Inspiracja jest bardzo mocno niedoprecyzowana. Wszyscy przecież czerpiemy z utworów i dóbr kultury, którymi się otaczamy. W którym więc momencie kończy się inspiracja, czyli działanie pod wpływem impulsu intelektualnego czy emocjonalnego? Momentami bardzo ciężko to stwierdzić. Ważne jest, by dzieło powstałe w wyniku inspiracji nie zawierało fragmentów cudzego utworu, a także pamiętanie o tym, że sam pomysł nie podlega ochronie prawnej.
POLECAMY
Idea na poziomie ogólnym (bez nadania jej cech autorskich) może być wykorzystywana wielokrotnie przez różnych twórców. Przykładowo, „Film o zwierzętach, które przeżywają przygody w niespotykanych okolicznościach” jest ideą ogólną, natomiast „Król lew”, „Madagaskar”, „Happy Feet” to rozpoznawalne dzieła (już na etapie szkicu czy notatki).
Jak więc inspirować się mądrze i rozważnie, by tworzyć nowe wspaniałe rozwiązania, nie zaś wędrować wydeptanymi ścieżkami (drogami czy nawet autostradami) oraz jak unikać powielania rozwiązań, które są objęte prawem autorskim? Przyjrzyjmy się bliżej dostępnym możliwościom.
Na jakie etapy dzielimy proces kreatywny?
|
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
- Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
- Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
- Dostęp do czasopisma w wersji online
- ...i wiele więcej!