Dołącz do czytelników
Brak wyników

Strategie w social mediach

16 kwietnia 2020

NR 15 (Kwiecień 2020)

JAK ZOSTAĆ SKUTECZNYM BUZZ MARKETEREM?

143

Wielu konsumentów próbuje unikać reklamy i stanowczo deklaruje, że na ich decyzje o zakupie produktu lub zamówieniu usługi mieli wpływ tylko i wyłącznie oni sami. Z drugiej strony te same osoby coraz częściej pytają innych konsumentów o zdanie na temat wybranej marki lub produktu. Poszukują opinii, która pomoże im w podjęciu decyzji i dokonaniu właściwego wyboru. W tym miejscu pojawia się on, skuteczny buzz marketer, który wie, jak zwrócić uwagę potencjalnego klienta.

W buzz marketingu generalnie chodzi o to, aby dużo i dobrze mówiono o danej marce i tym, co ma ona do zaoferowania innym. Zakładam, że lubisz znać zdanie innych na dany temat. Nierzadko tym zdaniem się kierujesz. Zwłaszcza w przypadku podejmowania decyzji zakupowej. Siła rekomendacji jest bardzo duża. I jak można przewidywać, będzie dalej zyskiwać na znaczeniu. Zatem warto wykorzystać to zjawisko i przekuć na własną korzyść. Jak to zrobić? Zobaczcie sami!

POLECAMY

Jak budować relacje z odbiorcami? 

Pamiętaj, celem buzz marketingu jest wzbudzenie zainteresowania daną marką, usługą, produktem. Po prostu wykreowanie szumu wokół tych obszarów. Pozytywnego i… naturalnego. Naturalność prowadzonej komunikacji jest bowiem fundamentem tego rodzaju działań reklamowych. Może przybierać formę jawną, jaką praktykują influencerzy, którzy wykorzystują swoją pozycję i popularność do rekomendowania danej marki/produktu/usługi innym, a z drugiej zaś strony może mieć charakter niejawny. Kampanię niejawną możesz prowadzić z trzech poziomów: firmy, konta prywatnego lub stworzonego alter ego. Możesz użyć wszystkich trzech możliwości. Zachęcam cię jednak do tego, abyś tego nie robił, tylko sfokusował się na jednej opcji z wymienionego grona. W zależności od tego, jaki będzie kontekst sytuacji, tak dobieraj profil, na którym będziesz działał. Zanim to jednak zrobisz, pamiętaj, aby określić swojego 
odbiorcę.

Charakterystyka odbiorcy

Nie jest tajemnicą poliszynela, że wszystkie podejmowane działania marketingowe muszą być skierowane do konkretnej grupy odbiorców, aby były skuteczne. Twoim zadaniem na tym etapie będzie charakterystyka persony marketingowej, czyli typowego przedstawiciela grupy, do której będziesz kierował kampanię. 
W charakterystyce persony mogą ci pomóc poniższe pytania:

  • Do kogo zamierzam kierować swoje wypowiedzi?
  • Czym wyróżniają się członkowie grup, w których planuję prowadzić działania marketingowe? 
  • Jakim językiem posługują się uczestnicy tych grup – specjalistycznym czy może potocznym?

Buzz marketing opiera się na zamieszczaniu dobrze uargumentowanych opinii. Błędem jest natomiast ograniczanie odpowiedzi do samych oznaczeń lub poleceń.

Formułowanie wypowiedzi

Jak wygląda prawidłowo sformułowana opinia? Posłużę się przykładem z cieszącej się coraz większą popularnością branży uzdrowiskowej. Załóżmy, że zastanawiasz się, czy jechać po raz pierwszy do sanatorium prywatnie, czy po raz kolejny wybrać turnus dofinansowany z ramienia NFZ. Moim celem jest przekonanie cię do wyjazdu pełnopłatnego. Odpowiedź na twój dylemat może brzmieć następująco: 
@jan.kowalski też miałem podobny dylemat swego czasu. Zdecydowałem się wtedy na wyjazd prywatny. Okazało się to bardzo dobrą decyzją. W ciągu kilku minut znalazłem w internecie ofertę turnusu w Solcu-Zdroju. Zarezerwowałem miejsce w pokoju jednoosobowym, jaki chciałem, na tyle dni, ile chciałem. Nikt mi niczego nie narzucał. Jeżdżąc wcześniej z NFZ, wszystko zawsze miałem ustalane odgórnie. 
W dodatku ile człowiek musiał się naczekać na wyjazd. Wszystkiego się odechciewało. Teraz, jak trafię, to mogę pojechać do sanatorium nawet z dnia na dzień. 

Zapamiętaj

Na skuteczność prowadzonych działań ma wpływ czas reakcji. Im szybciej udzielisz odpowiedzi, tym większa szansa, że to właśnie twoja wypowiedź przykuje uwagę potencjalnego klienta i zachęci go do kontaktu z tobą. Współczesny klient oczekuje, że „tu i teraz” otrzyma sensowną odpowiedź na zapytanie.

Powszechnie uważa się, że pytający użytkownik powinien mieć odzew w ciągu kilku minut – najlepiej do pięciu. Im szybciej, tym lepiej. Krótki czas reakcji zwiększa szansę na przekonanie użytkownika do tego, co chcesz mu zaoferować. Oczywiście, o ile jednocześnie będziesz miał do tego odpowiednie argumenty, o czym pisałem wcześniej.

Gdzie „szeptać”?

Odpowiedź jest oczywista – wszędzie. Grupy na Facebooku, komentarze pod zdjęciami na Instagramie lub filmikami na YouTube, ćwierki na Twitterze – to tylko nieliczne miejsca, w których specjalista marketingu szeptanego powinien działać. Możliwości jest sporo. Ogromnym błędem byłoby ograniczenie się wyłącznie 
do jednego kanału komunikacji z odbiorcami. Dzieje się tak z prostego względu – działając tylko w jednym medium społecznościowym, tracisz szansę na pozyskanie klientów, którzy udzielają się w innych serwisach niż ten, w którym operujesz obecnie. 
Nie zapomina...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy