Dołącz do czytelników
Brak wyników

Narzędzia Social Media Managera

24 września 2018

NR 3 (Listopad 2017)

Top 7 narzędzi dla Social Media Managera

416

Istnieje wiele narzędzi, które znacząco ułatwiają codzienną pracę social media managera. W wypadku większości potrzeb wystarczają rozwiązania stanowiące integralną część platform społecznościowych, jednak zastosowanie zewnętrznych aplikacji i narzędzi często przynosi bardzo dobre efekty. Spośród olbrzymiej liczby zróżnicowanych – pod względem stopnia skomplikowania, oferowanych możliwości czy generowanych kosztów – narzędzi wybraliśmy kilka, które pozwolą Ci rozwinąć skrzydła w mediach społecznościowych. Część z nich to usługi natywne dla danych platform, pozostałe to zewnętrzne produkty. Podzieliliśmy je na siedem kategorii – w zależności od celów, którym służą.

1. Analiza skuteczności działań

Obecność w social mediach bez analizy osiąganych efektów to działanie po omacku. Na szczęście nie jesteśmy skazani na błądzenie – szereg narzędzi umożliwia pomiar różnych wskaźników świadczących o skuteczności (lub jej braku) naszej komunikacji. Pierwszym i najbardziej podstawowym z nich jest Facebook Insights – część panelu zarządzania stroną na Facebooku. Dzięki niemu dowiesz się m.in. do ilu osób docierają Twoje treści i które z nich angażują odbiorców. Wiedza ta będzie szczególnie cenna podczas kreacji contentu – świadomość tego, co przyciąga, a co zniechęca Twoich odbiorców, pomoże Ci osiągnąć znacznie lepsze wyniki. Facebook Insights umożliwia również zapoznanie się ze szczegółowymi statystykami fanpage’a w postaci bazy danych – chociaż wypełnione liczbami arkusze na pierwszy rzut oka nie wyglądają zbyt zachęcająco, to jednak ich zrozumienie jest jedną z ważniejszych kompetencji social media managera.

Żmudną analizę statystyk można jednak znacząco ułatwić – dzięki zewnętrznym płatnym rozwiązaniom. Niektóre z nich przeznaczone są do pracy z konkretną platformą (jak Iconosquare w wypadku Instagrama), inne to rozbudowane, wielozadaniowe kombajny. W Polsce szczególnie popularne są usługi NapoleonCat czy Sotrender. Wykorzystywanie tego drugiego narzędzia to spora oszczędność czasu – oprócz rozbudowanych funkcji monitoringu generuje ono atrakcyjne wizualnie i wartościowe merytorycznie raporty.

Iconosquare: www.iconosquare.com
NapoleonCat: www.napoleoncat.com
Sotrender: www.sotrendercom.pl

2. Analiza stron konkurencji

Konkurencja nie śpi – musimy więc wiedzieć, jak sobie radzi. Analizę facebookowych stron konkurencji – ale i naszych własnych – umożliwia LikeAlyzer. To dosyć proste i bezpłatne narzędzie czytelnie przedstawia podstawowe statystyki dotyczące typów treści i częstotliwości ich publikacji oraz zaangażowania, jakie wywołują. LikeAlyzer wypunktowuje również niektóre niedociągnięcia popełnione w ramach zarządzania daną stroną – jak np. brak informacji kontaktowych czy opisu. Dzięki tym informacjom z łatwością możemy porównać ze sobą szereg stron należących do podmiotów z wybranej branży. Jeżeli z kolei potrzebujemy informacji o tym, z których krajów pochodzą fani konkurencyjnej strony, to warto skorzystać z również bezpłatnego narzędzia Facebook Like Checker.
 
LikeAlyzer: www.likealyzer.com
Facebook Like Checker: www.fblikecheck.com

3. Monitoring i analiza internetu

Co i gdzie piszą o naszej marce? Tego dowiemy się dzięki narzędziom służącym do monitorowania treści w internecie. Na polskim rynku swoje usługi oferuje szereg potężnych platform: SentiOne, Brand24, NewsPoint czy Monitori. Ze względu na szereg subtelnych różnic między nimi nie pokusimy się o wskazanie najlepszej z nich. Gorąco namawiamy natomiast do wypróbowania każdej – chociaż ich usługi są płatne, to wszystkie oferują darmowy okres próbny, podczas którego ocenisz, która najlepiej się sprawdzi w ramach specyfiki Twojej pracy. Istnieje problem łączący wszystkie te usługi. Są nim trudności w filtrowaniu wyników w wypadku, w którym nazwa naszej marki jest tożsama z jakimś powszechnie używanym słowem. Nabranie wprawy w konstruowaniu skutecznych zapytań przynosi jednak wiele korzyści – możliwości bliższego poznania naszej marki i odbiorców, szybkiego reagowania na sytuacje kryzysowe, znalezienia contentu, monitoringu efektywności kampanii, a nawet pozyskiwania nowych klientów. 

Brand24: www.brand24.pl
SentiOne: www.sentione.com
NewsPoint: www.newspoint.pl
Monitori: www.monitori.pl

4. Analiza odbiorców

Większość platform społecznościowych ma swoje panele analityczne i reklamowe, które mogą być pomocne w poznaniu naszych odbiorców. Jedno z najpotężniejszych narzędzi tego typu stanowi Facebook Audience Insights – integralna część Facebooka i zarazem usługa, która przebija wszystkie spośród dostępnych bezpłatnych rozwiązań na rynku. Żeby z niej skorzystać, wystarczy założyć konto reklamowe – dzięki temu uzyskasz dostęp do danych statystycznych wszystkich użytkowników Facebooka na świecie. Narzędzie dostarczy nam wiedzy o tym, jaka jest nasza potencjalna grupa docelowa na tym portalu (dot. osób w wieku powyżej 18 lat). Twoje analizy będą niezwykle precyzyjne – poznasz dane grupy docelowej, jak m.in. wiek, płeć, status związku, poziom wykształcenia, lubiane strony, lokalizację, używany język czy sposób korzystania z Facebooka. Te informacje są absolutnie nieodzowne przy opracowywaniu strategii obecności w social media oraz kampanii reklamowych.

5. Zarządzanie i publikacja treści

W pewnym momencie Twojej pracy dojdziesz do momentu, w którym spraw wymagających uwagi będzie po prostu za dużo. Kilkanaście marek obecnych na kilku platformach – czy jesteśmy skazani na chaos i dziesiątki zakładek otwartych w przeglądarce?...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy