Dołącz do czytelników
Brak wyników

Twitter

24 września 2018

NR 3 (Listopad 2017)

Twitter dla średniozaawansowanych

359

Twitter jest często niedocenianą platformą społecznościową z kilku powodów. Wiele osób używa tego sposobu komunikowania pasywnie, tj. jedynie do konsumpcji wiadomości. Brak aktywnego udziału w rozmowach sprawia, że wiele osób krytycznym okiem patrzy na perspektywę poświęcenia czasu na promowanie swojego biznesu właśnie poprzez Twitter.

Kolejna rzecz to krótki czas życia wiadomości. Każda jedna wiadomość potrafi szybko zniknąć pod naporem kolejnych komunikatów pisanych równie często przez boty, jak i innych użytkowników.

POLECAMY

W końcu długość wiadomości ograniczona do 280 znaków. W języku japońskim, który operuje krótkimi, często dwu-, trzy-znakowymi słowami, taki limit pozwala w jednym twicie napisać miniesej. Języki europejskie sprawdzają się przy takim ograniczeniu gorzej. Niemniej jednak w tym artykule chciałem wskazać kilka sposobów, jak efektywnie używać Twittera w codziennej pracy.

1. Śledzenie hasztagów

Komunikacja poprzez Twitter w odróżnieniu do Facebooka opiera się mocno na hasztagach. Umiejętne ich śledzenie pozwala nie tylko zwiększyć widoczność własnych wiadomości, ale również dotrzeć do rozmów i użytkowników, z którymi integracja pozwoli na zwiększenie wydajności i własnej firmy. Koronnym przykładem niech będą hasztagi #journorequest i #prrequest.

Są to hasztagi, które zwykle używają firmy PR, dziennikarze, a także bloggerzy do pozyskania nowych opinii od osób związanych ze specyficznym tematem.

Rys. 1. Przykaład zastosowania hasztagów #journorequest 

2. Bycie na bieżąco

Twitter z racji swojego zasięgu i ogromnej rzeszy użytkowników pozwala na bieżąco śledzić wydarzenia z całego świata. To właśnie użytkownicy tego portalu jako pierwsi informują np. o trzęsieniach ziemi, mających miejsce w najdalszych zakątkach, zanim ekipy telewizyjne wyjadą w teren, a agencje prasowe zdążą wydać pierwsze, lakoniczne noty. Warto wspomnieć, że gdy jesteśmy świadkami ważnych sytuacji, przyjęte jest na Twitterze wyrażanie zgody na wykorzystanie zdjęć czy filmów nagrywanych często smartfonami przez telewizje i duże portale internetowe.

 Rys. 2.  Przyrost użytkowników Twittera na przestrzeni ostatnich lat

3. Promowanie własnego biznesu

Twitter dobrze sprawdza się również w promowaniu własnego biznesu. Ważne jest jednak prawidłowe skonfigurowanie strony WWW, aby linki udostępniane na tej właśnie platformie pojawiały się w odpowiedni, przyciągający uwagę sposób. Osoby używające Wordpressa jako silnika swoich stron WWW mają możliwość zainstalowania wielu wtyczek, które poprawnie podadzą tzw. Twitter cards. 
Jest to twitterowa wersja znanych z Facebooka tagów opengraph.
Dzięki zainstalowaniu takich darmowych wtyczek jak AllInOne SEO czy Yoast otrzymamy możliwość wygenerowania i dalszej edycji wspomnianych tagów. Dzięki temu możemy wybrać, w jaki sposób powinny zostać wyświetlone linki do naszej strony WWW.

Do wyboru mamy następujące.

  • Summary Card: tytuł, opis, miniatura oraz wzmianka do wybranego konta na Twitterze.
  • Summary Card with Large Image: podobnie jak wyżej, jednak minatura zostaje podmieniona na większego rozmiaru grafikę (np. zdjęcie).
  • App Card: karta, która wyświetla informacje dotyczące aplikacji mobilnej oraz pozwala ją bezpośrednio pobrać.
  • Player Card: karta używana do wyświetlania zawartości multimedialnej, np. wideo.

Najczęściej i najlepiej sprawdza się Summary Card with Large Image. Aby zwiększyć zaangażowanie użytkowników, można pokusić się na wykorzystanie emoji. Przykład, jak taka karta wygląda na osi czasu, pokazuje rys. 3.

Rys. 3. Zastosowanie Summary Card with Large Image

Więcej można przeczytać pod adresem: //dev.twitter.com/cards/types.

4. Niedocenione opcje profilu

Profil Twittera pozwala nam na zamieszczenie krótkiego bio. Warto przez chwilę się zastanowić, co chcemy przekazać użytkownikowi. Larry Kim czy Neil Patel w swoich krótkich biogramach dzielą się przede wszystkim profilami swoich firm. W przypadku pierwszego jest to @WordStream i @mobilemonkey, a w przypadku drugiego @CrazyEgg. Dzięki takiemu rozwiązaniu odwiedzający użytkownicy mogą (przynajmniej ich część) zostać skierowani na profile firm, w których obaj panowie pracują. Linki prowadzące do LinkedIna czy strony prywatnej również potrafią dostarczyć dodatkowego ruchu.

Rys. 4.  Przykład dobrze napisanego bio

Kolejna sprawa to tzw. przypięty tweet, czyli taki, który zawsze pokazuje się na szczycie wszystkich naszych wiadomości. Dla przykładu przyjrzyjmy się Audi. W przypiętym twicie promowane są spot wideo oraz link (poprzez tzw. skracacz linków, o którym wspomnę za chwilę). Do tego wszystkiego mamy krótką wiadomość. Po kliknięciu w link przenosimy się na witrynę amerykańskiego oddziału Audi, tj. Audiusa.com. Takie rozwiązanie nie tylko dostarcza ruchu, ale i zwiększa zasięg poprzez zwiększoną liczbę tzw. retweetów.

Rys. 5. Skracacz linków i branding – dwa w jednym

5. Skracacze linków

Wspomniałem na początku, że Twitter to wiadomości do 280 znaków. W takiej konwencji każdy znak jest na wagę złota. Długie linki nie wyglądają najlepiej. Zabierają miejsce, wyświetlany jest jedynie ich fragment, trudniej jest śledzić ich efektywność w dostarczaniu ruchu. 

Zwykle więc użytkownicy uciekają się do znanych darmowych skracaczy linków takich jak bit.ly. 
Ryzyko związane z bit.ly jest jednak takie, że odwiedzający nasz profil mogą często nie być do końca przekonani, co za takim linkiem może się kryć. 

Dlatego warto rozważyć własny, prywatny skracacz linków. Napisanie takiego dobremu deweloperowi zajmie kilka godzin. Kluczowy będzie wybór domeny. W poprzednim punkcie wspomnieliśmy o Audi. Firma ta używa skracacza Audi.us, który bezpośrednio kojarzy się z brandem Audi. Firma IBM pomimo posiadania krótkiej domeny również, jak wielu, sięga po skracacz linków. W tym przypadku ibm.co. 

Nie można nie wspomnieć o narzędziach takich jak DLVR.IT czy Hootsuite, które w wersjach płatnych wspierają wykorzys...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy