Algorytm(y) Mety bez tajemnic

Digital influence

Czy wiesz, co dzieje się, zanim zobaczysz kolejny post na swoim instagramowym feedzie? Jak, kiedy i kto decyduje o tym, jakie treści zobaczysz Ty oraz Twoi odbiorcy? Algorytm to nie jest jedynie mechanizm sortowania treści, to system wpływu, zaprogramowany, by przewidywać nasze zachowania i maksymalizować czas spędzany w aplikacji. Buduje przy tym opinie i zamyka użytkowników w „bańkach”, kreując postrzeganie rzeczywistości. Choć tak znienawidzony przez wielu, algorytm może stać się Twoim sprzymierzeńcem, jeśli tylko nauczysz się z nim współpracować.

Facebook – tu wszystko się zaczęło

Co wpływa na zasięg na platformie?
Facebook używa algorytmu opartego na uczeniu maszynowym do personalizacji news feedu każdego użytkownika. Wykorzystuje on tysiące sygnałów związanych zarówno z zachowaniem użytkownika, jak i cechami samego posta. Do najważniejszych należą m.in.: 

  • interakcje użytkownika (jak często dana osoba wchodziła w interakcje z podobnymi treściami lub z autorem posta), 
  • popularność i aktywność wokół posta (liczba i długość komentarzy, reakcje, udostępnienia, tempo pozyskiwania tych reakcji), 
  • typ treści (np. wideo, zdjęcie, link),
  • świeżość publikacji. 
     

Facebook potwierdza, że celem jest zidentyfikowanie treści „które przyniosą użytkownikowi największą wartość” i pokazanie ich wyżej w kanale aktualności. Dla przykładu, posty od znajomych i rodzin często uznawane są za bardziej wartościowe, podobnie jak treści wywołujące dyskusje („znaczące interakcje”). 
Od 2018 r. Facebook oficjalnie faworyzuje posty generujące komentarze i rozmowy między użytkownikami. Jednocześnie algorytm stara się urozmaicać feed, nie wyświetlając np. wielu postów tego samego typu z rzędu (aby użytkownik nie zobaczył np. pięciu filmów wideo pod rząd).

Wagi poszczególnych sygnałów
Meta nie ujawnia dokładnych wag algorytmu. Wiadomo jednak, że priorytet mają sygnały świadczące o zaangażowaniu i wartości treści dla użytkownika. Na przykład dłuższy czas spędzony przy poście (tzw. dwell time) i interakcje takie jak komentarze czy udostępnienia są silnymi wskaźnikami zainteresowania. 
Istnieją także sygnały negatywne. Według raportu Meta z 2024 r. aż ~ 98% oglądanych postów na Facebooku nie zawierało linku wychodzącego poza platformę. Ch...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy