Dołącz do czytelników
Brak wyników

Influencer marketing

10 maja 2021

NR 20 (Kwiecień 2021)

Siła influencer marketingu na przykładzie zbiórki Mamy Ginekolog dla WOŚP

32

Nie sposób wymienić wszystkich social mediów, z których możemy obecnie korzystać, warto jednak przyjrzeć się platformom cieszącym się nie tylko źródłem dochodu, ale i dużą społecznością z wartościowym przekazem niosącym ze sobą cegiełkę pomocy potrzebującym. Mam na myśli przede wszystkim Instagram, który w ubiegłym roku świętował swoje 10-lecie. Początkowo funkcjonował jako medium przeznaczone dla materiałów wizualnych, natomiast dziś działa również jako platforma sprzedaży online. Rozwija się pod kątem biznesowym dla marketerów, tworząc coraz więcej nowych funkcji i możliwości technicznych.

W sieci widoczni są nie tylko influnencerzy, ale i celebryci, sportowcy i artyści, którzy zakładając swoje konta w social mediach, budują skategoryzowany content i podejmują szereg różnych metod współpracy z markami, głównie digitalowe kampanie reklamowe. Nie są to wyłącznie kanały zarobkowe, ale także wspierające różnego rodzaju szczytne inicjatywny, które dzięki dużym zasięgom wzbudzają zaufanie i zwiększają wpływ przekazu. 
Jednym z najważniejszych elementów działań influencer marketingowych jest przede wszystkim budowanie autentyczności i wiarygodności twórcy od podstaw, na bazie interakcji z osobą, która go ogląda. Wiarygodnym przykładem jest Nicole Sochacki-Wójcicka, znana jako Mama Ginekolog, prowadząca bloga o radości bycia mamą. Pokazuje na nim, jak cieszyć się życiem, łącząc to z udzielaniem porad medycznych jako lekarz ginekolog. Jej kanał na Instagramie nie jest miejscem, w którym zobaczymy kampanie reklamowe z kodami rabatowymi i lokowaniem produktów, ale formą promocji jej działań edukacyjnych w zakresie ginekologii, narzędziem do organizowania mnóstwa zbiórek charytatywnych, a także rozpowszechniania informacji o jej fundacji działającej na rzecz wsparcia osób, które znalazły się w trudnej sytuacji. Na instagramowym koncie obserwuje ją ponad 775 tys. osób, które oglądają migawki z jej życia, przy okazji zyskując wiedzę medyczną dla kobiet oraz poznając realia pracy na dyżurze. I to właśnie Mama Ginekolog na swoim instagramowym profilu w styczniu po raz kolejny ogłosiła uczestnictwo w 29. edycji Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy pod hasłem „Gramy z radością, finał z głową”, na której nie mogło zabraknąć jej niezastąpionej energii. Nikogo nie zdziwiło, że Nicole wraz ze swoimi najbliższymi będzie walczyła o kolejny rekord w zbiórce – przygotowania do tego wydarzenia zaczęły się odpowiednio wcześniej. 
 

POLECAMY

Rys. 1. Logo 29. edycji Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy


Wraz z początkiem roku cała akcja jest zawsze mocno nagłaśniana i obfituje w przygotowania, by móc dopiąć wszystko przed wielkim finałem. Tegoroczna zbiórka miała na celu wsparcie oddziałów dziecięcej laryngologii, otolarynologii i neurologii. Za zebrane pieniądze zostały zakupione m.in.: zestawy endoskopów laryngologicznych, lasery diodowe, polisomnografie do diagnostyki bezdechu sennego i wiele innych potrzebnych sprzętów. Do pomocy przy zbiórce włączyło się ponad 120 tys. wolontariuszy, którzy byli zarejestrowani w sztabach na całym świecie. Akcję wspierali też influencerzy, publikując w social mediach swoje indywidualne zbiórki, motywując do wpłacania funduszy, a także do brania udziału w przeróżnych licytacjach, aby wynik wielkiego finału był rekordowy w porównaniu z poprzednią edycją. Mogłoby się wydawać, że pandemia pokrzyżuje plany związane z całym wydarzeniem, ale nie tym razem. Zbiórki, licytacje i niesamowici goście – w tym wszystkim część osób mogła uczestniczyć pod namiotem, który stanął przed Pałacem Kultury i Nauki w Warszawie przy zachowaniu wszystkich środków ostrożności. W tym roku obyło się bez tradycyjnych koncertów z publicznością, ale za to z samymi dobrymi informacjami błyskawicznie przekazywanymi przez Jurka Owsiaka oraz z coraz to wyższą kwotą, która zwiększała się w niezwykle szybkim tempie. Wszystkie inne formy realizacji tegorocznego finału zostały przeniesione do sieci i to właśnie użytkownicy internetu pokazali, jak wielką ma on moc, co widać było zwłaszcza na Instagramie kojarzącym się raczej jako kanał promowania płatnej współpracy. Po raz kolejny influencerzy wykorzystali swoje zasięgi i motywowali obserwatorów do wpłacania pieniędzy na rzecz WOŚP. Szczególną uwagę pragnę w tym artykule poświęcić Mamie Ginekolog, która pobiła kolejny rekord w zbiórce – zebrała bowiem ponad 5 mln zł, datków od swoich odbiorców. Jak podkreśliła: „To Wy zrobiliście ten skok na tyczce”. W ubiegłym roku kwota zgromadzona przez nią za pomocą komunikacji na Instagramie wynosiła ponad 3 mln zł i została zebrana dokładnie w ciągu dwóch dni, co udało się influencerce osiągnąć dzięki sprzedaży autorskich e-booków. Wielu z nas pamięta zdziwienie na twarzy Jurka Owsiaka wyczytującego nazwisko tej blogerki, gdy wpłacała ponad 3 mln zł. 
W tym roku Nicole przygotowała jeszcze większą akcję i wraz z trzynastoma influencerami znanymi z sieci z różnych dziedzin stworzyła e-produkty. Całą zbiórkę rozpoczęli na kilka dni przed wielkim finałem, co pozwoliło zebrać już na starcie 155 000 zł. Nie zabrakło głosów motywacji na instastories: „Będziecie w ten weekend z nami? Ile zbierzemy?”.
Pomysłodawcą stworzenia pakietu e-produktów był mąż influencerki, który wspierał ją we wszystkich działaniach. Cały dochód został przeznaczony na WOŚP. Można było nabyć:

  1. E-book 7 #Instalekcji na początek Joanny Banaszewskiej.
  2. E-book Meksykańska kuchnia dla każdego Agi Orłowskiej.
  3. E-book Zdrowe koktajle dla całej rodziny Zielonych Koktajli.
  4. E-book Wegańskie przekąski na imprezę Anny Sudoł.
  5. E-book Jajeczne śniadanie z Jakubem Kuroniem Kuby Kuronia.
  6. Audiobajki Zosia i składka charytatywna Marty Stojanowej.
  7. E-book 7 tricków makijażowych Manosy Agaty Herbut.
  8. E-book Instaserial o gotowaniu dla dzieci Alicji Jaczewskiej.
  9. E-book Na zdrowie Karoliny Zych-Rozpędowskiej.
  10. Presety LILYLIFE – Lightroom Mobile special edition.
  11. Minialbum z piosenkami w wykonaniu Emilii Lubańskiej-Jóźwiak.
  12. E-book English Stories by Pukkalifestyle Mai Kołodziejczyk.
  13. E-gry Zimowe Mrukituki Marysi Frydrych-Szewczyk.
  14. E-booki prosto od Mamy Ginekolog – Instaserial o miłości, Instaserial o ślubie, Instaserial o gotowaniu i Instaserial o gotowaniu – dokładka.
     
Rys. 2. Relacja z Instagrama Mamy Ginekolog tuż przed finałem WOŚP. Źródło: https://www.instagram.com/mamaginekolog/

 

Rys. 3. Pakiet Mamy Ginekolog dla WOŚP. Źródło: https://www.instagram.com/p/CKo-WoRh4c5/


Na stories profilu instagramowego Roger Publishing w dniu Finału WOŚP można było zobaczyć, kto i dlaczego mógł szczególnie skorzystać z pakietu: 

  1. Gdy wspierasz WOŚP, a nie udało Ci się wrzucić symbolicznej kwoty do puszki.
  2. Dla chcących nauczyć się podstaw kuchni meksykańskiej, wegańskiej czy dla dziecka.
  3. By dowiedzieć się, jak możesz dbać o swój content na Instagramie również za pomocą doboru filtrów.
  4. Taka okazja się już nigdy nie powtórzy!
  5. Jeśli nie możesz się zdecydować, który e-book wygrać,...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy