Dołącz do czytelników
Brak wyników

Strategie w social mediach

15 marca 2022

NR 24 (Luty 2022)

Do ministrategii jeden krok, czyli jak rozpocząć współpracę w social mediach z małymi i średnimi firmami

0 226

Widealnym świecie każda marka posiadałaby swoją strategię marketingową – jasno określone zasady działania, postawione cele i drogę do ich osiągnięcia. Pracując jednak od lat w branży, wiem, że nie każda firma zgłaszająca się po pomoc do agencji marketingu online taką strategię posiada. Szczególnie tyczy się to małych i średnich przedsiębiorstw (chociaż, między nami social media managerami – duże koncerny też potrafią takich nie mieć [Sic!]). Czy da się jednak bez takiej świętej księgi marketingowej marki prowadzić skuteczne działania w internecie? Postaram się odpowiedzieć na to pytanie.

Klient nie posiada strategii? Stwórzmy ją! OK, po pierwsze – przygotowanie obszernej strategii marketingowej do duże nakłady czasowe i… finansowe. Małe i średnie marki nie zawsze mają takie zasoby. Ja wiem, wiem – można powiedzieć, że to zamknięte koło. Marka nie ma przygotowanej spójnej strategii. Działania są mniej efektywne → Biznes mniej zarabia. Klient nie ma środków na przygotowanie spójnej strategii. Ostatecznie marka nie posiada spójnej strategii… I tak w koło Macieju. Ale odłóżmy na bok te dywagacje i skupmy się na konkretach. Jak możemy pomóc marce 
TU I TERAZ? 

POLECAMY

SWOT

Metoda znana jak świat (no OK, może nie jak świat, ale swoje lata już ma), a jednak niewykorzystywana przez wiele marek. Ta prosta technika analityczna pomoże Ci spojrzeć na markę i ocenić jej mocne i słabe strony oraz szanse i zagrożenia – S (Strengths), W (Weaknesses), O (Opportunities), T (Threats). Realizując działania w internecie, nie zamykaj się jedynie na online. Postaraj się spojrzeć szerzej na markę – ba, zaproś klienta do wspólnej burzy mózgów – w końcu on najlepiej wie, z czym się boryka i może mieć bardzo przydatne informacje. 
Przykładowe pytania, które nakierują Cię na właściwe tory: 

  • Słabe strony: Czy klient może mnie łatwo odnaleźć w internecie? Czy moja strona jest responsywna? Czy mam dobrze skonstruowaną stronę WWW? Czy można płacić kartą/blikiem/PayPalem na mojej stronie? A może marka jest słabo rozpoznawalna i ginie wśród innych, bardziej znanych marek? A jeśli analizujesz biznes lokalny – czy usytuowanie biznesu i dojazd mają kluczowe znaczenie? 
  • Mocne strony: Co ma moja firma, czego nie ma konkurencja? Czy jest to wyjątkowa obsługa klienta? Czy szybki czas wysyłki? Czy cena mojego towaru jest atrakcyjna dla klienta? A może mój produkt posiada coś, czego nie ma żaden inny?
  • Szanse: Czy zauważa się trendy na rynkach zagranicznych i przewiduje się, że dotrą na rynek lokalny, które pomogą w rozwinięciu biznesu? Czy nastąpią jakieś globalne zmiany, które wpłyną pozytywnie na mój biznes? A może nowy sposób dostawy produktów? Nowa aplikacja do zapisu na daną usługę? 
  • Zagrożenia: Czy sytuacja na rynku i prawo zagrażają mojemu biznesowi? Czy w dobie inflacji mój produkt lub usługa nadal będą pożądane? Czy konkurencja posiada już lepsze, bardziej innowacyjne rozwiązania? 

Ile biznesów – tyle pytań. Ale tak to mniej więcej wygląda.

Insight

Cudnie byłoby móc przyjrzeć się grupie docelowej na żywo. Przeprowadzić badania ankietowe, zapytać grupy fokusowe o produkt. Ale nie zawsze klient ma  czas i pieniądze na szeroko pojęte badania terenowe. Nie jest jednak powiedziane, że nie da się zrobić insightu (podglądu, wglądu) bez ogromnych nakładów finansowych. Wystarczy kilka narzędzi, które nakierują Cię na właściwy tor. 

  • Brand24 – sprawdź, co piszą użytkownicy w internecie na temat produktów i podobnych usług. Na forach roi się od dyskusji. użytkownicy szukają odpowiedzi w sieci, a Ty możesz mieć na nie odpowiedź. 
  • Senuto – o co pytają użytkownicy w internecie? Co wpisują w wyszukiwarkę? Jakie są ich potrzeby? Jakie mają trudności? Czy Twój produkt może im w tym pomóc?
  • Google Trends – to serwis, który udostępnia informacje na temat liczby, pochodzenia, zależności od czasu i głównych regionów zapytań kierowanych do wyszukiwarki Google. Źródło wiedzy, którą możesz wykorzystać przy tworzeniu contentu. 

Oprócz narzędzi, które pozwolą Ci zbadać grupę docelową, warto przyjrzeć się stronie WWW oraz profilom w mediach społecznościowych.
HotJar – to narzędzie pozwala za pomocą „map ciepła” oraz nagrań sprawdzić zachowanie użytkowników na stronie internetowej. Co klikają, gdzie klikają, jak przewijają. 
Test optymalizacji mobilnej od Google – to narzędzie, które pokazuje, czy Twoja strona WWW jest mobile friendly. Wystarczy wrzucić w to darmowe narzędzie adres URL i otrzymamy podstawowe informacje na temat dostosowania naszej strony do wersji mobilnej.
 

Rys. 1. Biblioteka Reklam Facebooka. Źródło: www.facebook.com/ads/library


Analiza konkurencji w social mediach

I nie chodzi tutaj o „agresywną inspirację”, a proste przejrzenie tego, jak działają konkurencyjne marki na Facebooku, LinkedIn, Instagramie, Pintereście, Spotify (tak, warto się przyjrzeć większej liczbie platform, a nie tylko tym należącym do Zuckerberga). Jak się komunikują, ile treści tygodniowo czy miesięcznie publikują, jaki jest poziom interakcji, zaangażowania. A może właśnie konkurencja jeszcze gdzieś nie działa i daje nam to pole do bycia „pierwszym”? 
Biblioteka Reklam Facebooka – to wewnętrzne narzędzie, które pozwala sprawdzić, jakie działania reklamowe prowadzi konkurencja na Facebooku i Instagramie. Wystarczy wejść na stronę: https://www.facebook.com/ads/library i wpisać interesującą nas stronę firmową. Zobaczysz nie tylko aktualne kreacje, ale też umiejscowienia danych reklam. Co ciekawe, w k...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy