Dołącz do czytelników
Brak wyników

Otwarty dostęp , Instagram

29 października 2021

NR 22 (Październik 2021)

Smartfon, akcja! Kręcenie filmów w Instagram reels może pomóc rozkręcić Twój biznes

0 40

Instagram Reels wystartował 5 sierpnia 2020 r. w ponad 50 krajach na świecie. Chociaż w tej puli zabrakło Polski, aktualizacja dająca dostęp do nowej funkcji lada dzień może się pojawić także w Twoim smartfonie. Nie ma co czekać na premierę z założonymi rękami! Sukces każdego filmu, także tego tworzonego do mediów społecznościowych, poprzedza dobry pomysł i przemyślany scenariusz. Dlatego potraktuj ten artykuł jako przewodnik po nowej formie audiowizualnego contentu, który wykorzystasz (z korzyściami!) w swoim biznesie. 

Drugi TikTok czy nowa jakość?

Gdy pojawiły się pierwsze doniesienia, że firma Marka Zuckerberga pracuje nad nową opcją tworzenia krótkich i kreatywnych filmów w obrębie Instagrama, nietrudno było odgadnąć źródło tego komercyjnego objawienia. Sukcesy chińskiej aplikacji (ostatni rekord to 2 biliony pobrań w październiku 2020 r.) musiały w końcu przykuć uwagę społecznościowego giganta. Nie był to zresztą jego pierwszy raz – gdy Facebookowi coś się spodoba, to albo to kopiuje (przypadek Stories zainspirowanych Snapchatem), albo kupuje (Instagram lub WhatsApp).

POLECAMY

Czy zatem Reels to próba wykorzystania cudzego obiecującego pomysłu i wdrożenia do własnej aplikacji? Podobieństw do TikToka jest rzeczywiście wiele, choć to nie one będą tematem niniejszego artykułu. Z perspektywy twórcy treści na Instagramie (i/lub na TikToku) dziś ważniejsza jest odpowiedź na pytanie: czy Instagram Reels ma do zaoferowania coś więcej niż konkurencja?

Instagram Reels jako część większej całości 

Przypomnę: w przeciwieństwie do TikToka, IG Reels nie jest samodzielną aplikacją, a dodatkową funkcją w obrębie Instagrama. To sprawia, że na ewentualne zalety nowego formatu wideo trzeba spojrzeć z perspektywy aktualnych możliwości tego serwisu społecznościowego. W końcu portal, który pierwotnie miał służyć do dzielenia się prywatnymi zdjęciami i filmami, stopniowo jest przekształcany w przestrzeń coraz bardziej przyjazną firmom. Co zatem wyróżnia IG Reels?

Po pierwsze, IG Reels to nie jedyny format wideo dostępny na Instagramie

Zarówno na poziomie Stories, jak i feedu masz kilka opcji, które dotychczas były wykorzystywane przez marki i influencerów przy tworzeniu treści: Instagram TV, transmisje live, a nawet Boomerang i różne filtry dostępne w relacjach – także te naśladujące ruchy kamery (Superzoom czy Zoom out stworzone przez Instagrama). Jak to w rodzinie bywa, podobieństwa między jej członkami są nieuniknione, a IG Reels odziedziczył po starszym rodzeństwie co lepsze zabawki. Czy najmłodsze dziecko IG zapracuje na własny sukces? Widać w nim potencjał, w szczególności w porównaniu z IG TV. 

 Rys. 1. Na Instagramie można zamieszczać dłuższe, trwające do godziny filmy (@annalewandowskahpba),
ale twórcy nie zawsze wykorzystują pełen zakres czasu, dostarczając odbiorcom krótkie, minutowe filmy (@sephorapolska).
Źródło: Instagram 

Aplikacja z 2018 r. pozwoliła na udostępnianie filmów o długości do 60 minut, co znacznie poszerzyło zakres tworzonego contentu: o tutoriale, sesje Q/A, materiały typu backstage. Dobrym przykładem jest profil Anny Lewandowskiej (@annalewandowskahpba), gdzie zakładka IGTV jest wypełniona niemal całkowicie kilkudziesięciominutowymi filmami z sesjami treningowymi, ze spotkaniami z zaproszonymi specjalistami itd. Tym samym Instagram gromadzący 3,2 mln fanów jest częściej aktualizowany niż YouTube trenerki (58,5 tys.subskrybentów). Z kolei na profilu Sephora Polska (@sephorapolska) również znajdziesz wiele filmów opracowanych dla tej platformy (o czym świadczy firmowa, dostosowana do formatu 16 : 9 ramka), ale już  różnej długości. Te krótsze, nawet jednominutowe, to najczęściej tutoriale makijażu i testy nowych kosmetyków, które popularnością nie ustępują prawie godzinnym filmom. Jeżeli użytkownicy są już teraz zainteresowani szybko zmontowanymi, przystępnie sfilmowanymi materiałami, być może format Reels także zwróci ich uwagę. Oczywiście pod warunkiem, że nie będzie to recykling dotychczasowych materiałów.

Rys. 2. Przykład wykorzystania napisów przy przepisach (@cafemaddy)
 oraz recenzjach kosmetyków (@glamnetic).
Źródło: Instagram

Po drugie, Instagram zadba, aby Twoje debiutujące Reels miały pierwszych odbiorców

Tworząc profil na TikToku, trzeba liczyć się z czasem potrzebnym na zbudowanie grupy obserwujących, popularności i zasięgów. Tymczasem Reels jako nowość byłby faworyzowany przez algorytmy Instagrama, a nowy content użytkownicy będą widzieli w Stories, na feedzie czy przez zakładkę Explore. 

Ponadto raz opublikowane Reelsy trafiłyby w pierwszej kolejności do bardzo konkretnej grupy – Twoich fanów! To bardzo obiecująca perspektywa, ponieważ wiesz, jakie treści sprawdzają się u Ciebie, a planowanie Reelsów będzie mniej przypominało eksperymenty na zupełnie nieznanym terenie.

Ciekawostka

Jeżeli jako twórca planujesz przerzucenie swoich najlepszych filmów na Reels, to mam niedobre wieści. Wśród złych praktyk przy udostępnianiu Reelsów Instagram wskazał wideo niskiej jakości, zbyt dużą ilość tekstu czy znaki wodne sugerujące treści przetworzone z innych aplikacji. Reelsy niespełniające wymogów będą miały obniżany zasięg.

Po trzecie, z Reels można się wybrać na zakupy!

Na potrzeby raportu GetHero „Kim są Polscy użytkownicy TikToka? Edycja II”, 25% badanych przyznało, że dokonali zakupu pod wpływem kreatywnych treści. Jednocześnie aż 58% ankietowanych uważa, że treści reklamowe na TikToku nie zachęcają ich do zakupu produktu. Chociaż reklamy w obrębie chińskiej aplikacji są dobrze odbierane przez użytkowników, to na Instagramie zdecydowanie łatwiej jest prześledzić ścieżkę zakupową – chociażby dzięki funkcji Zakupów. Nie jest zatem zaskoczeniem, że opcja tagowania produktów i ułatwionej transakcji w obrębie samego Instagrama będzie też dostępna dla Reels.

Podsumowując, początkujący twórca Instagram Reels powinien pamiętać o środowisku, w jakim tworzy nowe treści. Reels mogą przypominać z wyglądu filmy TikTokowe, ale nimi nie są – różnią się specyfiką aplikacji, w których powstają, oferowanymi możliwościami targetowania i preferencjami odbiorców.

Poznaj Instagram Reels i jego narzędzia

Równie ważna jest analiza dostępnych w Reelsach narzędzi oraz tego, jakiego typu filmy można stworzyć na ich podstawie. W dniu udostępnienia aplikacji Instagram wrzucił na swojego bloga notatkę informującą o nowej funkcjonalności, opisując ją właśnie przez dostępne typy kreatywnej edycji. To dobry kierunek, aby zgłębić możliwości tego narzędzia, dlatego będziemy nim podążać. Niezależnie od tego, na jaką konwencję filmu się zdecydujesz, jedna cecha Reelsów dominuje nad pozostałymi – długość filmu! Maksymalny czas trwania Instagram Reels to 30 s. W wyznaczonym limicie nie chodzi jednak o sekundę w jedną czy drugą stronę, ale o to, aby twórcy opowiadali historie odpowiednie do wskazanego formatu.

Rys. 3. Przykład filmu typu przed/po z wykorzystaniem kreatywnego pomysłu na przejście.
@thisisjessicatorres potrząsnęła ręką, a nowe paznokcie po prostu pojawiły się na jej dłoni!
Źródło: Instagram

Reelsy muzyczne, czyli narzędzie audio

Czy nie byłoby to wspaniałe, gdyby nasze życie miało swoją ścieżkę dźwiękową? Póki co musi nam wystarczyć, że filmom nagrywanym przez Instagram Reels może towarzyszyć dowolna piosenka znajdująca się w dostępnej bazie utworów. Z bazy utworzonej przez Instagram możemy skorzystać i tworzyć różnorodny content:

  • muzyczne challenge’e – przyłączając się do wyzwań z układem tanecznym lub zestawem ćwiczeń możemy zwiększać swoje zasięgi;
  • Lip-Sync, synchronizacja ruchu ust z tekstem piosenki – jeżeli piosenka jest popularna, jej wykorzystanie w Reels również pozwoli zwiększyć zasięgi twórcy;
  • nagranie typu voice-over – dzięki tej aktualizacji każdy z nas może się
  • wczuć w rolę narratora jak Morgan Freeman czy Krystyna Czubówna.

Melodia każdego utworu – a szczególnie takiego chwytliwego – pozwala zharmonizować film jako całość, spleść rytm piosenki z rytmem kolejnych cięć. Z tego względu każdy użytkownik Instagram Reels powinien wykorzystywać muzykę w swoich filmach. Gdyby jednak zastanowić się nad branżami, które powinny w szczególności korzystać z zasobów audio, to z pewnością można wskazać branżę fitness. Muzyka i aktywność fizycz...

Artykuł jest dostępny w całości tylko dla zalogowanych użytkowników.

Jak uzyskać dostęp? Wystarczy, że założysz bezpłatne konto lub zalogujesz się.
Czeka na Ciebie pakiet inspirujących materiałow pokazowych.
Załóż bezpłatne konto Zaloguj się

Przypisy