Jak wykorzystać potencjał Instagrama w skutecznej sprzedaży i z jakich narzędzi oraz wskaźników analitycznych warto skorzystać?

Otwarty dostęp Instagram

Media społecznościowe cały czas się zmieniają, inspirując się coraz bardziej platformami e-commerce. Chyba najbardziej widać tę przemianę w przypadku Instagrama. Na przestrzeni ostatnich lat obserwujemy, jak z aplikacji będącej swoistym moodboardem pełnym pięknych i inspirujących zdjęć przeistacza się w skuteczne narzędzie sprzedażowe. Bazując na liczbach, które definiują użytkowników tego medium, trudno odmówić mu popularności. Na podstawie statystyk wyłania się też zupełnie inny obraz – Instagram wpływa na wybory i preferencje zakupowe, a co za tym idzie, śmiało można powiedzieć, że ma całkiem spory potencjał sprzedażowy.

Instagram – kanał social media czy platforma e-handlu? 

Przełomowym był moment, kiedy platforma udostępniła w Polsce opcję zakupów za swoim pośrednictwem (w 2018 roku). Funkcjonalność szybko się przyjęła, sprzyjając impulsywnym i szybkim zakupom. Podczas przeglądania feedu lub relacji należy kliknąć zdjęcie, na którym oznaczono produkt. Instagram przekierowuje nas wówczas do karty produktu, a następnie do zewnętrznego sklepu danej marki w celu sfinalizowania zakupu i płatności. Tam już tylko krok dzieli nas od tego, aby zrealizować zakup. Pełna wygoda? Prawie. Dlatego twórcy Instagrama postanowili pójść o krok dalej. Aktualnie platforma testuje nowe rozwiązanie. 
Checkout on Instagram umożliwia użytkownikom kupowanie bezpośrednio na Insta, bez konieczności przechodzenia żmudnego procesu transakcyjnego i bez opuszczania aplikacji. 
Póki co opcja ta dostępna jest tylko w USA, gdzie poddaje się ją testom beta. Jako pierwsi jej działanie sprawdzają najpoważniejsi gracze na rynku, głównie marki odzieżowe i kosmetyczne. Kiedy skorzystamy z niej w Polsce? Tego dokładnie nie wiadomo. Ale zanim to nastąpi, warto poznać inne, dostępne już funkcje i możliwości sprzedażowe.
 

POLECAMY

Rys. 1. Zakupy w obrębie aplikacji @colourpopcosmetics


See. Tap. Shop. O sekcji Zakupy

Czyli zobacz, dotknij i kup. To trzy kroki, jakie podejmuje potencjalny klient, zanim oferowany przez firmę produkt znajdzie się w jego rękach. Co jest najważniejsze dla sprzedawcy? To, aby nie zaniedbać żadnego z tych etapów. Oznaczenie konkretnego produktu na zdjęciu i możliwość bezpośredniego przejścia do sklepu jest sporym ułatwieniem dla obserwujących, a dla firm – szansą na dużo bardziej efektywną sprzedaż. 
 

 Rys. 2. Post z oznaczeniem produktu


Pierwszy etap to konfiguracja zakupów na kanale, co jest procesem dosyć prostym i w zasadzie zamyka się w kilku poniższych krokach.

  • Sprawdzenie, czy firma i konto spełniają wymogi, takie jak np. lokalizacja w kraju, w którym możliwe są zakupy za pośrednictwem Instagrama (Polska jest na tej liście), czy sprzedaje dozwolone towary fizyczne oraz czy profil jes...

Ten artykuł jest dostępny tylko dla zarejestrowanych użytkowników.

Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się.

Przypisy