Dołącz do czytelników
Brak wyników

Influencer marketing

10 maja 2021

NR 20 (Kwiecień 2021)

Siła influencer marketingu na przykładzie zbiórki Mamy Ginekolog dla WOŚP

0 108

Nie sposób wymienić wszystkich social mediów, z których możemy obecnie korzystać, warto jednak przyjrzeć się platformom cieszącym się nie tylko źródłem dochodu, ale i dużą społecznością z wartościowym przekazem niosącym ze sobą cegiełkę pomocy potrzebującym. Mam na myśli przede wszystkim Instagram, który w ubiegłym roku świętował swoje 10-lecie. Początkowo funkcjonował jako medium przeznaczone dla materiałów wizualnych, natomiast dziś działa również jako platforma sprzedaży online. Rozwija się pod kątem biznesowym dla marketerów, tworząc coraz więcej nowych funkcji i możliwości technicznych.

W sieci widoczni są nie tylko influnencerzy, ale i celebryci, sportowcy i artyści, którzy zakładając swoje konta w social mediach, budują skategoryzowany content i podejmują szereg różnych metod współpracy z markami, głównie digitalowe kampanie reklamowe. Nie są to wyłącznie kanały zarobkowe, ale także wspierające różnego rodzaju szczytne inicjatywny, które dzięki dużym zasięgom wzbudzają zaufanie i zwiększają wpływ przekazu. 
Jednym z najważniejszych elementów działań influencer marketingowych jest przede wszystkim budowanie autentyczności i wiarygodności twórcy od podstaw, na bazie interakcji z osobą, która go ogląda. Wiarygodnym przykładem jest Nicole Sochacki-Wójcicka, znana jako Mama Ginekolog, prowadząca bloga o radości bycia mamą. Pokazuje na nim, jak cieszyć się życiem, łącząc to z udzielaniem porad medycznych jako lekarz ginekolog. Jej kanał na Instagramie nie jest miejscem, w którym zobaczymy kampanie reklamowe z kodami rabatowymi i lokowaniem produktów, ale formą promocji jej działań edukacyjnych w zakresie ginekologii, narzędziem do organizowania mnóstwa zbiórek charytatywnych, a także rozpowszechniania informacji o jej fundacji działającej na rzecz wsparcia osób, które znalazły się w trudnej sytuacji. Na instagramowym koncie obserwuje ją ponad 775 tys. osób, które oglądają migawki z jej życia, przy okazji zyskując wiedzę medyczną dla kobiet oraz poznając realia pracy na dyżurze. I to właśnie Mama Ginekolog na swoim instagramowym profilu w styczniu po raz kolejny ogłosiła uczestnictwo w 29. edycji Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy pod hasłem „Gramy z radością, finał z głową”, na której nie mogło zabraknąć jej niezastąpionej energii. Nikogo nie zdziwiło, że Nicole wraz ze swoimi najbliższymi będzie walczyła o kolejny rekord w zbiórce – przygotowania do tego wydarzenia zaczęły się odpowiednio wcześniej. 
 

POLECAMY

Rys. 1. Logo 29. edycji Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy


Wraz z początkiem roku cała akcja jest zawsze mocno nagłaśniana i obfituje w przygotowania, by móc dopiąć wszystko przed wielkim finałem. Tegoroczna zbiórka miała na celu wsparcie oddziałów dziecięcej laryngologii, otolarynologii i neurologii. Za zebrane pieniądze zostały zakupione m.in.: zestawy endoskopów laryngologicznych, lasery diodowe, polisomnografie do diagnostyki bezdechu sennego i wiele innych potrzebnych sprzętów. Do pomocy przy zbiórce włączyło się ponad 120 tys. wolontariuszy, którzy byli zarejestrowani w sztabach na całym świecie. Akcję wspierali też influencerzy, publikując w social mediach swoje indywidualne zbiórki, motywując do wpłacania funduszy, a także do brania udziału w przeróżnych licytacjach, aby wynik wielkiego finału był rekordowy w porównaniu z poprzednią edycją. Mogłoby się wydawać, że pandemia pokrzyżuje plany związane z całym wydarzeniem, ale nie tym razem. Zbiórki, licytacje i niesamowici goście – w tym wszystkim część osób mogła uczestniczyć pod namiotem, który stanął przed Pałacem Kultury i Nauki w Warszawie przy zachowaniu wszystkich środków ostrożności. W tym roku obyło się bez tradycyjnych koncertów z publicznością, ale za to z samymi dobrymi informacjami błyskawicznie przekazywanymi przez Jurka Owsiaka oraz z coraz to wyższą kwotą, która zwiększała się w niezwykle szybkim tempie. Wszystkie inne formy realizacji tegorocznego finału zostały przeniesione do sieci i to właśnie użytkownicy internetu pokazali, jak wielką ma on moc, co widać było zwłaszcza na Instagramie kojarzącym się raczej jako kanał promowania płatnej współpracy. Po raz kolejny influencerzy wykorzystali swoje zasięgi i motywowali obserwatorów do wpłacania pieniędzy na rzecz WOŚP. Szczególną uwagę pragnę w tym artykule poświęcić Mamie Ginekolog, która pobiła kolejny rekord w zbiórce – zebrała bowiem ponad 5 mln zł, datków od swoich odbiorców. Jak podkreśliła: „To Wy zrobiliście ten skok na tyczce”. W ubiegłym roku kwota zgromadzona przez nią za pomocą komunikacji na Instagramie wynosiła ponad 3 mln zł i została zebrana dokładnie w ciągu dwóch dni, co udało się influencerce osiągnąć dzięki sprzedaży autorskich e-booków. Wielu z nas pamięta zdziwienie na twarzy Jurka Owsiaka wyczytującego nazwisko tej blogerki, gdy wpłacała ponad 3 mln zł. 
W tym roku Nicole przygotowała jeszcze większą akcję i wraz z trzynastoma influencerami znanymi z sieci z różnych dziedzin stworzyła e-produkty. Całą zbiórkę rozpoczęli na kilka dni przed wielkim finałem, co pozwoliło zebrać już na starcie 155 000 zł. Nie zabrakło głosów motywacji na instastories: „Będziecie w ten weekend z nami? Ile zbierzemy?”.
Pomysłodawcą stworzenia pakietu e-produktów był mąż influencerki, który wspierał ją we wszystkich działaniach. Cały dochód został przeznaczony na WOŚP. Można było nabyć:

  1. E-book 7 #Instalekcji na początek Joanny Banaszewskiej.
  2. E-book Meksykańska kuchnia dla każdego Agi Orłowskiej.
  3. E-book Zdrowe koktajle dla całej rodziny Zielonych Koktajli.
  4. E-book Wegańskie przekąski na imprezę Anny Sudoł.
  5. E-book Jajeczne śniadanie z Jakubem Kuroniem Kuby Kuronia.
  6. Audiobajki Zosia i składka charytatywna Marty Stojanowej.
  7. E-book 7 tricków makijażowych Manosy Agaty Herbut.
  8. E-book Instaserial o gotowaniu dla dzieci Alicji Jaczewskiej.
  9. E-book Na zdrowie Karoliny Zych-Rozpędowskiej.
  10. Presety LILYLIFE – Lightroom Mobile special edition.
  11. Minialbum z piosenkami w wykonaniu Emilii Lubańskiej-Jóźwiak.
  12. E-book English Stories by Pukkalifestyle Mai Kołodziejczyk.
  13. E-gry Zimowe Mrukituki Marysi Frydrych-Szewczyk.
  14. E-booki prosto od Mamy Ginekolog – Instaserial o miłości, Instaserial o ślubie, Instaserial o gotowaniu i Instaserial o gotowaniu – dokładka.
     
Rys. 2. Relacja z Instagrama Mamy Ginekolog tuż przed finałem WOŚP. Źródło: https://www.instagram.com/mamaginekolog/

 

Rys. 3. Pakiet Mamy Ginekolog dla WOŚP. Źródło: https://www.instagram.com/p/CKo-WoRh4c5/


Na stories profilu instagramowego Roger Publishing w dniu Finału WOŚP można było zobaczyć, kto i dlaczego mógł szczególnie skorzystać z pakietu: 

  1. Gdy wspierasz WOŚP, a nie udało Ci się wrzucić symbolicznej kwoty do puszki.
  2. Dla chcących nauczyć się podstaw kuchni meksykańskiej, wegańskiej czy dla dziecka.
  3. By dowiedzieć się, jak możesz dbać o swój content na Instagramie również za pomocą doboru filtrów.
  4. Taka okazja się już nigdy nie powtórzy!
  5. Jeśli nie możesz się zdecydować, który e-book wygrać,...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy