Dołącz do czytelników
Brak wyników

Reklama w social mediach

12 grudnia 2019

NR 13 (Grudzień 2019)

Jak bez znajomości programowania stworzyć quiz z nagrodami w chatbocie

72

Jeśli zdarzyło Ci się kiedykolwiek pracować w dziale obsługi klienta, to znasz wyzwania pojawiające się na pierwszej linii frontu w układzie marka - klient. Nikt nie lubi czekać kilka dni zanim otrzyma odpowiedź na maila, 24 godziny nim pojawi się odpowiedź w mediach społecznościowych lub kilkanaście minut wisieć na infolinii, czekając na konsultanta. Z drugiej strony odpowiadanie po raz setny na te same pytania i rozwiązywanie problemów obszernie wyjaśnionych w sekcji FAQ jest równie uciążliwe. Końcem udręki dla obu stron jest chatbot.

Co wiesz o chatbotach?

Chatboty potrafią znacznie więcej, niż rozwiązywać podstawowe problemy z dziedziny obsługi klienta, jednak wciąż nie są powszechnie używane w komunikacji marketingowej. Powodem może być fakt, że chatbot to skomplikowane oprogramowanie, które nie będzie samodzielnie funkcjonować bez wsparcia programisty. Przy ograniczonym budżecie stworzenie komunikacji przy użyciu chatbota nie jest prostym wyzwaniem. Na szczęście znaczącym ułatwieniem dla osób nieposiadających specjalistycznej wiedzy z zakresu programowania są platformy takie, jak np. Chatfuel, ManyChat oraz MobileMonkey. Quiz z nagrodami, który za chwilę wspólnie stworzymy, powstał na platformie Chatfuel, ale nie odważę się przesądzać, który z wymienionych jest najlepszy.

Podstawy tworzenia chatbotów

Budowę pierwszego chatbota zaczniesz od rejestracji przy użyciu prywatnego konta na Facebooku. Serwis Chatfuel wymaga od użytkownika posiadania uprawnień administracyjnych do przynajmniej jednego fanpage’a. Po zalogowaniu zobaczysz, że komunikacja w bocie zbudowana jest z bloków. Tam właśnie umieścisz m.in. elementy tekstowe, przyciski uruchamiające wcześniej zaplanowane sekwencje oraz przekierujesz rozmówcę do kolejnego bloku. Podstawowy chatbot nie zawiera wielu bloków i nie wymaga długotrwałego planowania, lecz by płynnie się w nim poruszać warto zacząć od zwizualizowania jego projektu na kartce papieru. Rozrysuj ciąg sekwencji lub jeśli wolisz, wykonaj rysunek cyfrowy, korzystając z jednej ze stron oferujących tworzenie map myśli. Dzięki temu zapanujesz nad wszystkim i będziesz miał szerszą perspektywę tego, co się będzie działo. Choć nie jest to niezbędne na początku, warto żebyś wiedział o atrybucji. Atrybucja przede wszystkim pomaga spersonalizować i warunkować wysyłane wiadomości oraz segmentować użytkowników. Atrybuty możesz nadać użytkownikowi wewnątrz bloku np. zaraz po uruchomieniu sekwencji lub po kliknięciu w wybrany przycisk.
 

Rys. 1. Struktura tworzenia chatbota w serwisie Chatfuel


Zróbmy ten quiz

Do rzeczy. Aby ułatwić nam życie, platforma Chatfuel przygotowała gotowe szablony, które można dowolnie zmodyfikować. Na pulpicie Twojego konta ujrzysz trudny do przeoczenia znak „+” z dopiskiem „Create from Template”. Szablonów jest wiele, w większości darmowych od chatbota dla hydraulika po bota wysyłającego motywujące cytaty. Spośród nich wybierz „Quiz Score”, gotowy quiz zawierający wiadomość powitalną, 5 pytań oraz 3 wersje ogłoszenia wyniku. Mechanizm quizu jest następujący, wejście na ścieżkę karty z wiadomością powitalną sprawia, że system nadaje użytkownikowi atrybut „total” o wartości równej 0. Każda poprawna odpowiedź dodaje 1 punkt do wartości atrybutu „total”. Niezależnie od tego, czy użytkownik wybierze dobrą, czy złą odpowiedź, zostanie przekierowany do następnego pytania. Po odpowiedzi na wszystkie pytania kolejnym etapem jest karta z wynikiem. To, która karta z trzech możliwych się pojawi, zależy od uzyskanego wyniku. Teraz wystarczy pozmieniać treści, ewentualnie dodać nowe elementy i quiz gotowy! Proste, czyż nie? Ale po kolei.

Początek quizu

Na pierwszy ogień idzie wiadomość powitalna, która oprócz oczywistej funkcji powitania jest doskonałą szansą, aby chatbot się przedstawił oraz podał podstawowe informacje o przebiegu konwersacji. Zwróć uwagę na podany w wiadomości atrybut {{first name}}, chatbot wstawi w to miejsce imię rozmówcy. Chatfuel wykorzysta dane umieszczone na jego/jej facebookowym profilu. Poza imieniem można wydobyć z profilu jeszcze m.in. nazwisko, płeć i zdjęcie profilowe. W szablonie na koniec powitania pojawia się przycisk „press start” niezbędny do rozpoczęcia quizu. Klikając w pole przycisku, uruchomisz możliwość edycji, wprowadź swoją wersję przycisku, np. „Gotowy na Quiz?” lub „Grasz?”. W docelowej rozmowie kliknięcie odeśle użytkownika do karty z pierwszym pytaniem.
 

Rys. 2. Gotowe do użycia szablony w serwisie Chatfuel


Rozwinięcie quizu

Dla urozmaicenia zabawy sugeruję, aby stworzyć kilka różnych zestawów pytań, a co za tym idzie – ścieżek, na które losowo skierujesz użytkownika. W tym celu dodaj nowy blok (znak + w menu po lewej stronie), gdzie wstawisz element „Redirect to”. Uzupełnij komponent przekierowujący, zawierający nazwy bloków, które uruchomią różne sekwencje. Aby system faktycznie losował, zaznacz opcje RANDOM. Wróć jeszcze do wiadomości powitalnej i zmień odnośnik do przycisku „press start” z „Question 1” na kartę, którą właśnie stworzyłeś. 

Bardziej zaawansowanym sposobem na dywersyfikację prowadzonej rozmowy jest korzystanie z atrybucji, np. po to, aby inaczej zwr...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 drukowanych wydań magazynu Social Media Manager
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy