Dołącz do czytelników
Brak wyników

Kliki vs. odsłony - w jaki sposób optymalizować reklamę w social mediach

Artykuł | 17 września 2018 | NR 6
347

Odwieczne pytanie reklamodawców na Facebooku, czy rozliczać się za kliknięcia (model CPC), czy za wyświetlenia (model CPM) ma tylko jedną prawidłową odpowiedź: to zależy. Jednak cała mądrość tkwi w tym, by wiedzieć dobrze, jakie czynniki na to wpływają i co trzeba brać pod uwagę. Im więcej kampanii zrobisz, tym lepsze będziesz miał zrozumienie kosztów reklam na Facebooku.

Zacznijmy od tak kluczowych elementów, jak odbiorcy czy plan licytacji (np. czas trwania kampanii reklamowej), bo to one decydują, ile zapłacisz ostatecznie za reklamę na Facebooku. Według danych Socialbakers koszt reklam na Facebooku (FB) znacznie się zwiększył w ciągu ostatnich trzech kwartałów.

Musimy bowiem pamiętać, że na koszt reklamy wpłynęły zmiany w algorytmie oraz spadek zasięgu organicznego, który tylko zwiększył konkurencję (i koszty) w reklamach na Facebooku.

Nowy algorytm na FB oznacza, być może, większe zaangażowanie użytkowników, o ile oczywiście damy im naszymi treściami powód ku temu, by się szczególnie angażowali w aktywność naszej marki.
Znienawidzony przez wielu nowy algorytm miał również przełożyć się na czas spędzany na FB. Innymi słowy, więcej treści ciekawych dla odbiorców przekłada się na średni czas spędzany na portalu, a to z kolei przekłada się na koszt reklamy. Jeśli użytkownicy przeglądają swoje kanały przez piętnaście minut dziennie, jest o wiele więcej miejsca na reklamę niż wtedy, gdy przewijają tylko dwie minuty dwa razy dziennie.

Według danychSocialbakers koszt reklam na Facebooku (FB) znacznie się zwiększył w ciągu ostatnich trzech kwartałów.

Rys. 1. Dane: Socialbakers. Procentowy wzrost średniego kosztu reklamy na FB

Od czego zależy stawka CPC i CPM social ads?

Wiek

Targetowanie reklam zarówno w modelu CPC, jak i CPM mniej będzie kosztować w grupie młodszych odbiorców. Dlaczego zarówno dotarcie do osób starszych, jak i ich klik kosztują więcej? Ponieważ tak jak w przypadku innych kanałów komunikacji osoby starsze mają wyższe dochody, mniejsze zadłużenie, co oznacza, że w teorii mają wyższy dochód do dyspozycji. Ich klik lub wyświetlenie przed ich oczami jest dla większości marek bardziej cenne i potencjalnie wpływające na rzeczywistą sprzedaż niż targetowanie do osób młodszych.

Więcej treści ciekawych dla odbiorców przekłada się na średni czas spędzany na portalu, a to z kolei przekłada się na koszt reklamy.

Sezony w ciągu roku

Znana prawda z zakupu mediów typu telewizja mówi o tym, że trudniej dotrzeć do naszych odbiorców w momentach peaku, np. świąt bożonarodzeniowych. Dlatego też koszt zarówno CPC, jak 
i CPM w okresie świąt czy np. mundialu idzie w górę.

CPC w trakcie godzin nocnych

Pomiędzy północą a godzinami porannymi spada CPC oraz CPM. To oczywiste, że wówczas mamy mniejszą konkurencję ze strony innych marek, więc jeśli tylko nasza marka może pozwolić sobie na eksperymentowanie z porą reklam, to warto to zrobić.

Pamiętaj, nie tylko nie będziesz mieć tego samego dokładnego CPC co Twoja konkurencja, ale nawet nie osiągniesz takiego samego CPC przy prawie identycznych, własnych kampaniach.

Zaawansowane metody optymalizacji działań

Jeśli chcemy osiągnąć lepsze efekty w optymalizacji naszych działań w zakresie social ads, pójdźmy dalej i wyjdźmy poza schemat.

  1. Wyświetlanie reklam osobom, które były na naszej stronie lub miały już wcześniej kontakt z naszym przekazem reklamowym. Mowa tutaj oczywiście o remarketingu oraz o tworzeniu grup niestandardowych odbiorców, np. osób, które w ciągu ostatnich 30 dni miały kontakt z naszą reklamą. Jeśli prowadzimy stałe działania reklamowe, pamiętajmy, że skutecznie zarówno CPC, jak i CPM możemy obniżyć przez odpowiednią taktykę przekazu. 
  2. Wskaźnik trafności. Im wyższy wskaźnik trafności, tym niższy będzie...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy