Dołącz do czytelników
Brak wyników

Firma w social mediach

29 lipca 2020

NR 16 (Lipiec 2020)

Czym nie denerwować fanów w czasie pandemii?

58

Wybuch COVID-19 wpłynął na wszystkie aspekty naszego życia, w tym na marketing. Nawet jeśli Twoja firma nie ma związku z medycyną, najprawdopodobniej włączasz pandemię do obecnej strategii swojego przedsiębiorstwa. Wirus zmienił nie tylko trendy biznesowe, ale także priorytety konsumentów i cały krajobraz marketingowy.

Przeczytałam ostatnio w „Gazecie Wyborczej”, że „firmy technologiczne i startupy tną zatrudnienie. Najbardziej narażeni są ci, których »miło mieć«, ale bez których można się obyć: specjaliści od marketingu, PR-u czy designu”. Otóż nie. To właśnie teraz bez nas – marketingowców – marki nie istnieją! To internet i social media napędzają w ostatnich miesiącach gospodarkę, a pandemia tylko uwydatniła ten trend. Dlatego bardzo ważna stała się forma i sposób rozmawiania z klientami online.
Według raportu opublikowanego przez Facebooka czas spędzony w aplikacji w pierwszym kwartale 2020 roku wzrósł we Włoszech o 70%. Ankieta przeprowadzona w marcu 2020 roku przez użytkowników mediów społecznościowych w USA wykazała, że 43,1% respondentów częściej korzysta z Instagrama, gdy przebywa w domach, natomiast odpowiednio 63,7% i 62,3% stwierdza, że w ostatnich tygodniach zwiększyło się ich użycie YouTube i Facebooka. W sieci ćwiczmy, robimy zakupy i rozmawiamy z przyjaciółmi. To w internecie szukamy rozrywek i emocji.
W efekcie tego forma oraz sposób komunikowania się marek w mediach społecznościowych bardziej niż kiedykolwiek wpływają nie tylko na ich wizerunek i sprzedaż, ale też na dalsze losy wielu przedsiębiorstw. Korona-czasy, odmieniane przez wszystkie przypadki, przewartościowały priorytety konsumentów. Coraz częściej zadajemy sobie pytanie, co uznajemy za niezbędne do szczęścia, czego potrzebujemy, by przeżyć. W związku z tym powinniśmy jak nigdy dotąd skupić się na odpowiedniej komunikacji naszych marek w mediach społecznościowych. Poniżej znajdziecie kilka sugestii dotyczących tego, jak komunikować się w sieci, aby treści były wartościowe i adekwatne. 

POLECAMY

Bądź dokładny 

Niedokładne informacje na temat koronawirusa są wszędzie, więc upewnij się, że przekazujesz te sprawdzone. Dokładność pomaga utrzymać zaufanie klientów! Korzystaj tylko z wiarygodnych źródeł dotyczących pandemii (np. kanał Ministerstwa Zdrowia na Twitterze). Jakkolwiek odnosisz się do sytuacji lub dostosowujesz do panującego prawa, bądź transparentny i operuj prostym językiem.
Brak dokładności daje przestrzeń do rozmaitych interpretacji, co może prowadzić do nieporozumień, których (rzecz oczywista) warto unikać. Zatem przed publikacją czegokolwiek  zastanów się  i upewnij, że komunikat jest jasny. Warto skorzystać z gotowych rozwiązań. 

Szanuj język

Ja wiem – łatwo mówić... Jednak sprawdzanie poprawności językowej jest szczególnie ważne, jeśli chodzi o posty związane z pandemią. Niewłaściwe słowa, błędy ortograficzne czy gramatyczne mogą podważyć istotność publikowanych przez Ciebie informacji. 
Pisz prostym i zrozumiałym językiem. Narastająca frustracja może prowokować społeczność do złośliwości, których lepiej unikać. Nawet użycie słowa „zarażeni” zamiast „zakażeni” jest 
w stanie przelać u niektórych czarę goryczy.

Dopasuj ofertę

Banalne, acz nieoczywiste. Przez kilka miesięcy Google zakazywał np. reklamowania usług związanych z podróżowaniem, nie jest to jednak odosobniony przypadek branżowy. Jeśli planujesz posty, pamiętaj o zmodyfikowaniu swojego copywritingu. Odwołania do podróży, festiwali, wielkich wesel czy imprez sportowych mogą okazać się w najbliższych miesiącach nieadekwatne. 
Ostatnie tygodnie są dobrym czasem na pokazywanie korzyści czy przekazywanie emocji, które marka oferuje klientom. Nawet jeśli produkt nie pomaga bezpośrednio w radzeniu sobie 
z kwarantanną, Twój brand może zaproponować ludziom istotne wartości (np. inicjatywy koncertów live Męskiego Grania czy muzycznych poranków marki Łowicz – DŻEM SESSION live).

Urozmaicaj komunikację

To oczywiście rada na każdą okoliczność. Bycie ciekawym i korzystanie z różnych form komunikowania pozwala utrzymać uwagę grupy docelowej. Komunikacja wizualna jest kluczowa, wykorzystuj ją w swoich kanałach social media. Unikaj jednak grafik, na których są tłumy czy egzotyczne wakacje – mogą one frustrować fanów. Dostosuj się, a jednocześnie NIE ZMIENIAJ dotychczasowej narracji.
Konieczne stało się oferowanie fanom wartościowych treści lub rozrywki. To aktualnie zdecydowanie ważniejsze od prezentowania produktów czy usług. Miej to na uwadze, planując kalendarz publikacji. Sugestia dotyczy także treści na blogu. Przygotowane z dużym wyprzedzeniem i czekające  w szufladach artykuły mogą być dziś nieaktualne. 

Nie epatuj luksusem

Z perspektywy wizerunkowej promowanie produktów ekstrawaganckich czy luksusowych lub też zwyczajnie zbytecznych jest w momencie niepewności bytu postrzegane jako niewłaściwe. Kiedy sporo osób traci pracę oraz źródło dochodu, a wielu z nas obawia się o zdrowie bliskich w związku z rozprzestrzeniającą się chorobą, reklamy drogich kapeluszy lub ekskluzywnych aut stały się rażąco nieadekwatne do panujących nastrojów społecznych. 
Zgodnie z wnioskami Boston Consulting Group, która analizuje, jak zmieniają się zachowania konsument...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy