Dołącz do czytelników
Brak wyników

TikTok

19 lipca 2021

NR 21 (Czerwiec 2021)

Case study marek, które osiągnęły sukces na TikToku

10

TikTok zmienia internet, jaki znamy. Piosenki wypromowane za pośrednictwem tej aplikacji zdobywają dziś listy przebojów, trendy przenikają na inne platformy, coraz częściej słyszymy hasło „TikTok made me buy it”. Od dawna nie jest to już tylko aplikacja dla tańczących dzieciaków. Platforma zrzesza również coraz większe grono dorosłych odbiorców, którzy znajdują na niej rozrywkę, inspiracje i wiedzę.

Dla marek działanie na TikToku to ogromna szansa zdobycia ekstremalnie wysokich organicznych zasięgów oraz zupełnie nowych możliwości zaangażowania fanów i dotarcia do szerokich grup nowych odbiorców. Pod tym względem TikTok jest naprawdę unikalny. Uwierz mi, te 15-sekundowe, banalnie proste filmiki potrafią przekazać zalety oferty skuteczniej, niż nie jedno przydługie copy czy spot reklamowy.

POLECAMY

Jakie treści znajdziemy dziś na TikToku?

Jak wiele ludzkich zainteresowań, tak wiele treści na TikToku. Obecnie spotkamy tam ponad 670 mln użytkowników, zupełnie naturalne jest więc, że powstały tam miliony przeróżnych nisz. Jestem zdania, że każdy, dosłownie każdy, znajdzie tam dziś coś dla siebie. Możemy wybierać z całej masy naprawdę zróżnicowanych treści, od porad parentingowych, po tutoriale, jak wyczyścić piekarnik. Jeśli chodzi o skuteczną komunikację biznesów, spektrum też jest bardzo szerokie: dentyści, agenci ubezpieczeniowi, firmy budowlane – tak, takie branże też tam działają i radzą sobie świetnie. 
Jeśli chcesz zobaczyć przekrój treści na TikToku, sprawdź hashtagi: #cleaningtiktok #learnontiktok #corporatelife #travel #plants.
Jeśli chcesz, jak najszybciej dostosować swój FYP pod siebie, od razu przejdź do zakładki „odkrywaj” i po hashtagach znajdź materiały związane z Twoimi zainteresowaniami. Reagując na treści, udostępniając je i oglądając do końca, szybko nauczysz algorytm, co chcesz widzieć na swoim FYP. Zdziwisz się, jak dopasowane i interesujące po pewnym czasie okażą się treści! Sam przekonasz się też o właściwości powiedzenia „Pokaż mi swoje For You Page, a powiem Ci, jakim człowiekiem jesteś”.

Kiedy mówimy o sukcesie?

W mojej ocenie marki, które osiągnęły sukces, to te, które zdołały rozbawić i zainteresować szeroką publiczność, wpisując w to jednocześnie produkt/usługę. Zbyt wiele firm wpada w pułapkę tworzenia na siłę zabawnych treści zupełnie oderwanych od charakteru marki. Można to porównać do zbyt częstego wrzucania zdjęć kotków i piesków, np. w komunikacji na Facebooku. Fakt – będą z tego „lajki”, ale z brakiem korzyści dla biznesu. 

Oglądaj TikToki!

Od czego zacząć swoją przygodę na TikToku? Od całkowitego zanurzenia się w jego świat. Jest to najlepsza rada, jaką mogę dać każdemu aspirującemu twórcy. Aby osiągnąć sukces, musisz absolutnie wsiąknąć w aplikację i doskonale orientować się w panujących tam trendach. Nie znam drugiej platformy, która zmienia się z taką dynamiką. Znikniesz na tydzień? Po powrocie przestaniesz rozumieć, co się tam właściwie dzieje.  
Nie da się tworzyć dobrego contentu na TikToku bez jego konsumowania. Trzeba użytkować aplikację przez minimum 10 minut dziennie, by być na bieżąco ze wszystkimi trendami i wyłapywać szanse dla swojej firmy.
Niezwykle istotne jest również czerpanie inspiracji z materiałów marek, które osiągnęły już sukces, szczególnie tych zagranicznych. Z czasem zaczynamy zauważać pewne wzorce, które wpływają na viralowość filmów i możemy sprytnie implementować je w nasz content.

Oni robią to dobrze – czyli gdzie szukać inspiracji?

Ryanair
Trzeba to powiedzieć: człowiek odpowiedzialny za konto Ryanaira ma polot. Komunikacja Ryanaira stanowi dla mnie kwintesencję tego, co ludzie najbardziej kochają na TikToku – humor, zabawne interpretacje najnowszych trendów, viralowe dźwięki w nowej odsłonie. Wszystko to oczywiście z marką w tle, z ogromną dla niej korzyścią.
Sama struktura filmików jest prosta. Viralowy dźwięk w połączeniu z błyskotliwym, zabawnym tekstem, w stylu znanym z memów i voilà! Przepis na viralowy filmik gotowy. 
Ryanair dowodzi, że na TikToku nie potrzebujesz wcale wymuskanych produkcji i profesjonalnej kamery. Wystarczy smartfon i odrobina kreatywności. Marka prezentuje ogromny dystans do samej siebie, zadziornie zaczepia konkurencję, mówi potocznym językiem (na który wiele innych firm, by sobie nie pozwoliło). Niesamowicie angażuje przy tym fanów, doskonale wpisując się w humor generacji Z. Jej sukces tkwi właśnie w tym dystansie i byciu autentycznym do granic możliwości.
Ewidentnie odrabia też regularnie swoją lekcję, spędzając sporo czasu na platformie i doskonale wiedząc, co aktualnie najbardziej bawi odbiorców. Zauważ u Ryanaira kilka prostych schematów:

  • nawiązanie w zabawny sposób do sytuacji, które wywołują reakcję: „Znam to!”, „Też tak mam!”;
  • podkreślenie wyróżnika marki z wykorzystaniem trendującego dźwięku.
     
 Rys. 1. TikToki zamieszczone na koncie Ryanair. Źródło: https://bit.ly/3gZUhYn; https://bit.ly/3vTlVMa


Nie zdziwię się, jeśli bez wcześniejszego kontaktu z platformą, po obejrzeniu tych filmików odczuwasz lekką konsternację i zadajesz sobie pytanie: „O co w ogóle chodzi? Co tutaj się właściwie dzieje?”. Moja rada brzmi: czym prędzej zakładaj konto! Za kilka dni zrozumiesz ten specyficzny humor i styl treści. 
Ryanair skradł serca odbiorców i pokazał, jak całkowicie skrócić dystans między marką a odbiorcami, co jest zresztą doceniane w komentarzach. Najbardziej lubimy komunikację marek, które całkowicie łamią schematy, totalnie popuszczają wodze fantazji i przesuwają granice w branży. Spójrzmy choćby na Lidl czy AliExpress. Jak widać w przypadku Ryanaira, TikTok daje zupełnie nowe pole do popisu.

Gymshark
Innym przykładem konta prowadzonego w podobnym, humorystycznym klimacie jest konto Gymshark. Znajdziemy tam mieszankę filmików z treningów, inspiracji i TikToków – memów. 
Na poniższych grafikach po lewej stronie ponownie zobaczycie znany już nam schemat filmów – memów, do których z łatwością można się odnieść, a po prawej ciekawy sposób prezentacji oferty.
 

 Rys. 2. TikToki zamieszczone na koncie Gymshark. Źródło: https://bit.ly/3xLZni0; https://bit.ly/3d3wiXq


Co istotne, Gymshark w dużej części wykorzystuje User Generated Content, czyli treści wytwarzane i nadawane przez końcowych użytkowników, co w znacznym stopniu wpłynęło na ich sukces. Podobną...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy