promocyjny marki Spedycja Pawbud”. Dobra miniatura powinna opowiadać historię filmu. Użytkownik, patrząc na nią, musi w 2 sekundy dowiedzieć się, o czym jest film, czego może się w nim spodziewać i jaka jest fabuła. Dobra miniatura musi bezwzględnie przyciągać wzrok.  To właśnie na podstawie tytułu i miniatury użytkownicy podejmują decyzję o obejrzeniu lub nie danego filmu. Tutaj zapewne pojawi się Wam pytanie: „Co to ma wspólnego z algorytmem, skoro to użytkownik decyduje, czy obejrzy film?”. Pisaliśmy na początku o tym, że głównym źródłem wizyt na kanale są filmy polecane oraz funkcje przeglądania. Jeżeli użytkownicy nie będą chcieli oglądać Waszych filmów, serwis nie będzie ich polecał ani promował. Algorytm podpowiada tylko te filmy, które zostały dobrze odebrane przez subskrybentów kanału (nie ma znaczenia, ilu ich jest). Jeżeli Waszego filmu nie obejrzą Wasi subskrybenci, to YouTube nie pokaże go nikomu innemu, a subskrybenci w dużej mierze podejmują decyzję o obejrzeniu filmu na podstawie tytułu i miniatury.

Rys. 2. Widok pokazujący karty na filmie z kanału MoreleTV

2. Karty i ekran końcowy

Obydwa te elementy mogą służyć do dwóch celów: promocji wewnętrznej filmów oraz odsyłania użytkownika na zewnątrz serwisu. Ponieważ nadrzędny cel algorytmu stanowi zatrzymanie użytkownika w serwisie, nie będzie on promował tak skutecznie filmów, które są wypełnione kartami odsyłającymi do witryn zewnętrznych. Oczywiste jest, że w tym medium społecznościowym nam jako marce zależy na konwersji widzów na klientów. Dlatego chcemy od czasu do czasu odsyłać widzów np. do naszego e-commerce. Jednak nie należy tego robić w każdym filmie, czy, co gorsza, co 2 minuty. YouTube pozwala nam zamieścić w każdym filmie 5 kart, które mogą być odnośnikami do innych filmów, kanałów, stron internetowych czy mieć postać ankiety. Zamieśćcie jeden link do strony WWW, a pozostałe wykorzystajcie do promocji innych filmów o podobnej lub zbieżnej tematyce. Takie same zasady należy stosować w przypadku ekranu końcowego, który pozwala dodatkowo na umieszczenie zachęty do subskrypcji kanału. Promując inne filmy, zwiększacie prawdopodobieństwo zaistnienia sytuacji idealnej, w której widz po obejrzeniu Waszego filmu włączy kolejny. Właśnie takie zachowanie jest najbardziej pożąd...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy