Dołącz do czytelników
Brak wyników

Facebook

10 maja 2021

NR 20 (Kwiecień 2021)

Czy każdy Social Media Manager powinien zrobić certyfikaty Facebook Blueprint?

0 126

Social Media Manager często jednego dnia łączy w sobie obowiązki marketera, stratega, copywritera, analityka, grafika, specjalisty od performance i obsługi klienta. Różnorodność jest jedną z tych rzeczy, która czyni tę pracę atrakcyjną, lecz jednocześnie wymaga rozwijania szeregu kluczowych umiejętności i ciągłej aktualizacji wiedzy.

Istotą korelacji tych działań jest skuteczność w realizacji wyznaczonych celów biznesowych marki, jednak wszyscy Ci, którzy pracują w ekosystemie Facebooka, mogą swoje umiejętności potwierdzić również odpowiednim certyfikatem. Uważnie śledząc branżę, możemy dojść do wniosku, że w ostatnich miesiącach zrobiło się nieco głośniej o programach certyfikacji. Jednak, czy każdy Social Media Manager będzie miał z tego wymierną wartość?
Dla naszej branży stały jest wyłącznie jeden aspekt – zmiana. Regularne aktualizacje, zmieniające się tendencje i trendy to codzienność, za którą należy podążać. Jednocześnie, mimo że jest to szalenie istotne, a nie zawsze powszechne, wielu specjalistów ds. mediów społecznościowych tylko powierzchownie zna wykorzystanie poszczególnych funkcji i tym samym możliwość maksymalizacji działań marketingu online. Aktualną wiedzę i szerokie umiejętności w zakresie funkcji ekosystemu Facebooka potwierdzają certyfikaty Blueprint. Ich posiadanie świadczy nie tylko o szerokiej wiedzy teoretycznej z zakresu narzędzi, ale również potwierdza doświadczenie praktycznie w zakresie tworzenia reklam czy zarządzania społecznościami. 

POLECAMY

Jakie umiejętności możesz potwierdzić? 

Aktualny program certyfikacji umożliwia zdawanie dziewięciu egzaminów, jednak trzy z nich dotyczą kompetencji technicznych i są skierowane do deweloperów implementujących rozwiązania marketingowe Facebooka. Warto jednak poznać pozostałe sześć, które sprawdzają wiedzę na określonych płaszczyznach i są przeznaczone do potwierdzenia zróżnicowanego doświadczenia – dwa z nich skierowane są do młodszych specjalistów: 

  • certyfikowany młodszy specjalista Facebooka ds. marketingu cyfrowego, 
  • certyfikowany specjalista Facebooka ds. badań marketingowych,
  • certyfikowany specjalista Facebooka ds. strategii dotyczących materiałów reklamowych,
  • certyfikowany specjalista Facebooka ds. planowania kampanii,
  • certyfikowany specjalista Facebooka ds. zakupu mediów,
  • certyfikowany menedżer społeczności.

Każdy z nich nie tylko weryfikuje inny zakres wiedzy, ale również zrozumienie działania poszczególnych narzędzi w odniesieniu do rzeczywistych działań. Zdobywanie certyfikatów brzmi jak zdobywanie tytułów naukowych, jednak Blueprint można bardziej porównać do programu MBA, gdzie konieczne jest doświadczenie i praktyka, niż do klasycznego dyplomu przyznawanego po ukończeniu studiów i zdaniu teorii.
 

Tab. 1. Charakterystyka certyfikatów na Facebooku
Certyfikat   Przeznaczenie Czas trwania egzaminu
Certyfikowany młodszy specjalista Facebooka ds. marketingu cyfrowego Odpowiedni dla juniorów, którzy stawiają pierwsze kroki w prowadzeniu działań biznesowych. Obejmuje podstawowe zagadnienia dotyczące reklam na Facebooku i Instagramie oraz w Messengerze 90 minut
Certyfikowany specjalista Facebooka ds. badań marketingowych Głównie dla analityków i specjalistów zajmujących się badaniami. Zalecany dla osób mających około 3-letnie doświadczenie w zakresie konsultacji dotyczących strategii marketingowych i prowadzenia badań. Jednocześnie istotne jest tutaj dysponowanie wiedzą z zakresu statystyki i umiejętnościami edycji danych 105 minut 
Certyfikowany specjalista Facebooka ds. strategii dotyczących materiałów reklamowych Sprawdza umiejętności związane z projektowaniem i rozwijaniem skutecznych strategii marketingowych, które powinny być ukierunkowane na określone cele biznesowe. Głównie nastawiony na weryfikację wiedzy z zakresu formatów reklamowych, ich umiejscowień, celów, analizy danych i ogólnych umiejętności związanych z formułowaniem strategii kreatywnych 90 minut
Certyfikowany specjalista Face-
booka ds. planowania kampanii
Odpowiedni dla osób planujących strategie reklamowe na Facebooku odpowiadających za realizacje biznesowe danej firmy. Mniej techniczny niż Media Buying, lecz holistycznie weryfikuje wiedzę dotyczącą panelu reklamowego 105 minut
Certyfikowany specjalista Facebooka ds. zakupu mediów Najbardziej znany i jednocześnie uznawany za jeden z najtrudniejszych. Obejmuje wiedzę z zakresu tworzenia kampanii, stosowania najlepszych praktyk w ich zarządzaniu czy optymalizacji, a przy okazji weryfikuje znajomość zasad polityki reklamowej 105 minut
Certyfikowany menedżer społeczności na Facebooku Dość ogólny, lecz przydatny dla osób prowadzących komunikację marek na stronach firmowych. Potwierdza wiedzę i znajomość dobrych praktyk związanych z budowaniem społeczności oraz podtrzymywaniem uwagi przy wykorzystaniu narzędzi Facebooka 120 minut


Chcę potwierdzić swoją wiedzę – od czego zacząć?

Umieszczenie przy swoim nazwisku oficjalnego certyfikatu Facebooka brzmi kusząco, jednak – szczególnie na LinkedIn czy na stronie swojej firmy – warto uświadomić sobie jeszcze kilka kwestii
 

  1. Każde podejście do procesu certyfikacji jest płatne, a zakres cech waha się w przedziale 75–150 dolarów w zależności od rodzaju egzaminu. Rzeczywisty koszt może być różny dla danego kraju ze względu na obowiązujące podatki. 
  2. Certyfikat przyznawany jest na rok. Po tym czasie traci swoją ważność i należy powtórzyć cały proces certyfikacji.  
  3. Testy mają formę pytań zamkniętych wielokrotnego wyboru, a próg ich zdania wynosi 70%. 
  4. Należy odczekać 5 dni przed podjęciem kolejnej próby otrzymania certyfikatu w przypadku, gdy nie będziemy mieć wystarczającej liczby punktów.
  5. Obecnie nie ma możliwości zdawania egzaminów w języku polskim.


Certyfikat z założenia potwierdza określone umiejętności i wiedzę, lecz nawet jeśli mamy bagaż doświadczeń związanych z prowadzeniem działań marketingowych w ekosystemie Facebooka, warto odpowiednio się przygotować, wykorzystując trzy kroki. 

Przejść przez kursy na platformie Blueprint 
Niezależnie od tego, czy zdecydujesz się na zdobycie certyfikatu, warto skorzystać z kursów na platformie facebook.com/business/learn. Znajdziesz tam ponad 90 kursów, szkoleń i programów, które pozwolą Ci zwiększyć wiedzę z zakresu poszczególnych obszarów. Umożliwiają one także aktualizację dotychczasowej wiedzy i lepsze zrozumienie działania całego ekosystemu. 
Poleciłabym jeszcze stronę Diego Riosa markeko.com, który regularnie przygotowuje wpisy blogowe pomagające wszystkim przygotowującym się do egzaminów. Jednocześnie oferuje płatne szkolenia, materiały oraz grupę na Facebooku, które są skarbnicą wiedzy i doświadczeń o Facebook Blueprint. 

Kilkukrotnie rozwiązać egzaminy próbne
Przed zapisaniem się do programu certyfikacji warto rozwiązać odpowiadający danemu certyfikatowi egzamin próbny. Radziłabym to zrobić wielokrotnie aż do osiągnięcia wyniku 100%, aby oswoić się 
z formułą pytań oraz na tym etapie wyłapać swoje słabe obszary. 

Przygotować się technicznie i formalnie
Przystępując do egzaminu online, musim...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy