Publiczny lincz jako rozrywka? Czym są hejt page i jak niszczą marki osobiste

Kryzys w SM

Werze powszechnego dostępu do internetu, dynamicznie rozwijających się mediów społecznościowych i nieustającego głodu informacji, granica między konstruktywną krytyką a cyfrową przemocą coraz częściej ulega zatarciu. Jednym z najbardziej jaskrawych i niebezpiecznych przejawów tej tendencji są tzw. hejt page (HP) – strony, profile lub grupy w mediach społecznościowych celowo stworzone w celu upokarzania, oczerniania, wyśmiewania lub publicznego linczowania konkretnych osób, grup społecznych czy środowisk. Choć z pozoru mogą wydawać się „nieszkodliwymi memami” lub „żartem środowiskowym”, ich wpływ na zdrowie psychiczne, życie zawodowe i społeczne ofiar bywa druzgocący.

Czym jest hejt page – definicja i charakterystyka

Hejt page, potocznie nazywane skrótem HP, to przestrzenie w internecie – najczęściej na Facebooku, Instagramie czy TikToku – które funkcjonują, opierając się na szerzeniu nienawiści. W odróżnieniu od standardowych profili społecznościowych, ich twórcy działają w sposób zamierzony, konsekwentny i – co szczególnie niepokojące – najczęściej anonimowy. Ich działalność bywa mylnie utożsamiana z wyrażaniem opinii, jednak najczęściej mamy tu do czynienia z czystą formą cyfrowej przemocy, którą trudno zignorować, a jeszcze trudniej skutecznie zwalczyć.

Charakterystyczne cechy HP

  • Anonimowość twórców – osoby prowadzące HP zazwyczaj ukrywają swoją tożsamość, korzystając z fikcyjnych kont lub nazw ogólnych, utrudniających identyfikację.
  • Systematyczność działań – hejt nie jest przypadkowy; często przypomina cyfrow...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy