Dołącz do czytelników
Brak wyników

Reklama w social mediach

18 grudnia 2018

NR 8 (Grudzień 2018)

Instastories w pigułce – czyli jak tworzyć efektywne relacje na Instagramie

601

Dodawanie relacji do Instagrama, czyli instastories, stało się powszechnym elementem promocji każdej marki. W tym ogromie konkurencyjnych historii warto się jednak wyróżnić i zaskoczyć swojego odbiorcę. Nie trzeba przy tym nawet angażować grafika czy wydawać wielkich nakładów finansowych. Wystarczy kreatywny pomysł i zapoznanie się ze wszystkim możliwościami, jakie oferuje zarówno same medium, jak i inne darmowe narzędzia.

Z artykułu nauczysz się:

  • Na czym polega efektywne instastories.
  • Jakie są pomocne funkcje Instagrama w tworzeniu relacji.
  • Jak zachęcić fanów do kontaktu.
  • Jakie są darmowe aplikacje do tworzenia ciekawych relacji.
  • W jaki sposób tworzyć płatne instastories.

 

POLECAMY

Podstawowe możliwości

Zanim przejdziemy do szerokiego grona aplikacji i dodatkowych narzędzi urozmaicających relację, sprawdźmy najpierw podstawowe możliwości, jakie oferuje nam sam Instagram. Jest ich sporo, więc skupmy się na tych podstawowych, które dają najlepsze efekty.

Gify – użytkownicy pokochali je od razu, kiedy zostały wprowadzone, czyli od 2017 roku. Ruchome obrazki nie tylko potrafią idealnie dopełnić relacje i stać się dla niej trafnym czy zabawnym komentarzem, ale również wprowadzić animowany element, który często decyduje o tym, że ktoś na dłużej skupi swój wzrok. Na razie możemy je wyszukiwać jedynie za pomocą angielskich fraz, ale naprawdę jest w czym wybierać.

Boomerang – tworzenie zapętlonych filmików stało się dużo szybsze, odkąd nie trzeba, jak wcześniej, ściągać i za każdym razem włączać specjalnej aplikacji. Wideo nadal cieszy się ogromną popularnością, więc, jeżeli nie mamy pomysłu na dłuższy film, to boomerang będzie dobrą alternatywą. Wprowadzi on więcej ruchu i dynamiki do udostępnianej relacji, za pomocą niewielkiego wysiłku. 

   

Rys. 1. Screen z Instagrama nakielny.kawiarnia

 

Wideo nadal cieszy się ogromną popularnością, więc, jeżeli nie mamy pomysłu na dłuższy film, to boomerang będzie dobrą alternatywą.

 

Zapamiętaj!

Tworząc relacje, pamiętaj o tym, by nie puszczać jedynie samych boomerangów, ale przeplatać je statycznymi grafikami, co bardziej zaciekawi odbiorców i szybko ich nie znudzi.

Ankiety – opcja ta pozwala na zwiększenie zaangażowania w relacji oraz sprawdzenie np. czy ktoś zakupi dany przedmiot bądź podoba mu się to, co udostępniasz. Obecnie do dyspozycji mamy dwa formaty ankiet: opcje do wyboru oraz przesuwanie stopnia zainteresowania (pamiętaj, że sam możesz dostosować emoji do swojego komunikatu).
Pytania – nic tak nie zbliża ludzi, jak rozmowa. A ta, dzięki wprowadzonej od lipca tego roku możliwości zadawania pytań, wydaje się teraz dużo łatwiejsza na Instagramie. Za pomocą pytań możemy dowiedzieć się czegoś więcej o swoich fanach i przybliżyć im formę kontaktu z nami. Nie bójmy się ich i zachęcajmy do ich zadawania.

Rozszerzone działania

Dla tych bardziej wymagających użytkowników Instagram również przygotował parę udogodnień usprawniających tworzenie wciągających i efektywnych instastories. Są to przede wszystkim:

Aktywne linki – stworzyłeś świetny tekst na swoim blogu, którym chcesz się pochwalić – zrób to na swoim instastories, dodając do niego link, by odbiorca mógł do niego bezpośrednio przejść. Pamiętaj jednak, że możesz je dołączyć jedynie z konta firmowego, jeżeli posiadasz oczywiście min. 10 tys. obserwujących. Nie masz 
(jeszcze) takiej liczby obserwujących? Nie martw się, są na to inne sposoby. Możesz odesłać fanów do aktywnego linku w bio bądź stworzyć płatne relacje, o których dowiesz się w dalszej części tekstu.

Jeżeli zależy Ci na śledzeniu statystyk związanych z relacjami oraz całym Twoim kontem na Instagramie – przełącz swój profil na konto firmowe. Zyskasz dzięki temu więcej danych o swoich odbiorcach oraz zobaczysz, kiedy najlepiej publikować swoje treści, by trafiały do Twojej grupy docelowej.

Sklep – prowadzisz Instagram o charakterze sprzedażowym? Pokazuj przedmioty również w relacjach z przekierowaniem do sklepu. Od czerwca tego roku bowiem wprowadzono możliwość oznaczania przedmiotów w instastories. Po kliknięciu zdjęcia użytkownik zobaczy koszyk, po naciśnięciu którego zostają mu pokazane szczegóły przedmiotu, a następnie może zostać przekierowany od razu na stronę w celu jego zakupu. Takie działanie ułatwia i skraca zdecydowanie proces zakupowy, a przecież o to właśnie chodzi w e-commerce. 

Repostowanie – brakuje Ci contentu/pomysłu do zrobienia instastories, ale otrzymujesz dużo oznaczeń w relacjach fanów – wykorzystaj to. Możliwość repostowania czyiś postów w relacji została wprowadzona na przełomie maja i czerwca tego roku. Polega to na tym, że jeżeli dana osoba oznaczy nas u siebie, to możemy to udostępnić również na naszym kanale. Fani na pewno będą zachwyceni tą nobilitacją i z pewnością jeszcze nie raz oznaczą Twoją markę w swoim instastories.

Możliwość repostowania czyiś postów w relacji została wprowadzona na przełomie maja i czerwca tego roku.

Zapisanie relacji – istotą instastories jest to, że są ulotne i po 24 godzinach już ich nie widać. Czasami warto je jednak zapisać na swoim profilu, ale w taki sposób, by zachęcały swoim wyglądem do oglądania. Gdy się na to zdecydujesz, domyślnie będą nosiły miano „wyróżnione”, co przy większej ilości treści nie prezentuje się jednak zbyt dobrze i nie przyciąga uwagi. Warto więc je odpowiednio nazwać oraz stworzyć im specjalną okładkę, co zachęci wizualnie do ich kliknięcia. Najlepiej w tym celu sprawdzą się gotowe ikony, które ogólnie określą temat zapisanych instastories. Korzysta z tego wiele blogerek i firm, by uporządkować swój profil. Z ich pomocą łatwiej jest oddać charakter profilu, szczególnie gdy ktoś jest na ich koncie po raz pierwszy. 

 Rys. 2. Screen z Instagrama pannalemoniadaa

 

Darmowe narzędzia

Jeżeli chcesz wyjść poza ramy i funkcjonalności samego Instagrama, to na pewno będziesz zadowolony z dodatkowych narzędzi, które w darmowy sposób ulepszą Twoje relacje. Do grona najlepiej ocenianych i zarazem prostych w obsłudze należą:

    

Rys. 3. Screen z Instagrama ka_witkowska

Unfold – aplikacja, która ostatnio cieszy się ogromną popularnością wśród blogerek i celebrytów na całym świecie. Z jej pomocą uda się stworzyć minifotoksiążkę czy dynamiczne filmiki na białym tle bądź zdjęciu. Do wyboru jest parę układów ramek, do niektórych można dodawać również tekst. Liczba fontów, jakimi można pisać, jest mocno okrojona i tylko nieliczne z nich posiadają wersję pogrubioną bądź po...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy