Dołącz do czytelników
Brak wyników

Influencer marketing

25 lipca 2022

NR 26 (Lipiec 2022)

Jak wykorzystać influencer marketing w metaverse?

0 55

Metaverse jest wskazywany jako jeden z najważniejszych trendów w marketingu cyfrowym. Warto zatem wiedzieć, co tak naprawdę kryje się za tym pojęciem, co można robić w metaverse i jak wykorzystać w nim influencer marketing. Nie tylko globalnie, ale także w Polsce.

Metaverse – wirtualny świat i wielki biznes

Termin „metaverse” jest obecnie odmieniany przez wszystkie przypadki przez dużą część branży marketingowej. Nie każda osoba dokładnie jednak rozumie, co tak właściwie stoi za tym pojęciem. W pierwszej kolejności warto zatem wyjaśnić znaczenie tego popularnego słowa. Metaverse to nic innego jak wirtualny świat, do którego użytkownicy internetu wchodzą poprzez cyfrowe awatary, żeby spędzać razem czas, brać udział w różnych wydarzeniach, rozmawiać, tworzyć własny content czy wspólnie grać. To jednak nie wszystko, bo można tam również pracować, odkrywać nowe marki, kupować produkty, czy też wykonywać wiele różnych aktywności, zależnie od dostępnych narzędzi.

Dostęp do wspomnianych światów można uzyskać za pośrednictwem różnych urządzeń. Warto jednak zaznaczyć, że mogą to być nie tylko gogle VR, ale także standardowy laptop czy nawet telefon. Nie wszyscy bowiem mogą zdawać sobie sprawę z tego, że za metaverse można uznać również co najmniej kilka dobrze znanych gier. Są to więc nie tylko nowe platformy typu Meta Horizon Worlds, Decentraland czy Sandbox, ale także gry, takie jak wydany w 2006 r. Roblox, powstały kilka lat później Minecraft czy Fortnite, który w tym roku będzie obchodził piąte urodziny.

Pod pojęciem „metaverse” należy rozumieć również wielki biznes, który w najbliższym czasie ma się dynamicznie rozwijać. Z szacunków Bloomberg Intelligence opartych na danych Newzoo, IDC, PWC, Statista i Two Circles wynika, że średnie roczne tempo wzrostu wartości rynku metaverse w latach 2020–2024 ma wynosić 13,1%. Według przywołanego źródła w 2020 r. kwota ta miała wynosić 478,7 mld dolarów, natomiast w 2024 r. może osiągnąć aż 783,3 mld dolarów1. Według raportu Citi GPS rosnące zainteresowanie metaverse może zwiększyć wartość tego rynku aż do 8–13 bln dolarów do 2030 r., przyciągając nawet 5 mld użytkowników2.
 

Rys. 1. Wzrost wartości rynku metaverse. Źródło: Bloomberg Intelligence

 

 

Marketingowy potencjał metaverse

Według badania zrealizowanego przez IQS wraz z agencją Gameset specjalizującą się w gaming i metaverse marketingu, w naszym kraju ponad 16 mln osób w wieku 10–55 lat uczestniczyło w metaverse lub chciałoby uczestniczyć w nim w przyszłości3. W połączeniu z możliwościami, które dają obecnie wirtualne światy, sprawia to, że mają one ogromny potencjał marketingowy. Do zalet kampanii realizowanych w metaverse można zaliczyć m.in.:

  • Duże możliwości kreatywne. Twórcy wirtualnych światów pośrednio lub bezpośrednio udostępniają wiele narzędzi edycyjnych, które można wykorzystać pod względem marketingowym. Dzięki temu marka może stworzyć od podstaw całą wirtualną przestrzeń, dostosowując do niej wygląd awatarów, poszczególnych przedmiotów czy wielu innych elementów.
  • Mało wyeksploatowany kanał. Koncepcja metaverse, co prawda, nie jest czymś zupełnie nowym, wciąż jednak nie tak wiele marek zrealizowało swoje kampanie w wirtualnych światach, zwłaszcza w porównaniu ze standardowymi formami promocji. Rynek nie jest więc jeszcze przesycony tego typu działaniami i jest na nim miejsce na wiele nowych form aktywności, co wynika też ze wspomnianego wcześniej potencjału kreatywnego.
  • Brak wielu ograniczeń. Niewątpliwą zaletą wirtualnych światów jest również brak wielu ograniczeń, zwłaszcza jeśli chodzi o lokalizację i czas. Konsumenci mający dostęp do urządzenia elektronicznego i internetu mogą odwiedzić metaverse danej marki bez względu na to, w której części świata się znajdują i która aktualnie jest tam godzina.
  • Realizacja większości celów. Jednym z największych plusów mądrego wejścia marki w metaverse jest możliwość realizacji większości celów biznesowych. Odpowiednio zaplanowane i dobrze wdrożone działania w wirtualnym świecie mogą nie tylko zbudować świadomość marki czy odświeżyć jej wizerunek, ale także wygenerować realną sprzedaż.
  • Dotarcie do młodych odbiorców. Istotną zaletą wykorzystania wirtualnych światów w komunikacji marketingowej jest możliwość dotarcia do dużej grupy młodych odbiorców. Jest to o tyle istotne, że coraz trudniej dotrzeć do tej grupy docelowej przez standardowe formy promocji. Co więcej, metaverse jest dobrym wyborem dla marek, które myślą przyszłościowo i chcą niejako wychowywać swoich przyszłych konsumentów.
     


Influencer marketing w metaverse

Zaangażowanie twórców internetowych do kampanii realizowanej w metaverse zdecydowanie może pomóc w zwiększeniu efektywności aktywności marketingowych. Influencerzy mogą odgrywać co najmniej trzy role w działaniach marki w wirtualnym świecie:

  • Promocja działań w metaverse. Najprostszą formą współpracy z twórcami jest zaangażowanie ich do promocji działań prowadzonych w wirtualnym świecie. Mogą to być różnego rodzaju aktywacje czy turnieje, w których użytkownicy mogą samodzielnie wziąć udział zachęceni przez influencerów. Przykładem tego typu kampanii może być aktywacja Milki zrealizowana przez agencję David Madrid we współpracy z agencją Gameset. W nawiązaniu do tradycyjnych wielkanocnych poszukiwań jajek stworzona została wirtualna mapa Fortnite w alpejskim klimacie. Następnie powstał film na YouTubie, w którym popularny rumuński influencer o nicku maxsialtele pokazał mapę oraz wyjaśnił mechanizm zabawy. Dzięki temu mogli wziąć w niej udział wszyscy chętni gracze. Tym samym tradycja znana z prawdziwego świata została przeniesiona do gry.
  • Influencerzy oknem na wirtualny świat. Inną formą działań z influencerami jest zaproszenie ich na wydarzenie odbywające się w metavers...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy