Dołącz do czytelników
Brak wyników

Content marketing

16 lutego 2021

NR 19 (Luty 2021)

Jak wykorzystać metodę 9C w content marketingu?

176

W obecnym świecie powszechnej cyfryzacji ciężko pozytywnie rozwijać działania marketingowe bez budowania wizerunku w kanałach komunikacji social media. Nawet branża B2B coraz bardziej zmierza w tę stronę, tworząc z profili społecznościowych niejakie dowody wiarygodności danej marki. Świadomość brandu oraz zbudowana relacja to kluczowe czynniki generujące u potencjalnego klienta decyzję zakupową. Warto o nie zadbać przez content marketing. Kluczem do skutecznego przekazu komunikacyjnego może zostać metoda 9C. Dowiedz się, czym jest oraz w jaki sposób ją efektywnie wykorzystać w marketingu treści!

Content is king!

W styczniu 1996 roku Bill Gates udostępnił na stronie Microsoftu esej o tytule Content is king. Dokument informował, że pojęcie w rozumieniu strefy cyfrowej zdecydowanie się rozszerza, a przykładem formy treści jest choćby oprogramowanie komputerowe, bez którego obecnie żaden z nas nie wyobraża sobie pracy. Napisał także, że tam, gdzie jest content, spodziewa się potencjalnego dużego przychodu ekonomicznego. Autor podkreślił również ważną kwestię: w czasach rewolucji telewizyjnej dostęp do dostarczania wartości drogą cyfrową miały tylko duże organizacje. Obecnie, podczas epoki treści cyfrowej, żadna firma nie jest zbyt mała, aby uczestniczyć w tworzeniu wartości i oferować je swoim odbiorcom przez kanały internetowe. 

POLECAMY

Jak wszyscy możemy zauważyć, wizjoner się nie pomylił. Obecne realia są spójne z przewidywaniami w zakresie rozwoju marketingu cyfrowego i konsumpcji treści przez użytkowników. Dlaczego content marketing to klucz do skutecznej komunikacji marki? Szum komunikacyjny spowodowany generowaniem contentu przez wielu twórców z różnorakich kanałów dystrybucji powoduje niższą uważność i zdolności percepcyjne odbiorców. To logiczne – ciężko analizować i przyswajać większość z kilku milionów komunikatów, które się otrzymuje dziennie. Z antropologicznego punktu widzenia jako społeczność stajemy się coraz bardziej obojętni na dostarczane treści. Reklamodawcy codziennie starają się walczyć o uwagę odbiorców.

Świetnym sposobem na zwiększenie świadomości marki, zaufanie społeczne, a także uwagę odbiorców jest content marketing. Bezpłatne dostarczenie wartości oraz wiedzy jest czynnikiem, który pozwoli Twojej marce przebić się przez tłum komunikatów dostępnych w internecie. 

Gary Vaynerchuk powtarza, że żyjemy w świecie relacji opartych na tzw. ekonomii wdzięczności, a rywalizują o klienta wyłącznie firmy, które potrafią dbać o maniery i robią to autentycznie. Dostarczaj swoim odbiorcom bezpłatnie wartości, nie skupiając się na monetyzowaniu każdego działania, a osiągniesz sukces.

Metoda 9C – czym jest? 

Nie ma znaczenia, co sprzedajesz. Może być to pomysł na nowy biznes, istniejący produkt bądź usługa. Nie jest także istotne, komu próbujesz to sprzedać. Niezależnie, czy jest to potencjalny klient, partner czy nawet inwestor, jeśli chcesz dokonać efektywnego procesu sprzedaży, musisz spowodować, aby odbiorca słuchał, co próbujesz mu zakomunikować.

Metoda 9C została stworzona przez Chrisa O’Leary’ego – amerykańskiego pisarza, mówcę, ex-foundera (np. Saleslogix) oraz specjalistę w zakresie innowacji, przedsiębiorczości i rozwoju nowych produktów. Autor zauważył problem związany z niską efektywnością i skutecznością dotarcia komunikatów do świadomości odbiorców. Zidentyfikował, że jest to spowodowane ilością dostarczanych informacji, niską uważnością oraz wysokim poziomem intensywności życia obecnego społeczeństwa.

Rozwiązaniem jest elevator pitch, czyli krótki przekaz komunikacyjny, przedstawiający ogólny pogląd na np. pomysł, produkt, usługę czy inne rozwiązanie danego problemu. Zaplanowany jest w taki sposób, aby był interesującym i angażującym rozpoczęciem rozmowy. Założeniem elevator pitch jest przyciągnięcie uwagi słuchacza i zaciekawienie na tyle, by chciał usłyszeć więcej. 

Krótka forma odpowiada na pytania:

  • Co to jest?
  • Kto tego potrzebuje?
  • Dlaczego oni tego potrzebują?
  • Kim jesteś, aby zidentyfikować problem i stworzyć jego rozwiązanie?

Istotne jest, że efektywny elevator pitch zostawia na później szczegóły o tym, jak działa rozwiązanie. 

Metoda 9C w dziewięciu punktach tłumaczy, na jakich cechach powinna być oparta komunikacyjnie dobra prezentacja:

  • Concise – zwięzłość.
  • Clear – jasność.
  • Compelling – istotność.
  • Credible – wiarygodność.
  • Conceptual – treściwość.
  • Concrete – konkretność.
  • Customized – stosowność, dopasowanie do potrzeb odbiorcy.
  • Consistent – spójność.
  • Conversational – generowanie zaangażowania, a także dialogowość.

9C w content marketingu

Metoda 9C oprócz przydatności podczas tworzenia prezentacji w formie elevator pitch (głównie używanej przez start-upy) ma także wiele innych możliwości wykorzystania. Wzorzec dziewięciu punktów może pomóc również w modelowaniu form i zawartości treści oraz przekazu komunikacyjnego wewnątrz działań content marketingowych. 

Concise – zwięzłość
Podczas swoich działań promocyjnych, wykorzystując marketing treści, postaraj się skupić na konkretach – nie lej wody. Jeśli możesz skrócić dane jednostki komunikacyjne, nie tracąc na dostarczanych wartościach, śmiało to zrób.

Rys. 1. Przykład zwięzłej komunikacji marki IKEA

Clear – jasność
Twórz zrozumiały dla konsumentów przekaz, używaj nomenklatury dostosowanej do grupy docelowej. Celem Twoich działań jest pozyskanie uwagi potencjalnego klienta, a następnie przekonanie go do proponowanej aktywności (np. do zakupu). Generując komunikat, który będzie dla niego niezrozumiały, diametralnie stracisz szansę na finalny sukces. Aby zweryfikować jasność Twojej treści, możesz zaprezentować ją osobom z Twojej grupy docelowej oraz zapytać o potencjalną opinię w zakresie zrozumienia contentu.

Compelling – istotność
Content marketing to sztuka przekazywania maksimum wartości w minimum treści. Zapomnij o tematach, które nie będą atrakcyjne dla Twoich odbiorców. Pamiętaj o ważności głębokiej relacji pomiędzy marką a konsumentami. Zbudujesz je poprzez ekonomię wdzięczności, czyli na przykład dostarczając użytkownikom bezpłatnie przydatną wiedzę przez merytoryczne posty.

Credible – wiarygodność
Wiarygodność to klucz do sukcesu w content marketingu. Relacja na linii marka – odbiorcy musi być w pełni szczera, a przekaz komunikacyjny autentyczny. Dzięki temu przebijesz się przez szum komunikacyjny spowodowany informacjami generowanymi przez tysiące marek. Pozwól użytkownikom poczuć, że mogą mieć do Ciebie zaufanie. Osiągniesz to przez pełną transparencję w social media, a także komunikując – poza treściami produktowymi i informacyjnymi – linię postów związaną z pracownikami oraz kulisami ich pracy. W działaniach promocyjnych możesz wykorzystać employee advocacy (czyli sprytne połączenie employer branding...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy