Dołącz do czytelników
Brak wyników

Firma w social mediach

29 lipca 2020

NR 16 (Lipiec 2020)

Jak utrzymać się w świadomości klienta bez klasycznych reklam sprzedażowych?

12

Reklamy oddziaływały na potencjalnych klientów już w starożytności – wykuwane w kamieniu, zapisywane na papirusie, wykrzykiwane przez ulicznych handlarzy. Wieki później publikowane w prasie, radiu i telewizji. W końcu zawitały do świata online. Wydawać by się mogło, że tak długa historia komunikatów promocyjnych wymusza na marketerze ciągłe korzystanie z tego wynalazku ludzkości. Czy jednak jest tak na pewno i reklama to dziś element niezbędny do tego, aby dotrzeć do odbiorcy oraz utrzymać się w świadomości klienta?

Według różnych źródeł od 40 do 46% Polaków korzysta z programów do blokowania reklam online. Oznacza to, że niemal połowa internautów nigdy nie zobaczy przygotowanych przez Ciebie reklam sprzedażowych. 
No dobrze, a co z pozostałymi odbiorcami? To, że zobaczą oni Twoją kreację, wcale nie oznacza, że będzie ona skuteczna. Współczynnik kliknięć w reklamy internetowe wynosi obecnie zaledwie 0,05%. Przy czym nawet za 40% otwarć reklam odpowiadają dziś… boty. W ten sposób płacisz za reklamę, która tak naprawdę nie dociera do grupy docelowej. Może wobec tego lepiej postawić na kampanie wideo? Pewnie to niezły pomysł – pod warunkiem, że reklama nie będzie trwała dłużej niż 5 sekund. Po tym czasie aż 94% internautów pomija reklamy na YouTube. Zamiast jednak poddać się frustracji, marketerzy szukają sposobów, dzięki którym przekaz reklamowy będzie znacznie bardziej skuteczny. I oczywiście takie sposoby istnieją. 

Mózg krzyczy: uciekaj

Jednym z nich jest tzw. remarketing. Dzięki niemu reklamy „śledzą” użytkownika, który pojawił się na Twojej stronie i wykazał zainteresowanie danym produktem. Piksel Facebooka i Google Tag Manager zwiększają szanse na to, że użytkownik dokona u Ciebie zakupu. Pod warunkiem, że nie ma on zainstalowanego programu typu AdBlock bądź też, zirytowany nadmierną ekspozycją komunikatów sprzedażowych, nie kliknie w opcję Nie wyświetlaj reklamy czy Ukryj reklamę. Jak widać, sieć nie jest przyjaznym miejscem dla reklam sprzedażowych. Zresztą szczerze mówiąc, obecnie żadne miejsce takie już nie jest. Banery reklamowe znajdujące się na ulicach miast czy też reklamy telewizyjne dawno przestały być skuteczne. Mózgi współczesnych konsumentów nauczyły się ignorować takie przekazy ze względu na ich zbyt dużą liczbę. Dziś odbiorcy chcą widzieć i wiedzieć tylko to, co jest dla nich naprawdę ważne oraz użyteczne. Dlatego można znacznie skuteczniej utrzymać się w świadomości klienta bez korzystania z reklam sprzedażowych. Jak? Odpowiadając na jego potrzeby. 

Mózg podpowiada: przemyśl

Świat reklamy od dziesięcioleci kształtował gusta i pragnienia klientów. Rozbudzanie potrzeby  zakupu i oddziaływanie na emocje było stałym elementem tej gry. Jednak konsumenci z biegiem czasu stali się coraz bardziej świadomymi jej uczestnikami, przez co są coraz mniej podatni na wpływ reklam. Coraz rzadziej ulegają też impulsom zakupowym na rzecz świadomej konsumpcji. Jest ona związana nie tylko z postawami eko i chęcią ochrony planety. To również kwestia trendu, który pojawił się wraz z rozwojem internetu. Obecnie internauci przed podjęciem decyzji o zakupie danego produktu lub usługi szukają na ich temat informacji w sieci. 
 

Zapamiętaj

Według raportu „Content marketing 2019” przygotowanego przez interaktywnie.com przed podjęciem decyzji o zakupie przeciętny użytkownik zapoznaje się średnio z ponad 11 różnymi treściami na temat danego produktu lub usługi. Przy czym aż 86% wyszukiwań rozpoczyna się od haseł, w których nie została zawarta nazwa żadnej marki. Te dane jasno pokazują, w jakim kierunku powinny zmierzać działania marketerów. Tym kierunkiem jest content marketing. 


Mózg stwierdza: ignoruj

To, że „content is king”, wiedzą już chyba wszyscy marketerzy. Jednak wydaje się, że nie wszyscy zdają sobie sprawę z tego, czym tak naprawdę content marketing jest. Wiele osób, tworząc treści dla swojej marki, wychodzi z założenia, że content to nieco bardziej rozwinięta forma reklamy. Zamiast billboardu czy banera reklamowego z krótkim hasłem tworzą więc długie artykuły, w których zachwalają swoje produkty lub usługi. W badaniu The Economist Group aż 93% marketerów przyznało, że łączy content z oferowanymi produktami lub usługami. Niestety to droga donikąd. To samo badanie wykazało bowiem, że 60% odbiorców ignoruje i nie czyta treści, które brzmią sprzedażowo. Możesz sobie w tej sytuacji zadać pytanie, po co tracić czas na tworzenie długich materiałów, współpracować z copywriterami, inwestować pieniądze w content, skoro efekt jest taki sam jak w przypadku ignorowanych reklam graficznych? Jednak to nie wynika z tego, że content marketing jest nieskuteczny, ale z tego, że zostaje wykorzystany w niewłaściwy sposób. Marketing treści często mylony jest z materiałami sprzedażowymi. I to właśnie przysparza marketerom szeregu problemów. 

Symulacja

Wyobraź sobie, że prowadzisz sklep z ubrankami dla dzieci. Jak mogą wyglądać Twoje komunikaty? 

  • tworząc reklamę, mógłbyś zaprezentować nową kolekcję albo zaoferować specjalny wiosenny rabat, 
  • jeśli chcesz stworzyć tekst sprzedażowy, możesz napisać artykuł o tym, dlaczego bawełna, z której zrobione są Twoje produkty, jest przyjazna dla delikatnej skóry dziecka albo jak wygląda proces produkcji ubranek, podczas którego nie wykorzystujesz sztucznych barwników, 
  • jeśli jednak decydujesz się na content marketing, powinieneś stworzyć przestrzeń dla rodziców, w której dowiedzą się m.in. o tym, co powinno znaleźć się w wyprawce dla dziecka, jak dobierać rozmiar butów dla niemowlaka, czym różnią się kaftaniki od śpioszków, jak wkładać ubranko przez główkę tak, aby dziecko nie płakało i wiele więcej. 

Widzisz różnicę? Content marketing nie służy promocji Twoich produktów, ale nawiązywaniu długofalowych relacji. Służy temu, aby zbudować nić porozumienia i zaufania między Twoją firmą a odbiorcami. Content marketing ma zrobić z Ciebie eksperta w danej dziedzinie, zaś dla odbiorcy ma być sposobem na znalezienie przydatnych i użytecznych dla niego informacji. To podejście umożliwi Ci przyciągnięcie uwagi potencjalnych klientów. 
I to długotrwale. A jeśli przekażesz rodzicom informacje na temat tego, jak dbać o ich pociechy, wówczas chętniej będą zaglądać na Twoje wirtualne półki sklepowe czy też zapoznawać się z treściami sprzedażowymi w procesie podejmowania decyzji zakupowych. 

Mózg chce więc

...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy