Dołącz do czytelników
Brak wyników

Instagram

29 lipca 2020

NR 16 (Lipiec 2020)

Jak wykorzystać potencjał Instagrama w skutecznej sprzedaży i z jakich narzędzi oraz wskaźników analitycznych warto skorzystać?

14

Media społecznościowe cały czas się zmieniają, inspirując się coraz bardziej platformami e-commerce. Chyba najbardziej widać tę przemianę w przypadku Instagrama. Na przestrzeni ostatnich lat obserwujemy, jak z aplikacji będącej swoistym moodboardem pełnym pięknych i inspirujących zdjęć przeistacza się w skuteczne narzędzie sprzedażowe. Bazując na liczbach, które definiują użytkowników tego medium, trudno odmówić mu popularności. Na podstawie statystyk wyłania się też zupełnie inny obraz – Instagram wpływa na wybory i preferencje zakupowe, a co za tym idzie, śmiało można powiedzieć, że ma całkiem spory potencjał sprzedażowy.

Instagram – kanał social media czy platforma e-handlu? 

Przełomowym był moment, kiedy platforma udostępniła w Polsce opcję zakupów za swoim pośrednictwem (w 2018 roku). Funkcjonalność szybko się przyjęła, sprzyjając impulsywnym i szybkim zakupom. Podczas przeglądania feedu lub relacji należy kliknąć zdjęcie, na którym oznaczono produkt. Instagram przekierowuje nas wówczas do karty produktu, a następnie do zewnętrznego sklepu danej marki w celu sfinalizowania zakupu i płatności. Tam już tylko krok dzieli nas od tego, aby zrealizować zakup. Pełna wygoda? Prawie. Dlatego twórcy Instagrama postanowili pójść o krok dalej. Aktualnie platforma testuje nowe rozwiązanie. 
Checkout on Instagram umożliwia użytkownikom kupowanie bezpośrednio na Insta, bez konieczności przechodzenia żmudnego procesu transakcyjnego i bez opuszczania aplikacji. 
Póki co opcja ta dostępna jest tylko w USA, gdzie poddaje się ją testom beta. Jako pierwsi jej działanie sprawdzają najpoważniejsi gracze na rynku, głównie marki odzieżowe i kosmetyczne. Kiedy skorzystamy z niej w Polsce? Tego dokładnie nie wiadomo. Ale zanim to nastąpi, warto poznać inne, dostępne już funkcje i możliwości sprzedażowe.
 

Rys. 1. Zakupy w obrębie aplikacji @colourpopcosmetics


See. Tap. Shop. O sekcji Zakupy

Czyli zobacz, dotknij i kup. To trzy kroki, jakie podejmuje potencjalny klient, zanim oferowany przez firmę produkt znajdzie się w jego rękach. Co jest najważniejsze dla sprzedawcy? To, aby nie zaniedbać żadnego z tych etapów. Oznaczenie konkretnego produktu na zdjęciu i możliwość bezpośredniego przejścia do sklepu jest sporym ułatwieniem dla obserwujących, a dla firm – szansą na dużo bardziej efektywną sprzedaż. 
 

 Rys. 2. Post z oznaczeniem produktu


Pierwszy etap to konfiguracja zakupów na kanale, co jest procesem dosyć prostym i w zasadzie zamyka się w kilku poniższych krokach.

  • Sprawdzenie, czy firma i konto spełniają wymogi, takie jak np. lokalizacja w kraju, w którym możliwe są zakupy za pośrednictwem Instagrama (Polska jest na tej liście), czy sprzedaje dozwolone towary fizyczne oraz czy profil jest powiązany z katalogiem na Facebooku.
  • Łączenie z katalogiem na Facebooku. Pierwsza opcja – dodajemy sekcję Sklep na stronie na Facebooku. Druga – korzystamy z katalogu w Menedżerze firmy. W przypadku drugiej opcji bardzo ważne jest upewnienie się, że strona na Facebooku (dodana w Menedżerze firmy) jest połączona z kontem firmowym na Instagramie. 
  • Weryfikacja konta. Konto i katalog są sprawdzane automatycznie, trwa to z reguły do kilku dni. 
  • Jeśli wszystko jest gotowe, można swobodnie dodawać znaczniki produktów. Aby to zrobić:
  • włącz możliwość oznaczania produktów (w ustawieniach na Instagramie wybierz opcję Firma, następnie Zakupy i wskaż katalog produktów do połączenia z profilem firmowym),
  • wstaw zdjęcie na profil, dodaj opis i hasztagi; następnie wskaż na zdjęciu produkt, który chcesz oznaczyć,
  • w jednym poście możesz oznaczyć do 5 produktów (w przypadku jednego zdjęcia) lub 20 produktów (w przypadku karuzeli),
  • wybierz produkt z katalogu produktów i udostępnij zdjęcie w feedzie – gotowe!
     

Zdjęcia z oznaczonym produktem nie można promować!


Ostatnio Instagram wprowadził funkcję, która umożliwia użytkownikom zapisywanie produktów ze sklepu na tzw. „liście życzeń”. Podczas skrolowania sklepowego feedu wystarczy kliknąć „etykietkę”, aby dany produkt trafił na naszą wishlistę. Wszystkie produkty, które tam przenosimy, znajdują się w jednym miejscu i czekają na to, aż zdecydujemy się je kupić.
 

Rys. 3. Instagramowa lista życzeń

 

Nie zapominaj o tym, aby analizować statystyki oznaczonych produktów! Możesz sprawdzić liczbę wyświetleń danej rzeczy i liczbę kliknięć w link, który przekierowuje na stronę sklepu.


Insta Stories kanałem sprzedaży?

To właśnie Insta Stories coraz częściej są miejscem styku z marką. Jak w takim razie jeszcze bardziej zachęcić do przejścia na stronę Twojego sklepu? Oznaczaj produkty! Relacje dają taką możliwość przy pomocy specjalnej naklejki. Pamiętaj, żeby dodawać link do strony www, wykorzystując opcję Swipe up (aktywną dla kont powyżej 10 000 obserwujących). Jeżeli Twoje konto na Instagramie obserwuje mniej niż 10 000 followersów, możesz wykorzystywać Swipe up do przekierowania ruchu do sklepu na profilu, konkretnego produktu, lub do linku w bio.
Instagram daje w relacjach całe mnóstwo funkcjonalności, które pomagają zwiększyć ich atrakcyjność i jeszcze bardziej zachęcić użytkowników do zakupu produktów. Jednym z ciekawych pomysłów jest publikowanie Insta Stories z naklejką ankiety i wykorzystanie jej wyników do działań sprzedażowych, np. do promocji wybranego produktu. Możesz wykorzystać również opcję odliczania (np. do końca promocji) lub sesje Q&A na temat nowej kolekcji czy premierowego produktu. Natomiast stworzenie własnych, brandowych naklejek lub gifów (np. z logo marki) „podkręci” identyfikację i rozpoznawalność brandu wśród potencjalnych klientów. 
 

Rys. 4. Przykłady wykorzystania różnych elementów dostępnych w Insta Stories

 

Instagram testuje aktualnie opcję wydłużenia okresu dostępności Insta Stories z 24 h do 3 dni.


Kiedy działania organiczne to za mało 

Instagram oferuje szereg formatów reklamowych – statyczne grafiki, filmy, reklamy karuzelowe w aktualnościach oraz relacjach, stories (wyświetlane pomiędzy relacjami innych użytkowników) i kolekcje. Jaki format wybrać? Taki, który pasuje do treści reklamy, oddaje specyfikę Twojej marki oraz odpowiada ustalonemu celowi Twojej kampanii. Warto mieć na uwadze fakt, że bez względu na wybrany format liczy się to, jak reklama jest zaprojektowana – ma przyciągać uwagę, ale nie być zbyt nachalna. Tylko w taki sposób zachęcisz użytkowników do zapoznania się z Twoją marką. 
 

Rys. 5. Przykłady postów sponsorowanych na Instagramie


Analizuj!

Gdy Twoje kampanie są już aktywne, nie zapominaj o mierzeniu efektów prowadzonych działań. Wszystkie informacje na temat promowanych postów na Instagramie widoczne są w Menedżerze reklam (jeśli konta są poł...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy