Zdaję sobie sprawę, że stosunkowo niewiele branż ma dostęp do pełnych danych pozwalających na porównanie sytuacji portfela produktowego danej firmy na tle konkurencji. Jest to generalnie przywilej takich sektorów, jak: FMCG, farmacja, motoryzacja, niektóre segmenty rynku AGD/RTV, a także wielu usług finansowych. Jednak współpracując z wieloma działami firmy, możesz uzyskać cenne dane dotyczące dwóch czynników:
POLECAMY
- o ile wspierany w mediach społecznościowych produkt ma wolumen sprzedaży wyższy (lub niższy) od całości asortymentu firmy?
- jak wygląda średnia marża na sprzedawanym produkcie – czy jest ona wyższa, czy też niższa od reszty oferty?
Warto podkreślić, że nie musisz otrzymać dokładnych i precyzyjnych danych, bardziej interesuje nas przeciętna wartość na tle innych produktów. Uzyskasz w ten sposób informację o jednej z czterech opcji, którą przedstawiono w tab. 1.
Tab. 1. Pozycja konkurencyjna produktu a strategia w social mediach, opracowanie własne
Niski wolumen |
Wysoki wolumen | |
Wysoka marża/zysk |
marżowce | gwiazdy |
Niska marża/zysk |
niszowce | masowce |
Stosunek wielkości wolumenu do wysokości marży pozwoli nam opisać zyski, jakie generuje dany typ produktu wspieranego w mediach społecznościowych.
- gwiazdy to pozycje w asortymencie, które zapewniają zarówno wysoki obrót, jak i wysoki zysk – na przykładzie produktów Apple jest to np. iPhone najnowszej generacji,
- masowce to produkty, które pozwalają nam osiągać wysoki wolumen sprzedaży, ale marża na produkcie (ze względu np. na fazę dojrzałości w cyklu życia) nie jest już wysoka –...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
- Dostęp do czasopisma w wersji online
- ...i wiele więcej!