Dołącz do czytelników
Brak wyników

Reklama w social mediach

18 grudnia 2018

NR 8 (Grudzień 2018)

Dlaczego IGTV to niewykorzystany potencjał w promocji marki?

449

Rokrocznie mówi się, że nadchodzący czas będzie obfity w wideo. Według raportu CISCO w 2019 roku 80% ruchu w social mediach, będzie prowadzić się właśnie z tego formatu. Dlatego warto w niego inwestować. Czy zatem IGTV jest dobrym elementem tej inwestycji? Wciąż wzbudza wiele wątpliwości wśród marketerów i właścicieli marek. Mało kto daje mu szansę, choć w tej aplikacji drzemie duży potencjał. Dlaczego więc warto się nim zainteresować i w jaki sposób może sprawdzić się w promowaniu marki?

Z artykułu nauczysz się:

  • Co sprawia, że pionowy format wideo jest przyszłością.
  • Dlaczego warto dać IGTV szansę.
  • W jaki sposób promować swój kanał. 
  • Jak kreatywnie wykorzystać potencjał kanału.
  • Jak przygotować treści.

 

POLECAMY

IGTV – gdzie jest i jak ją znaleźć?

Instagramowa telewizja pojawia się pod postacią niedużej ikony w aplikacji Instagramu, która znajduje się w jej górnym pasku (można ją też zainstalować osobno). Wielu twierdzi, że aplikacja jest zbyt mało wyeksponowana, w związku z czym niemalże niezauważalna. Jednak nikt nie bierze pod uwagę tego, że zadaniem IGTV nie było przyćmić aplikacji Instagram, tylko poszerzyć jej możliwości. To dodatek i ukłon w kierunku marek, które rozwijały swoje Stories, a teraz mogą robić to w dłuższej formie, bo mają na to godzinę – tyle maksymalnie może trwać jeden odcinek. 

Żeby zacząć publikować w IGTV, musisz założyć swój kanał. Zrobisz to właśnie po zainstalowaniu osobnej aplikacji lub przejściu do niej bezpośrednio z Instagrama. Odnośnik do Twojego kanału pojawi się przy wyróżnionych Stories na profilu. Dzięki temu fani w prosty sposób go odnajdą, nie będą musieli korzystać z wyszukiwarki.

Obserwatorzy i tak znajdą Twój kanał bardzo szybko, jak tylko opublikujesz coś na nim – dostaną o tym powiadomienie!

Pionowy format wideo jest przyszłością

Pokolenie dzisiejszych dwudziestolatków może nie do końca to jeszcze rozumieć, bo film nadal kojarzy im się z poziomym formatem i wide screenem. Wynika to przede wszystkim ze specyfiki przyzwyczajeń oraz tego, w obrębie jakich technologii się wychowywali. Często w żartach mówi się, że dzieci rodzą się teraz ze smartfonem w dłoni. Dla nich jest to naturalny format, jeśli chodzi o postrzeganie świata. Smartfon został stworzony do tego, by trzymać go pionowo, i jest w stanie zlikwidować przyzwyczajenia użytkowników, które przez 100 lat utwierdzała w nich kinematografia. News feedy portali społecznościowych, które codziennie przeglądają miliony osób, są przystosowane do... pionowego formatu. 

Reklamy, które wymagają od odbiorcy obrócenia ekranu, wykazują spadek zaangażowania o 50%! 

Społeczeństwo ze względu na swój szybki tryb pracy i trochę też lenistwo, chce łatwych w odbiorze treści, w tym takich, które nie wymagają dodatkowo obrócenia ekranu. Sarah Wood z Unruly potwierdza, że pionowy format wideo jest bardziej angażujący dla odbiorców, a pełnoekranowe reklamy wideo na Snapchacie już w 2017 roku miały dużo wyższy completion rate – czyli dużo więcej osób oglądało je do końca niż wideo poziome. Facebook też inwestuje w pionowy format, np. przez niedawną zmianę formatów reklamowych. Oznacza to, że pion i mobile są przyszłością, ustaliliśmy to. 

Twoi followersi już Cię oglądają – wykorzystaj to 

W minionym roku jedną z najpopularniejszych form komunikacji były Insta Stories, które pozwoliły niemalże całkowicie zapomnieć o Snapchacie i wprowadziły promocję na Instagramie na zupełnie nowy poziom. Tam właśnie zbierali się widzowie i często ze względu na kreatywne filmy obserwowali dany profil. Również dzięki stale rosnącej popularności youtuberów Instagram postanowił do swojej oferty wprowadzić dłuższe formy wideo, które nie wymagałyby tak dużych nakładów pracy, jak budowanie kanału na YouTube.

Twoi fani są już w odpowiednim miejscu, obserwują Cię, dostaną też powiadomienie, gdy zaczniesz nadawać swój program na żywo lub wrzucisz kolejną nowość na IGTV. A do tego potrzebujesz jedynie telefonu, łatwiej będzie Ci stworzyć od razu wideo w pionie, a później edytować je np. za pomocą Adobe Spark czy Quicka.

No dobrze, ale co z promocją?

IGTV nadal raczkuje i wciąż nie mamy zbyt wielu możliwości promowania tego kanału. Póki co Instagram nie daje nam możliwości płatnej promocji swojej telewizji, pozostajemy więc skazani na ruch organiczny, ale nie do końca.

Teraz możesz udostępniać zapowiedzi z IGTV w swoim Stories – wykorzystaj to!

Rób to na takiej samej zasadzie, jak udostępnienie posta, tylko po kliknięciu w obrazek – widzowie zostaną przeniesieni do filmu opublikowanego w IGTV. 

Rys. 1. Gdzie znaleźć IGTV na Instagramie

Poza udostępnianiem fotozapowiedzi w Stories możesz też nagrywać krótkie zapowiedzi wideo. Powiedz obserwatorom, co znajdą na Twoim kanale i czego mogą się po nim spodziewać. Zadbaj o unikatowe treści i ciekawą formę przekazu: ZAPOMNIJ O GADAJĄCYCH GŁOWACH (to udaje się tylko nielicznym, zob. Gonciarz).

Rys. 2.  Zapowiedź programu IGTV w Stories

Przenieś ruch z innych kanałów, np. z Facebooka. Opublikuj na swoim fanpage’u zapowiedzi programu w formie postów, a nawet w formie wydarzenia, w którym możesz wrzucać ciekawostki i informacje o nowych odcinkach. O nich też może przypomnieć Twój chatbot!

A jeśli o nowych odcinkach mowa… Brian Franza w jednym ze swoich programów, który tworzy na IGTV, powiedział, że najważniejsza w tworzeniu tego typu treści jest regularność, a co za tym idzie... konsekwencja. Nie jest to nic odkrywczego, kiedy pracujesz dla Netflixa i obiecujesz fanom premierę odcinka we wtorek, to liczysz się z tym, że on musi się wtedy pojawić. 

Jeśli chcesz zatrzymać swoich odbiorców przy sobie, a także na swoim kanale IGTV, nie każ im czekać i daj im pewność! 

Kosmos możliwości – jak być kreatywnym w pionie 

Bardzo często spotykamy się z pytaniami: ale co publikować? Dosłownie wszystko. IGTV to taka sama platforma jak YouTube, musisz tylko myśleć w pionie. Rozważ wideo poradniki, premiery, animacje, ciekawostki. A najlepiej podejrzyj, jak to robią inni. 

Rys. 3. NASA – programy na IGTV 


NASA – to jeden z najlepszych przykładów wykorzystywania w kreatywny sposób każdej nowej możliwości w social mediach. Podobnie jest z ich IGTV – tworzą treści personalizowane pod ten kanał, a także unikatowe pod względem treści. Nie znajdziecie tego, co publikują na YouTubie, czy w innych...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy