Dołącz do czytelników
Brak wyników

Najlepszy sposób na pozyskiwanie klientów w social mediach

Artykuł | 17 września 2018 | NR 6
64

Wiesz, że nadawcy przestali już mieć władzę nad światem? Dawno temu przejęli ją odbiorcy, którzy dziś rozpoczynają procesy zakupowe bez udziału firm. Coraz więcej badań pokazuje, że ponad 60% klientów podejmuje finalne decyzje dotyczące nabycia towarów lub usług, jeszcze zanim skontaktuje się ze sprzedawcą (CEB Global). Niestety, na większości szkoleń dla handlowców i marketerów brakuje wzmianek o social sellingu, a aktywność w social media w trakcie pracy jest wciąż niemile widziana, niekiedy wręcz surowo zabraniania. W czasach, w których klienci aktywnie angażują się w sieci społecznościowe, najbardziej niebezpieczna jest postępująca ślepota, objawiająca się niedostrzeganiem potencjału social sellingu. Skoro decydenci korzystają z social media w trakcie procesu zakupowego, przedstawiciele firm muszą korzystać z mediów społecznościowych, by wypełnić swoje plany sprzedaży. Na szczęście w tym artykule podpowiem Ci, jak to zrobić.

Czym jest social selling? 

Social selling to termin, który z pewnością coraz częściej obija Ci się o uszy. W dużym skrócie chodzi w nim o wykorzystywanie mediów społecznościowych w procesie sprzedaży. Nie bez znaczenia jest tutaj podwójne znaczenie słowa „social” zawartego w nazwie. Z jednej strony zwraca uwagę na to, że sprzedaż ma odbywać się w obrębie social media, a zatem na wszystkich portalach i forach, w których tworzone są społeczności. Z drugiej zaś strony podkreśla ogromną siłę budowania relacji, które dopiero w następstwie przekładają się na finalną sprzedaż – nigdy odwrotnie. 

Za pośrednictwem mediów społecznościowych można zdobywać wiele informacji o swoich klientach. Wystarczy, że odwiedzisz ich profile w mediach społecznościowych, zobaczysz, czym się interesują, co lubią i czym się zajmują w danym momencie. Możesz też zainstalować wtyczki do Gmaila, które w automatyczny sposób pokażą najważniejsze informacje o osobach, z którymi piszesz oraz ich najświeższe aktywności w social media. Dzięki temu stworzysz jeszcze lepsze persony dla swojej marki i będziesz wiedzieć, kiedy nastąpi najlepszy moment na kontakt z klientem, a kiedy lepiej odczekać jakiś czas, bo Twój lead właśnie planuje ślub lub wyjechał na egzotyczne wakacje. 

Obserwacja to jednak tylko jedna strona medalu. Social media oferują Ci szerokie spektrum możliwości do zaprezentowania swojej marki firmowej oraz osobistej. Personal branding jest szczególnie ważny w dzisiejszych czasach, w których porzuciliśmy komunikację B2B (biznes do biznesu) i B2C (biznes do klienta) na rzecz dialogu H2H (człowiek do człowieka). Dlatego zanim zaczniesz myśleć o social sellingu na poważnie, skup się w pierwszej kolejności na poprawnej optymalizacji swoich mediów społecznościowych, by prezentować się profesjonalnie i budzić zaufanie u potencjalnych klientów. Mistrzowski profil osobowy to jednak wciąż nie wszystko. Przed rozpoczęciem działań z zakresu social sellingu warto zadbać o dobrą strategię contentową zarówno we własnych kanałach, jak i w kanałach oficjalnych marki, którą reprezentujesz.

Nie zapomnij przy tym o języku korzyści i dzieleniu się wiedzą. Najlepiej w tym celu korzystać z zasady 70–20–10, która mówi o tym, że 70% treści we własnych kanałach social media powinno należeć do marki (Twojej lub firmowej), 20% contentu stanowić mogą treści zewnętrzne (np. artykuły, raporty i infografiki od partnerów biznesowych lub pochodzące z wiarygodnych portali), a zaledwie 10% treści powinno mieć charakter stricte sprzedażowy. Innymi słowy: dawaj wiedzę, wyjaśniaj bieżące trendy i bądź pomocny, a zdecydowanie ułatwisz sobie wszelkiego rodzaju działania sprzedażowe. 

Kiedy już wszystkie powyższe warunki zostaną spełnione, możesz zacząć w pełni korzystać z dobrodziejstw i potencjału social sellingu. Pomoże Ci w tym szereg narzędzi o charakterze natywnym lub płatnym, które pokrótce Ci przedstawię. 

 Tabela 1. Profesjonalny profil osobowy krok po kroku 

...
Krok 1

Zdjęcie profilowe

Powinno być to profesjonalne zdjęcie twarzy, najlepiej z lekkim uśmiechem. W większości mediów społecznościowych avatar ma kształt koła, więc zadbaj o to, by Twoje zdjęcie dobrze się w nie wpasowało. Unikaj zdjęć „legitymacyjnych” oraz zdjęć w oddali i w towarzystwie 
Krok 2

Zdjęcie w tle

Możliwość jego dodania oferuje większość portali społecznościowych. Jeśli mocno utożsamiasz się z firmą, w której pracujesz – wstaw tutaj 
jej logo lub hasło aktualnej kampanii. Jeśli jednak chcesz mocniej stawiać na swoją markę osobistą – umieść tutaj motto, którym kierujesz się w codziennej pracy, rozsypankę słów związanych z Twoją branżą lub kolaż zdjęć pokazujących Cię w trakcie pracy lub na konferencjach 
Krok 3

Opis

Twój opis w mediach społecznościowych powinien być prosty i konkretny. Zawrzyj w nim informacje o tym, czym się zajmujesz, o czym piszesz w mediach społecznościowych i w czym 
możesz pomóc innym użytkownikom 
Krok 4

Linki

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 drukowanych wydań magazynu Social Media Manager
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy