Aby nadążyć za dynamicznie zmieniającymi się mediami społecznościowymi i coraz bardziej zaangażowanymi klientami (także tymi potencjalnymi), nie wystarczy już samo śledzenie wzmianek na temat naszej firmy czy produktu. Trzeba pójść o krok dalej: mądrze i kreatywnie je wykorzystać. Poniżej znajdziecie 6 zastosowań monitoringu sieci i social media. Ze względów praktycznych rady będą dotyczyły konkretnego narzędzia: Brand24, gdyż to z niego korzystam na co dzień. Gotowi? Zaczynamy!
POLECAMY
1. Włączanie się do rozmowy
Dzięki obserwacji własnej marki w sieci możemy stać się częścią każdej rozmowy, jaka toczy się na nasz temat na publicznych kanałach social media. Ktoś zrecenzował nasz produkt? Świetnie! Bez względu na wydźwięk (sentyment) danej wzmianki możemy wejść w interakcję i zareagować na taką wypowiedź. To idealna okazja na budowanie bliższych relacji z naszą istniejącą (i przyszłą) społecznością. Czas
i sposób reakcji ma znaczenie, może nawet doprowadzić do zmiany opinii negatywnej na pozytywną.
2. Znajdowanie potencjalnych klientów w social mediach
Nieprzerwanie media społecznościowe zasypywane są przez ludzi z całego świata prośbami o rekomendacje. Padają pytania o film, na jaki warto udać się do kina, ciekawą książkę na wieczór czy dobrą i przystępną restaurację na weekendowy obiad z rodziną. „Co polecacie? Jakieś rekomendacje?” – ludzie wręcz proszą o kontakt. Tego typu wiadomości nagminnie pojawiają się na takich kanałach jak Twitter czy Facebook. Co ciekawe, bardzo często pozostają bez odpowiedzi (!). Jak to wykorzystać? Wystarczy zacząć monitorować odpowiednie zapytania (w odpowiedniej formie) i wchodzić w interakcje, proponując rozwiązania swojej firmy.
Wskazówki
Klikając przycisk „Engage”, który znajduje się w Brand24 przy każdej wzmiance, zostaniemy przeniesieni do miejsca, gdzie została ona opublikowana. Teraz możemy dodać komentarz lub reakcję bezpośrednio pod daną wzmianką. Warto oznaczyć osobę, która się wypowiedziała, aby dodać naszemu komentarzowi autentyczności.
3. Pomysły na angażujące treści
Panel narzędzia monitorującego sieć może być dla nas niekończącym się źródłem pomysłów. Wystarczy odpowiednia konfiguracja słów kluczowych dla naszego biznesu, aby śledzić trendy i popularne tematy w danej branży. Dzięki analizie wydźwięku (sentymentu) i częstotliwości występowania wybranych wzmianek możemy zauważyć, jakie zagadnienia są przedmiotem najbardziej gorących dyskusji. Znalezione tematy mogą być dla nas podstawą do tworzenia contentu na nasze własne kanały social media.
Wskazówka
Oprócz słów kluczowych związanych z naszym produktem/usługą, np. pizza, pizzeria oraz najlepsza, dodajemy słowa kluczowe dla popularnych zwrotów pytających: gdzie, polecacie, rekomendujecie oraz nazwę lokalizacji: Warszawa, Warszawie, warszawska. Uwzględniamy różne odmiany słów w języku polskim.
Wskazówka
Otwieramy nowy projekt na naszej platformie. Wybieramy i wpisujemy w odpowiednie pola słowa kluczowe, które są związane z naszą branżą/produktem/usługą. Pamiętamy o odmianie przez przypadki
i różnych wersjach językowych. Analizujemy m.in. liczbę wzmianek, influencer score i sentyment. Wybieramy te najistotniejsze i na ich podstawie tworzymy treści.
Wskazówka
Suma wszystkich wzmianek wybranego słowa kluczowego kampanii robi wrażenie i działa na wyobraźnię – dzielmy się nią na swoich kanałach social media. Ciekawym rozwiązaniem jest również tzw. social stream – osobna strona WWW, stworzona specjalnie na tę okazję, na której został osadzony strumień wzmianek, na bieżąco ukazujący najnowsze wypowiedzi znalezione w sieci.
Na bieżąco będziemy mogli śledzić efektykampanii, analizować jei sprawnie reagować na pojawiające się opinie.
4. Mierzenie efektywności działań
Jeśli czeka nas organizacja kampanii promocyjnej, tworzenie viralowego contentu lub wdrażanie jakiegoś nowego pomysłu marketingowego, monitoring internetu pozwoli nam na sprawdzenie rezultatów naszych działań. Narzędzie monitorujące zbierze liczbę wzmianek, jaka pojawiła się w określonym czasie, i wskaże wypowiedzi z rozróżnieniem na pozytywne, neutralne i negatywne. Na bieżąco będziemy mogli śledzić efekty kampanii, analizować je i sprawnie reagować na pojawiające się opinie.
5. Okazywanie wdzięczności
Zadowoleni klienci, którzy zachwalają nasz produkt/usługę w mediach społecznościowych, świadomie polecając go swoim znajomym, to bezcenna wartość dla każdej firmy. Dzięki śledzeniu wzmianek na temat naszej marki i filtrowaniu ich ze względu na wydźwięk (sentyment) wypowiedzi możemy dotrzeć do najbardziej pozytywnych opinii. Serdeczna reakcja i komentarz to obowiązkowy kolejny krok. Czasami kilka słów wdzięczności może spowodować kolejne reakcje ze strony klientów. Warto przemyśleć, w jaki sposób komunikujemy się w mediach społecznościowych i zastanowić się, czy jest coś wyjątkowego, co możemy zrobić dla naszych najbardziej lojalnych użytkowników. Jednym z przykładów jest propozycja zniżki na kolejne usługi lub specjalna oferta dla znajomych zadowolonej osoby. To dobra droga do pozyskania przyszłych ambasadorów marki.
Wskazówka
Oprócz wskaźnika sentymentu weźmy pod uwagę influencer score, który pozwala na wyodrębnienie najbardziej wpływowych autorów wzmianek.
6. Wyszukiwanie właściwych influencerów
Znalezienie odpowiedniego influencera, z którym moglibyśmy nawiązać współpracę, wcale nie jest takie proste. I również w tej sytuacji z pomocą przychodzi monitoring social media. Poszukiwania właściwej osoby rozpoczynamy od analizy danych w naszym wcześniej skonfigurowanym panelu. Pośród słów kluczowych pojawią się: różne odmiany nazwy naszej firmy/produktu/usługi wraz z innymi istotnymi słowami, które mają bezpośredni związek z naszym biznesem. Po zebraniu wzmianek udajemy się do podstrony Analiza. Tam znajdziemy dwa rankingi: najbardziej wpływowych autorów wzmianek i najbardziej aktywnych autorów wzmianek. Na podstawie tych dwóch wytycznych jesteśmy w stanie zawęzić nasze poszukiwania.
Wskazówka
Ranking najbardziej aktywnych autorów wzmianek pozwala nam na wychwycenie osób, które faktycznie interesują się naszym produktem/usługą. Ich zaangażowanie może okazać się istotniejsze od dużego wpływu innych autorów, którzy w swoich treściach wymieniali nasz produkt/usługę zdecydowanie rzadziej.
Sposobów na praktyczne wykorzystanie wzmianek z monitoringu sieci jest mnóstwo. Najważniejsze to spróbować, chociażby poprzez założenie darmowego konta testowego. To właśnie na przykładzie własnej firmy lub projektu możemy przekonać się, czy dane narzędzie nam odpowiada i jak bardzo jest wartościowe dla naszego biznesu. Eksperymentujmy – monitoring sieci to również świetna zabawa, a najlepsze pomysły na jego wykorzystanie są zapewne jeszcze nieodkryte!
Czasami kilka słów wdzięczności może spowodować kolejnereakcje ze strony klientów.