Dołącz do czytelników
Brak wyników

Firma w social mediach

29 lipca 2020

NR 16 (Lipiec 2020)

Czego nauczył nas COVID-19 w social mediach?

10

Koronawirus był dla nas wszystkich trudną, lecz pod wieloma względami wartościową lekcją – zarówno biznesowo, jak i prywatnie. Również branża social mediów może z niej wynieść wiele ciekawych doświadczeń i wniosków na przyszłość.

#1 Możemy lepiej wykrywać fake newsy

Fake newsy oraz nieprawdziwe konta od dawna są problemem na większości platform społecznościowych. Koronawirus poniekąd zmusił jednak twórców witryn do usprawnienia algorytmów 
i mechanizmów, które wykrywają działania botów bądź fałszywe informacje.
Jak duży jest to problem?  Według badaczy z Carnegie Mellon University w Pensylwanii w maju br. niespełna połowa profili na Twitterze, które tweetowały na temat koronawirusa, była botami. 
W minionych miesiącach zarówno w ekosystemie Facebooka, jak i na Twitterze pod lupę brane były m.in. treści, które zachęcały do wychodzenia z domu oraz innych zachowań stojących w opozycji do kwarantanny czy zachowywania dystansu społecznego. Na Twitterze tego typu ruchy można było obserwować m.in. pod hasztagami #ReopenAmericaNow oraz #StopTheMadness. Treści z nimi związane były bacznie monitorowane.
Specjalne oznaczenia zyskiwały również materiały, które przedstawiały nieprawdziwe informacje. Widzimy to na przykładzie wideo opublikowanego jeszcze w styczniu przez SA Wardęgę.

Rys. 1. Fake news na profi lu SA Wardęgi


#2 Każdy może być na TikToku...

…i doskonałym tego przykładem jest prezydent Andrzej Duda (niezależnie od tego, jak bardzo kontrowersyjne było to posunięcie) czy WHO, czyli Światowa Organizacja Zdrowia (która na swoim koncie ma już ponad 2 miliony obserwatorów). 
Profil WHO to dobry przykład prowadzenia działań na TikToku i ciekawy benchmark dla naszych firm, jeśli często zastanawiamy się, jak „ugryźć” temat wspomnianego portalu i rozpocząć tam działania. Profil WHO był przede wszystkim prowadzony systematycznie. Publikowano tam nie tylko wideo, które mogliśmy oglądać również na innych kanałach social media, ale także materiały przygotowywane stricte pod tę platformę. To niezwykle ważne, tym bardziej jeśli chodzi o tak specyficzny portal, jakim jest TikTok. Żeby materiał dobrze się tam przyjął i zyskał zainteresowanie odbiorców, musi pasować do innych treści w obrębie witryny. Nawet jeśli dotyczy poważniejszego zagadnienia, jakim jest np. walka z koronawirusem, powinien być przedstawiony w bardziej przystępny sposób, aby dotrzeć do młodszych odbiorców.
Na profilu WHO stworzono m.in. wyzwanie #safehands, a wideo z nim związane ma ponad 6 milionów wyświetleń. Opublikowano również materiał z okazji światowego dnia słuchu, który nawiązywał do popularnego jajka z Instagrama. 

#3 Każdy może tworzyć wartościowe produkty wirtualne 

Webinary, podcasty, e-booki… Na wszystkie te formaty nie mamy zwykle czasu. Albo tylko tak nam się wydaje. W ciągu ostatnich kilku miesięcy zalały one internet, nasze skrzynki mailowe i kanały social media. Korzyść? Zostaną z nami na dłużej. Częściej i chętniej będziemy z nich korzystać, ponieważ okazało się, że mimo iż są nieco bardziej pracochłonne, dają również wiele satysfakcji oraz wymiernych efektów. 
Każdy z nas ma jakąś wiedzę, umiejętności lub pasje, którymi może podzielić się z innymi. Prowadząc własny biznes (niezależnie od tego, czy jest to agencja, czy firma kosmetyczna), ale także specjalizując się w konkretnej dziedzinie, np. w reklamie na Facebooku, każdy może stworzyć wirtualny produkt oparty na swoim doświadczeniu.
Tworzysz makramy? Przygotuj poradnik, jak robić je krok po kroku. Może on mieć formę np. wideo opublikowanego na YouTube, live’a czy Instagram Stories. W oczach odbiorców staniesz się specjalistą w swojej dziedzinie. Zrobisz również pierwszy krok ku zmonetyzowaniu swoich umiejętności. Część osób będzie z pewnością zainteresowana zakupem Twojego produktu, a w przyszłości możesz przygotowywać np. warsztaty z tworzenia makram. 
Posiadasz salon fryzjerski? Stwórz e-booka o pielęgnacji włosów lub tworzeniu kosmetyków do ich pielęgnacji domowymi sposobami. Prowadzisz przychodnię weterynaryjną? Opublikuj poradnik dotyczący postępowania z adoptowanym psem czy kotem. 
Kanały social media są świetnym środkiem do promocji wszelkiego rodzaju wirtualnych produktów i osiągania założonych celów – niezależnie od tego, czy jest to budowanie społeczności, generowanie dodatkowych zysków materialnych, czy powiększanie swojej bazy klientów. 

#4 „Przejęcie” konta na Instagramie może mieć charakter prospołeczny i edukacyjny

Przejęcia kont na Instagramie kojarzą się większości z nas ze współpracami influencerów bądź innych znanych osób z markami. 
COVID-19 spowodował sporą i mam nadzieję, że wręcz historyczną zmianę w tym temacie. 
W marcu 2020 roku firma Gucci przekazała swoje konto na Instagramie z ponad 40 milionami obserwatorów Światowej Organizacji Zdrowia. W ciągu niespełna miesiąca opublikowano 14 postów oraz szereg stories dotyczących walki z koronawirusem.
 

Rys. 2. WHO i post na profilu Gucci


Drugim przykładem jest Maffashion, która już dwu...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy