Dołącz do czytelników
Brak wyników

Kreatywne sposoby na monitoring sieci i social media. Jak w praktyce wykorzystać wzmianki o marce i sentyment wypowiedzi?

Artykuł | 19 września 2018 | NR 4
399

Monitorowanie informacji, jakie pojawiają się w sieci na temat naszej marki, to już nie możliwość, a wręcz konieczność w codziennej pracy social media managera. Zainteresowanie monitoringiem internetu stale rośnie. Dowodzi tego coraz większa liczba użytkowników – Brand24 pod koniec 2017 r. miał już o 55% więcej aktywnych klientów niż w poprzednim roku.

Aby nadążyć za dynamicznie zmieniającymi się mediami społecznościowymi i coraz bardziej zaangażowanymi klientami (także tymi potencjalnymi), nie wystarczy już samo śledzenie wzmianek na temat naszej firmy czy produktu. Trzeba pójść o krok dalej: mądrze i kreatywnie je wykorzystać. Poniżej znajdziecie 6 zastosowań monitoringu sieci i social media. Ze względów praktycznych rady będą dotyczyły konkretnego narzędzia: Brand24, gdyż to z niego korzystam na co dzień. Gotowi? Zaczynamy!

POLECAMY

1. Włączanie się do rozmowy

Dzięki obserwacji własnej marki w sieci możemy stać się częścią każdej rozmowy, jaka toczy się na nasz temat na publicznych kanałach social media. Ktoś zrecenzował nasz produkt? Świetnie! Bez względu na wydźwięk (sentyment) danej wzmianki możemy wejść w interakcję i zareagować na taką wypowiedź. To idealna okazja na budowanie bliższych relacji z naszą istniejącą (i przyszłą) społecznością. Czas 
i sposób reakcji ma znaczenie, może nawet doprowadzić do zmiany opinii negatywnej na pozytywną. 

2. Znajdowanie potencjalnych klientów

Nieprzerwanie media społecznościowe zasypywane są przez ludzi z całego świata prośbami o rekomendacje. Padają pytania o film, na jaki warto udać się do kina, ciekawą książkę na wieczór czy dobrą i przystępną restaurację na weekendowy obiad z rodziną. „Co polecacie? Jakieś rekomendacje?” – ludzie wręcz proszą o kontakt. Tego typu wiadomości nagminnie pojawiają się na takich kanałach jak Twitter czy Facebook. Co ciekawe, bardzo często pozostają bez odpowiedzi (!). Jak to wykorzystać? Wystarczy zacząć monitorować odpowiednie zapytania (w odpowiedniej formie) i wchodzić w interakcje, proponując rozwiązania swojej firmy.  

Wskazówki

Klikając przycisk „Engage”, który znajduje się w Brand24 przy każdej wzmiance, zostaniemy przeniesieni do miejsca, gdzie została ona opublikowana. Teraz możemy dodać komentarz lub reakcję bezpośrednio pod daną wzmianką. Warto oznaczyć osobę, która się wypowiedziała, aby dodać naszemu komentarzowi autentyczności.

3. Pomysły na angażujące treści

Panel narzędzia monitorującego sieć może być dla nas niekończącym się źródłem pomysłów. Wystarczy odpowiednia konfiguracja słów kluczowych dla naszego biznesu, aby śledzić trendy i popularne tematy w danej branży. Dzięki analizie wydźwięku (sentymentu) i częstotliwości występowania wybranych wzmianek możemy zauważyć, jakie zagadnienia są przedmiotem najbardziej gorących dyskusji. Znalezione tematy mogą być dla nas podstawą do tworzenia contentu na nasze własne kanały social media. 

Wskazówka

Oprócz słów kluczowych związanych z naszym produktem/usługą, np. pizza, pizzeria oraz najlepsza, dodajemy słowa kluczowe dla popularnych zwrotów pytających: gdzie, polecacie, rekomendujecie oraz nazwę lokalizacji: Warszawa, Warszawie, warszawska. Uwzględniamy różne odmiany słów w języku polskim.

Wskazówka

Otwieramy nowy projekt na naszej platformie. Wybieramy i wpisujemy w odpowiednie pola słowa kluczowe, które są związane z naszą branżą/produktem/usługą. Pamiętamy o odmianie przez przypadki 
i różnych wersjach językowych. Analizujemy m.in. liczbę wzmianek, influencer score i sentyment. Wybieramy te najistotniejsze i na ich podstawie tworzymy treści. 

Wskazówka

Suma wszystkich wzmianek wybranego słowa kluczowego kampanii robi wrażenie i działa na wyobraźnię – dzielmy się nią na swoich kanałach social media. Ciekawym rozwiązaniem jest również tzw. social stream – osobna strona WWW, stworzona specjalnie na tę okazję, na której został osadzony strumień wzmianek, na bieżąco ukazujący najnowsze wypowiedzi znalezione w sieci.

Na bieżąco będziemy mogli śledzić efektykampanii, analizować jei sprawnie reagować na pojawiające się opinie.

4. Mierzenie efektywności działań

Jeśli czeka nas organizacja kampanii promocyjnej, tworzenie viralowego contentu lub wdrażanie jakiegoś nowego pomysłu marketingowego, monitoring internetu pozwoli nam na sprawdzenie rezultatów naszych działań. Narzędzie monitorujące zbierze liczbę wzmianek, jaka pojawiła się w określonym czasie, i wskaże wypowiedzi z rozróżnieniem na pozytywne, neutralne i negatywne. Na bieżąco będziemy mogli śledzić efekty kampanii, analizować je i sprawnie reagować na pojawiające się opinie. 

5. Okazywanie wdzięczności 

Zadowoleni klienci, którzy zachwalają nasz produkt/usługę w mediach społecznościowych, świadomie polecając go swoim zn...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy