Dołącz do czytelników
Brak wyników

Content marketing

29 października 2021

NR 22 (Październik 2021)

10 znaków rozpoznawczych dobrego copywritera

0 40

Z pewnością nieraz słyszałeś słowa Billa Gatesa „content is the king”. Trudno się z nimi nie zgodzić. Gdy budujesz lub rozwijasz firmę/markę, bez dobrych treści ani rusz. Tworzenie contentu na potrzeby internetu to jednak praca na pełen etat. W przypadku treści pisanych, na których skupia się ten artykuł, najczęściej potrzebne są teksty na stronę www, bloga, do social mediów, newslettera czy oferty. Można tworzyć je samemu lub zlecić to zadanie copywriterowi. Wybierając opcję numer dwa, staniesz przed pytaniem – po czym rozpoznać dobrego copywritera, który przyczyni się do sukcesu Twoich działań? W tym artykule znajdziesz odpowiedź.

Copywriting w ostatnich latach intensywnie się rozwija. Zapotrzebowanie na teksty rośnie, więc i chętnych do wykonywania tego zawodu przybywa. Są wśród nich zarówno studenci, chcący trochę dorobić, jak i doświadczeni eksperci. Jeden z najlepszych copywriterów sprzedażowych w Polsce – Dariusz Puzyrkiewicz – jest zdania, że copywriterem może zostać każdy i zdecydowanie dobrego pisania da się nauczyć. Po czym rozpoznać, że copywriter, którego wybieramy, posiada już odpowiednie umiejętności? 

POLECAMY

1. Zadaje dużo pytań

Jeśli copywriter nie pytając o nic, chce przejść do pisania, uważaj. Zadawanie właściwych pytań jest niezwykle ważne. Trudno napisać dobry tekst, nie znając m.in.: 

  • specyfiki danej firmy/branży, 
  • potrzeb/oczekiwań klienta, 
  • grupy docelowej, 
  • produktów/usług, 
  • historii firmy, 
  • dotychczasowego stylu komunikacji marki, 
  • opinii zadowolonych klientów, którzy często wystawiając referencje, zwracają uwagę na kluczowe dla nich kwestie.

W zależności od rodzaju treści, jakich potrzebujesz, lista pytań dobrego copywritera jest nieco inna. Twoje odpowiedzi są dla niego cennym źródłem wiedzy. 

2. Słucha

Jeśli masz kontakt telefoniczny z copywriterem, zwróć uwagę, czy podczas rozmowy uważnie Cię słucha, czy jedynie mówi, by pokazać, że wszystko wie najlepiej. Umiejętność uważnego słuchania jest równie cenna, co zadawania odpowiednich pytań. Jeśli copywriter słucha, to znak, że chce poznać Twoje potrzeby.

W zależności od rodzaju treści, jakich potrzebujesz, lista pytań dobrego copywritera jest nieco inna. Twoje odpowiedzi są dla niego cennym źródłem wiedzy. 

3. Posiada portfolio

Zanim zdecydujesz się na współpracę z copywriterem, spytaj go o portfolio i sprawdź, jak pisze. Niech pokaże Ci przykładowe teksty, które dotychczas tworzył. Najlepiej, jeśli będą z Twojej branży. Jeśli jeszcze o niej nie pisał, to poproś o przykładowe teksty tego samego rodzaju, np. oferty, artykuły blogowe, treści na strony www czy do social mediów. Da Ci to obraz stylu i języka, jakim posługuje się dana osoba. 

4. Zna zasady poprawnej pisowni 

Znajomość zasad pisowni języka polskiego to kolejna ważna umiejętność. Nie chodzi o to, aby copywriter był drugim Jerzym Bralczykiem. Zasad poprawnej pisowni jest mnóstwo i trudno wszystkie spamiętać. Jednak w tekście tworzonym przez dobrego copywritera nie powinno być błędów ortograficznych, gramatycznych, interpunkcyjnych, merytorycznych i tłumu literówek widocznych na pierwszy rzut oka. 

5. Wie, jak pisać do internetu, i potrafi wyszukiwać rzetelne informacje

Specyfika pisania do internetu jest nieco inna niż ta, której większość z nas uczyła się w szkole. Treści tworzone do sieci rządzą się swoimi prawami. Nie ma tutaj miejsca na przydługie zdania i zbyt branżowy język, chyba że kierujemy nasze komunikaty do specjalistów. Angażujące teksty do internetu powinny być:

  • konkretne i rzeczowe (bez zbędnych dygresji, przegadania, które sprawiają, że odbiorca przestaje czytać);
  • zwięzłe (krótkie zdania ułatwiają lekturę);
  • przejrzyste (zawierać magnetyczny nagłówek, wstęp, rozwinięcie, zakończenie, podział na akapity, śródtytuły, wypunktowania w tekście ułatwiające skanowanie tekstu);
  • napisane prostym językiem (językiem klienta), zrozumiałym dla większości osób;
  • konwersacyjne (rozmawiają z czytelnikiem), ponieważ marketing mówi, a content marketing opowiada;
  • oparte na rzetelnych informacjach ze sprawdzonych źródeł;
  • oparte na przykładach, opowieściach (storytellingu), analogiach (ułatwiają odbiorcy zrozumienie i angażują go);
  • skupione na odbiorcy, dla którego są tworzone. 

6. Posiada rekomendacje od klientów

Rekomendacje od dotychczasowych klientów są potwierdzeniem umiejętności copywritera i cennym źródłem informacji o tym, jak wygląda współpraca z nim. Zanim zdecydujesz się zlecić napisanie tekstu, sprawdź rekomendacje na stronie www wybranej osoby czy w jej social mediach. Jeśli ich nie ma, zapytaj o nie. Wiele osób zapomina umieścić opinie klientów w odpowiednich miejscach. Zwróć uwagę czy rekomendacje nie są anonimowe, te trudno zweryfikować.

7. Zna zasady SEO 

Znajomość zasad SEO jest kluczowa, jeśli chcesz, aby treści dodawane na stronie www wpływały na pozycję Twojej witryny w wyszukiwarce Google. Ważne, aby odpowiednio dobrane słowa/frazy kluczowe znalazły się w tytule i śródtytułach na stronie czy blogu. To miejsca, które w pierwszej kolejności sprawdzają roboty Google w poszukiwaniu odpowiedzi na zapytania wpisywane przez internautów do wyszukiwarki. Ważne, aby wyglądały w tekście naturalnie, jak stworzone dla ludzi, a nie jedynie dla wspomnianych automatów Google.

8. Ma wiedzę z obszaru marketingu online

Dobry copywriter potrzebuje nie tylko wiedzy z różnych branż, ale również umiejętności pisania tekstów sprzedażowych, którymi wbrew pozorom są nie tylko oferty czy opisy produktów, ale również teksty na stronę www, bloga czy do social mediów. One również mają swój sprzedażowy cel, choć nie zawsze widoczny na pierwszy rzut oka. 

Treści do mediów społecznościowych sprzedają nie tylko produkty czy usługi, ale równie często Ciebie jako osobę. Odbiorcy płacą czasem poświęconym na lekturę czy reakcję. Copywriter, pisząc, buduje marki swoich klientów, dlatego potrzebuje wiedzy, jak robić to dobrze. Umiejętne pisanie nienachalnych tekstów sprzedażowych, które jedynie subtelnie komunikują korzyści z zakupu zamiast wymieniać parametry, to jeden ze znaków rozpoznawczych dobrego copywritera. 

9. Dużo czyta

Remigiusz Mróz jest zdania, że aby pisać, trzeba czytać. Dobry copywriter powinien regularnie sięgać po książki, by rozwijać swoje umiejętności. Książki to świetne źródło inspiracji wspierające lepsze pisanie. Jak sprawdzić, czy wybrany copywriter lubi czytać? Jest na to sposób. Zajrzyj na jego profile w social mediach lub bloga. Sprawdź, o czym pisz...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy