Jak wykorzystać storytelling w social media marketingu?

Content marketing

Nic nie pozostaje w pamięci tak długo, jak dobrze opowiedziana historia. Nie dość, że potrafi zainteresować odbiorców swoją fabułą, to dodatkowo zawiera często wartościowy przekaz. Jak w działaniach marketingowych wykorzystać fakt, że jesteśmy znacznie bardziej atrakcyjni dla konsumenta treści, gdy nasza opowieść generuje emocje, ma personalny wpływ, a także pomaga dokonywać wyborów? Perfekcyjnym rozwiązaniem będzie storytelling! Dowiedz się, czym jest, a także jak skutecznie wykorzystać go w działaniach marketingowych.

Opowiedz mi bajkę…

Od setek lat genialni mówcy opierają swój przekaz komunikacyjny na opowiadaniu historii. Jednak nie robią tego w sposób przypadkowy. Wszystko jest przemyślane – zarówno generowanie emocji, budowanie relacji, przedstawianie wartości, jak i końcowy efekt działania. Tym właśnie jest storytelling. 
 

POLECAMY

Storytelling to zbiór technik oraz metod przedstawiania opowieści, który prowadzi do osiągnięcia pożądanego celu. 
To narzędzie służące do budowania marki, które świetnie można wykorzystać w marketingu, np. przeprowadzając konsumenta przez opowieść, w której to on jest głównym bohaterem.


Tą skuteczną metodą komunikacyjną posługują się największe globalne brandy (np. Coca-Cola czy Apple). Na polskim rynku zwiększa się popularność metod storytellingowych w marketingu, czego doskonałym przykładem jest producent piwa Tyskie, który przez swoje media społecznościowe opowiada historię. Przekaz tworzony jest w sposób strategiczny i spójny, a finalny wydźwięk wszystkich działań promocyjnych generuje jednorodną kreację marki dla odbiorcy. 

Zbudowanie głębokiej relacji z klientami, autentyczność komunikacji czy wykorzystanie emocjonalności to tylko kilka pozytywnych rezultatów storytellingu. Chyba już rozumiesz, dlaczego warto to robić. Przekonaj się, jakie formy powinny przybierać opowieści w social mediach. 

Powtarzalność opowieści!

Wszystkie historie, które konsumujemy, są wariancją kilku typów opowieści. Taki wynik badań naukowych przedstawili badacze z Laboratorium Obliczeniowego Opowieści działającego przy Uniwersytecie Stanowym Vermontu. Wykorzystali analizę sentymentalną do przebadania ponad 1700 najpopularniejszych scenariuszy zebranych na stronie Projektu Gutenberg. Zidentyfikowali fundamentalne elementy prozy, przeanalizowali ciągi słów, a także za pomocą innowacyjnych technik pozyskiwania danych wyłonili podstawowe typy fabuły, które występują w większości tworzonych historii (tzw. łuki emocjonalne). Jak wskazują wyniki badań – jest ich tylko sześć!
 

Naukowcy zauważyli, że sześć podstawowych trajektorii stanowi trzon większości złożonych narracji. Znajdziesz je poniżej:
  • ciągły spadek (np. Antygona, Romeo i Julia),
  • ...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy