Dołącz do czytelników
Brak wyników

Firma w social mediach

11 grudnia 2020

NR 18 (Grudzień 2020)

Kanał własny marki na YouTube – nikt o to nie prosił, każdy potrzebował

180

YouTube to największy portal wideo, druga największa wyszukiwarka internetowa i – o czym często zapominamy – najpopularniejsze medium społecznościowe w naszym kraju. Dlaczego więc aż 50 milionów firm na świecie ma fanpage na Facebooku, a tylko mała garstka regularnie prowadzony kanał na YouTube? W tworzeniu „własnej telewizji tematycznej”, tj. największego projektu, jaki marka może podjąć na YouTube, tkwi olbrzymi potencjał, a brandy, które już zainwestowały w ten kanał komunikacji, osiągają niesamowite rezultaty.

W ciągu ostatnich trzech lat czas spędzany na YouTube wydłużył się pięciokrotnie, podczas gdy oglądalność telewizji stopniowo spada. Polacy w wieku 16–24 lata oglądają już o 20% mniej linearnej TV niż jeszcze kilka lat temu, zaś grupa tzw. light TV viewers (oglądających telewizję mniej niż godzinę dziennie lub wcale) stale się powiększa. Tak wyraźna zmiana w konsumpcji mediów sprawia, że YouTube staje się pierwszym wyborem, jeśli chodzi o oglądanie treści wideo. 
Przyciąganie widzów sprzed ekranu telewizora do ekranu telefonu (bo aż 75% wyświetleń pochodzi z urządzeń mobilnych) to zauważalny i silny trend.
Wśród najważniejszych korzyści z posiadania kanału marki są: 

POLECAMY

  • optymalizacja w czasie – dzięki ciągłości produkcji i publikacji masz możliwość optymalizacji oraz dopasowywania contentu na kanale do aktualnych potrzeb (tematów, promocji produktów, akcji),
  • własna społeczność – interaktywność umożliwia zbudowanie zaangażowanej i lojalnej społeczności wokół marki, angażowanie jej w różne akcje lub odkrywanie unikatowych insightów,
  • organiczny zasięg i dotarcie do konsumentów, którzy korzystają z AdBlocków,
  • długie życie treści – materiały na kanale marki żyją zdecydowanie dłużej niż te publikowane w innych mediach społecznościowych i długo generują efekty,
  • efektywność remarketingu – umożliwia tworzenie list remarketingowych, które wykorzystasz do zwiększenia sprzedaży i uzyskania najlepszego ROI,
  • lojalizacja konsumenta – pozwala na długotrwałą relację z marką i budowanie silnego przywiązania,
  • maksymalna ekspozycja – umożliwia utrzymywanie uwagi widzów liczonej w milionach godzin przy maksymalnej ekspozycji marki,
  • SEO – pozycjonuje brand oraz wideo-odpowiedzi na konkretne zapytania zarówno na YouTube, jak i na pierwszych stronach w wyszukiwarce Google,
  • przewaga konkurencyjna – wszystkie marki mają fanpage na Facebooku, niewiele dobry kanał na YouTube. 

Czym jest, a czym nie powinien być kanał marki?

W ramach dobrze przygotowanego kanału marki tworzy się treści „branded content”, których ogromną zaletą jest fakt, że omijają AdBlocka oraz są oglądane z wyboru. Materiały powinny być dostosowane do oczekiwań odbiorców na platformie i dzięki temu stopniowo gromadzić zaangażowaną społeczność wokół danego tematu. 
Kanał marki charakteryzuje jednak kilka zasad, o których trzeba pamiętać:

  1. Kanał marki na YouTube to nie repozytorium filmów reklamowych! Na kanałach traktowanych jak „przechowalnię” filmów reklamowych brakuje wszystkich istotnych elementów: strategii, odpowiedniego contentu dopasowanego do specyfiki YouTube’a, optymalizacji, głównych filmów, dopasowanych miniatur. To tak, jakbyśmy fanpage na Facebooku traktowali jedynie jako miejsce publikacji displayowych reklam. 
  2. Kanał brandu nie jest o produktach marki! Tworzenie kanału marki, na którym będziemy opowiadać o produktach i epatować nachalną reklamą, nie ma sensu. Choć ma on spełniać cele marketingowe, musi być tematyczny (o czymś). Powinien intrygować, bawić, edukować – przedstawiać treści, które będą stanowić wartość dla odbiorców. W końcu celem tworzenia brandowych odcinków jest to, by były oglądane z wyboru.
  3. Kanał marki jest jak własna telewizja tematyczna, czyli spójne z marką społecznościowe medium, które w grupie docelowej 13–45 lat może skutecznie zastąpić działania ATL. 
    Dla osób z tej grupy YouTube jest wiodącą platformą wideo. Dzięki posiadaniu kanału marka może wyrazić swoje wartości oraz wchodzić w bezpośrednie interakcje z klientami. Własna telewizja zapewnia dużą rozpiętość działań – umożliwia zarówno przekazy emocjonalne, wizerunkowe, jak i wprost reklamowe. Będzie dopasowana do grupy docelowej marki, a dzięki pełnej kontroli publikowanych treści zapewni również brand safety.
     
 Rys. 1. Wiek całej widowni sieci LifeTube – zmiana na przestrzeni lat. Źródło: LifeTube, N = 890 kanałów, 700–900 mln wyświetleń miesięcznie)

Główne zasady tworzenia kanału marki – jak się za to zabrać?

Choć korzyści z posiadania kanału marki są bardzo obiecujące, nie jest to narzędzie odpowiednie dla każdego brandu. Jest kilka  warunków,  które determinują  to,  czy  kanał  marki będzie  odpowiednim sposobem promocji  Twojego  biznesu. 

Zapamiętaj

Kanał będzie dobrym rozwiązaniem dla marek:

  • o jasno sprecyzowanej grupie odbiorców, 
  • dla których możliwe jest stworzenie angażującego contentu wokół danego tematu,
  • dla tych, których grupa docelowa ogląda YouTube, które nie szukają natychmiastowych efektów, a długofalowego wpływu na budowanie społeczności i kształtowanie nawyków konsumenckich.


Jeśli znajdujesz się w tej grupie, śmiało czytaj dalej! Do tworzenia kanału marki zdecydowanie należy podejść strategicznie. 
Co powinieneś zrobić krok po kroku?

  1. Audyt – wykonaj audyt dotychczasowych działań i swojej obecności na YouTube. Sprawdź, co robi konkurencja w kraju i za granicą, a także co dzieje się w całej kategorii.
  2. Zasoby – określ, jakie zasoby możesz  poświęcić na tworzenie kanału. Jakim budżetem dysponujesz, ile masz czasu i ludzi. Jaką wiedzę posiadasz w organizacji, a w których obszarach będziesz korzystał z pomocy specjalistów. Youtuberzy zaczynają od zera, bez budżetów. Marki muszą postarać się bardziej, ale górna granica nie istnieje. Im większe nakłady, tym większa skala działań. 
  3. Mapowanie – mapowanie wszystkich działań i wpisanie kanału w ekosystem marki, czyli odpowiedź na pytanie, jak może być połączony z innymi działaniami? Skąd możemy czerpać ruch lub gdzie go dostarczać? Czy od razu będzie wspierał inne działania, czy będzie przez nie wspierany? Cz...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy