Dołącz do czytelników
Brak wyników

Strategie w social mediach

3 listopada 2020

NR 17 (Październik 2020)

Strategiczne uwarunkowania kampanii w mediach społecznościowych

0 578

Realizując kampanie w mediach społecznościowych – niezależnie od tego, czy robimy to od strony agencji, czy też klienta – najczęściej nie zwracamy uwagi na uwarunkowania strategiczne. Dotyczą one specyfiki produktu, kontrahenta i rynku. Tworząc koncepcję działań w social mediach (najczęściej na Facebooku i Instagramie – ale także na LinkedInie, Twiterze, TikToku czy Snapchacie), bardzo często poświęcamy wiele czasu personie – czyli profilowi potencjalnego klienta. Znacznie rzadziej skupiamy się na specyfice samego produktu. Owszem, mamy wiedzę o tym, co promujemy, ale bez wnikania np. w sytuację konkurencyjną konkretnego towaru. Co zatem wiesz o produkcie, który wspierasz w social mediach?
 

Zdaję sobie sprawę, że stosunkowo niewiele branż ma dostęp do pełnych danych pozwalających na porównanie sytuacji portfela produktowego danej firmy na tle konkurencji. Jest to generalnie przywilej takich sektorów, jak: FMCG, farmacja, motoryzacja, niektóre segmenty rynku AGD/RTV, a także wielu usług finansowych. Jednak współpracując z wieloma działami firmy, możesz uzyskać cenne dane dotyczące dwóch czynników:

POLECAMY

  • o ile wspierany w mediach społecznościowych produkt ma wolumen sprzedaży wyższy (lub niższy) od całości asortymentu firmy?
  • jak wygląda średnia marża na sprzedawanym produkcie – czy jest ona wyższa, czy też niższa od reszty oferty?

Warto podkreślić, że nie musisz otrzymać dokładnych i precyzyjnych danych, bardziej interesuje nas przeciętna wartość na tle innych produktów. Uzyskasz w ten sposób informację o jednej z czterech opcji, którą przedstawiono w tab. 1.

 Tab. 1. Pozycja konkurencyjna produktu a strategia w social mediach, opracowanie własne

 

Niski wolumen

Wysoki wolumen

Wysoka marża/zysk

marżowce gwiazdy

Niska marża/zysk

niszowce  masowce

Stosunek wielkości wolumenu do wysokości marży pozwoli nam opisać zyski, jakie generuje dany typ produktu wspieranego w mediach społecznościowych. 

  • gwiazdy to pozycje w asortymencie, które zapewniają zarówno wysoki obrót, jak i wysoki zysk – na przykładzie produktów Apple jest to np. iPhone najnowszej generacji,
  • masowce to produkty, które pozwalają nam osiągać wysoki wolumen sprzedaży, ale marża na produkcie (ze względu np. na fazę dojrzałości w cyklu życia) nie jest już wysoka –...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy