Gdzie kończy się granica między inspiracją a plagiatem?

Content marketing

Granica między inspiracją a plagiatem to w zasadzie nie jest pas graniczny, a szeroki na wiele kilometrów pas ziemi niczyjej, gdzie bardzo łatwo zagubić się, podróżując bez kompasu. Plagiatem, ogólnie rzecz biorąc, nazwiemy przypisanie sobie autorstwa cudzego dzieła bądź jego części – warunkiem jest, że część ta będzie rozpoznawalna. Utwór czy dzieło, którego podobieństwo do innego (oryginalnego) nie jest przypadkowe, uznamy zatem za splagiatowane.

Inspiracja jest bardzo mocno niedoprecyzowana. Wszyscy przecież czerpiemy z utworów i dóbr kultury, którymi się otaczamy. W którym więc momencie kończy się inspiracja, czyli działanie pod wpływem impulsu intelektualnego czy emocjonalnego? Momentami bardzo ciężko to stwierdzić. Ważne jest, by dzieło powstałe w wyniku inspiracji nie zawierało fragmentów cudzego utworu, a także pamiętanie o tym, że sam pomysł nie podlega ochronie prawnej. 

POLECAMY

Idea na poziomie ogólnym (bez nadania jej cech autorskich) może być wykorzystywana wielokrotnie przez różnych twórców. Przykładowo, „Film o zwierzętach, które przeżywają przygody w niespotykanych okolicznościach” jest ideą ogólną, natomiast „Król lew”, „Madagaskar”, „Happy Feet” to rozpoznawalne dzieła (już na etapie szkicu czy notatki).

Jak więc inspirować się mądrze i rozważnie, by tworzyć nowe wspaniałe rozwiązania, nie zaś wędrować wydeptanymi ścieżkami (drogami czy nawet autostradami)  oraz jak unikać powielania rozwiązań, które są objęte prawem autorskim? Przyjrzyjmy się bliżej dostępnym możliwościom. 

 

Na jakie etapy dzielimy proces kreatywny?
  • Inspiracja – czyli wcześniej wspomniane zbieranie materiałów źródłowych.
  • Inkubacja – często pomijany, jednak bardzo istotny obszar, gdzie dajemy naszemu umysłowi czas na przetrawienie i katalogowanie pozyskanych informacji. 
  • Ideacja – faktyczne „wymyślanie” naszego dzieła w ramach technik rozmyślnych, gdzie pracujemy systematycznie i planowo, lub emocjonalnyc...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy