Dołącz do czytelników
Brak wyników

Strategie w social mediach

17 grudnia 2021

NR 23 (Grudzień 2021)

Kampanie na pozyskiwanie kontaktów od A do Z

0 40

Kampanie na „Pozyskiwanie kontaktów” mają tyle samo zwolenników co przeciwników. Kontrowersje budzi m.in. legalność pozyskiwania danych kontaktowych. Specjaliści dyskutują na temat skuteczności tego typu kampanii. A ja powiem tak – formularz to tylko narzędzie – to, jak go wykorzystasz, zależy również od innych czynników.

Czym są reklamy kontaktowe na Facebooku?

Kampanie z celem „Pozyskiwanie kontaktów” umożliwiają zdobycie danych bezpośrednio z Facebooka, dzięki wbudowanemu formularzowi błyskawicznemu. Z jego pomocą zgromadzisz takie informacje kontaktowe, jak: imię i nazwisko, numer telefonu, adres e-mail, data urodzenia, a nawet więcej. Możesz również uzyskać informacje, korzystając z funkcji niestandardowych pytań. Reklamy kontaktowe to świetny sposób na znalezienie potencjalnych klientów (potencjalnych, bo samo wysłanie zapytania nie równa się sprzedaży), zbudowania bazy mailingowej, pozyskania chętnych do wzięcia udziału w wydarzeniu czy skorzystania z rabatu. Dzięki temu typowi kampanii zbadasz preferencje zakupowe użytkowników. 

POLECAMY

W jakich branżach sprawdza się ten typ kampanii?

Sprawdza się on, jeśli prowadzisz biznes, który opiera się na pozyskiwaniu danych kontaktowych, tworzysz bazy mailingowe, sprzedajesz nieruchomości, rozwiązania indywidualne. Ten typ kampanii wykorzystujemy często w działaniach dla branży nieruchomości. Dzięki niej pozyskujemy też chętne osoby do wzięcia w naszych agencyjnych webinarach. Testy wykazały, że bezpośrednio przez formularz zapisuje się więcej użytkowników i potem uczestniczy w szkoleniu niż poprzez landing page. Oczywiście oprócz samego zapisania się dużą rolę odgrywają też wysyłka SMS i newsletter z przypomnieniem (synergia działań, wiadomo!).

A co z RODO?

Oprócz tego, że każda reklama powinna być zgodna z Zasadami zamieszczania reklam Facebooka i Instagrama, to wdrażając kampanię z celem na Pozyskiwanie kontaktów, należy przestrzegać zasad polityki prywatności. 
Dane użytkownika w kampanii z celem na Pozyskiwanie kontaktów uzupełniają się w formularzu automatycznie (imię i nazwisko, mail, numer telefonu). Formularze, które wypełniają się danymi bez ingerencji użytkownika, budzą wątpliwości w związku z zasadami RODO. Dlatego:

  • wyjaśnij na pierwszej stronie, po co zbierasz dane i w jakim celu zostaną wykorzystane;
  • użyj checkboxów, w których użytkownik zaznaczy zgodę na przetwarzanie danych osobowych (zaznaczanie opcjonalne, aby użytkownik mógł wybrać na które formy kontaktu się zgadza);
  • weź pod uwagę wszystkie podmioty, które do tych danych będą miały dostęp (jeśli pracujesz w agencji marketingowej i przekazujesz je Klientowi, też je przetwarzasz!);
  • możesz skorzystać z darmowego generatora polityki prywatności (np. www.legalniewsieci.pl/darmowe/polityka-prywatnosci-generator), pamiętając, aby sprawdzić potem, czy wszystkie formuły się zgadzają;
  • jeżeli masz wątpliwości – skontaktuj się ze swoim prawnikiem.

Jakie czynniki wpływają na kaloryczność leadów?

Nie odkryję Ameryki stwierdzeniem, że samo pozyskanie kontaktu nie równa się sukcesowi. Ważnych jest kilka czynników:

  • Lead Response Time, czyli czas odpowiedzi 

Przykład: Klient otrzymał dane zainteresowanych osób zakupem mieszkania. Skontaktował się z nimi dopiero po kilku dniach. 
Efekt – część użytkowników zapomniała, że zostawiła swoje dane, więc albo nie odbierała nieznanego numeru albo otwarcie mówiła, że już nie pamięta, co to była za oferta. Część zdążyła skorzystać z oferty innego dewelopera.

Miernik sprzedaży Lead Response Time to średni czas, jaki zajmuje handlowcowi na kontaktowanie się z potencjalnym klientem po wykonaniu czynności przez klienta, np. po przesłaniu formularza z zapytaniem, pobraniu e-booka czy wysłaniu e-maila. Nawet świetny lead można zmarnować, odpowiadając na niego zbyt późno. No, jak to mówią – czas to pieniądz, a w ten sposób właśnie można wyrzucić swoje ciężko zarobione pieniądze w błoto. Harvard Business Review opublikował badanie, w którym wziął pod lupę ponad 2000 amerykańskich firm. Wnioski? Jeśli firmy nie odpowiadały na leady w ciągu pięciu minut lub mniej, ryzykowały utratę ich na zawsze. Średni czas odpowiedzi dla firm B2B, które w ogóle odpowiadały na zapytania, wynosił aż 42 godziny. No, nie czarujmy się, ale kto w tych szybkich czasach czeka prawie 2 dni na odpowiedź. Oszacuj, czy masz zasoby ludzkie do obsługiwania wpadających kontaktów.
 

Rys. 1. Okno tworzenia kampanii w serwisie Facebook.
Źródło: Facebook


Systemy do zarządzania kontaktami

Na czas odpowiedzi wpływa też czas wpłynięcia leada. Jak to działa? Otóż, po przesłaniu formularza przez użytkownika możesz pobrać dane kontaktowe bezpośrednio z Menedżera firmy (Przejdź do Business Suite. → Kliknij Więcej narzędzi w menu → Kliknij Formularze błyskawiczne → Kliknij Pobierz obok formularza z leadami, które chcesz wyeksportować), pamiętając, że dane te wygasają po 90 dniach. 
Możesz też skonfigurować Menedżera obsługi kontaktów, dzięki któremu nadasz uprawnienia do pobierania kontaktów użytkownikom, systemom CRM oraz partnerom. Aktywujesz go poprzez Business Suite i zakładkę Integracje. Połączenie z CRM-em firmy usprawnia proces odpowiadania na leady, ze względu na to, że wpływają one automatycznie i nie trzeba ich pobierać „z ręki”.
Facebook daje nam możliwość podpięcia CRM-a bezpośrednio, ale możesz skorzystać też z narzędzi zewnętrznych. Osobiście polecam platformę Zapier, która umożliwia integrację aplikacji internetowych. To naprawdę rozbudowane narzędzie, które m.in. pozwala przesyłać dane bezpośrednio z kampanii do CRMów, na maila, Slacka czy do pliku Excel. 
Kolejne narzędzie, które umożliwia pobieranie danych do Excela to Supermetrics. Służy do ściągania nie tylko danych kontaktowych, ale też danych z G...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy