Facebook – tu wszystko się zaczęło
Co wpływa na zasięg na platformie?
Facebook używa algorytmu opartego na uczeniu maszynowym do personalizacji news feedu każdego użytkownika. Wykorzystuje on tysiące sygnałów związanych zarówno z zachowaniem użytkownika, jak i cechami samego posta. Do najważniejszych należą m.in.:
- interakcje użytkownika (jak często dana osoba wchodziła w interakcje z podobnymi treściami lub z autorem posta),
- popularność i aktywność wokół posta (liczba i długość komentarzy, reakcje, udostępnienia, tempo pozyskiwania tych reakcji),
- typ treści (np. wideo, zdjęcie, link),
- świeżość publikacji.
Facebook potwierdza, że celem jest zidentyfikowanie treści „które przyniosą użytkownikowi największą wartość” i pokazanie ich wyżej w kanale aktualności. Dla przykładu, posty od znajomych i rodzin często uznawane są za bardziej wartościowe, podobnie jak treści wywołujące dyskusje („znaczące interakcje”).
Od 2018 r. Facebook oficjalnie faworyzuje posty generujące komentarze i rozmowy między użytkownikami. Jednocześnie algorytm stara się urozmaicać feed, nie wyświetlając np. wielu postów tego samego typu z rzędu (aby użytkownik nie zobaczył np. pięciu filmów wideo pod rząd).
Wagi poszczególnych sygnałów
Meta nie ujawnia dokładnych wag algorytmu. Wiadomo jednak, że priorytet mają sygnały świadczące o zaangażowaniu i wartości treści dla użytkownika. Na przykład dłuższy czas spędzony przy poście (tzw. dwell time) i interakcje takie jak komentarze czy udostępnienia są silnymi wskaźnikami zainteresowania.
Istnieją także sygnały negatywne. Według raportu Meta z 2024 r. aż ~ 98% oglądanych postów na Facebooku nie zawierało linku wychodzącego poza platformę. Ch...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
- Dostęp do czasopisma w wersji online
- ...i wiele więcej!