Dołącz do czytelników
Brak wyników

Content marketing w social mediach

18 grudnia 2018

NR 8 (Grudzień 2018)

Jak zadbać o efektywny copywriting w social mediach?

0 179

Aspekt wzrastającego uzależnienia od social mediów stał się w ostatnim czasie tematem ożywionych rozmów. O konieczności zredukowania czasu spędzonego na bezcelowym „scrollowaniu” mówiła kilka miesięcy temu w swoim dokumencie stacja BBC, a w praktykę starał się wprowadzić to sam Mark Zuckerberg. Jeśli ich apel o efektywne wykorzystywanie mediów społecznościowych trafi do szerokiego grona odbiorców, publikowana na ich łamach treść będzie musiała jeszcze skuteczniej przyciągać odbiorców. Czy istnieje recepta na udany tekst? Co ciekawe, jest ich kilka…

Z artykułu nauczysz się:

  • O czym mówią reguły 4C i 4U.
  • Czym powinny odznaczać się posty sprzedażowe.
  • Czy warto stosować model AIDA w postach.
  • Jakie zależności występują między wpisami w mediach społecznościowych a blogiem.
  • Jak budować w postach zaufanie odbiorcy.

 

Jak zadbać o efektywny copywriting w social mediach?

Nie ma wątpliwości, że copywriting stanowi jedno z kluczowych narzędzi do prowadzenia skutecznych działań w social mediach. Umiejętność ta okazuje się przydatna zarówno w tworzeniu dłuższego opisu firmy, jak i krótkich postów publikowanych np. na Facebooku. Kreowanie właściwych komunikatów w social mediach potrafi przyciągnąć uwagę ściśle określonej grupy odbiorców, a tym samym stać się efektywną reklamą dla firm. 

Za to zadanie odpowiedzialny jest copywriter, który powinien dostosowywać swoje treści zarówno do kanału, w którym publikuje, jak i profilu odwiedzających go osób. O czym jeszcze musi pamiętać? 

Copywriting a wizerunek firmy w social mediach

„Your Activity” i „Your Time on Facebook” – to nazwy nowych narzędzi, na wprowadzenie których w ostatnim czasie zdecydował się Mark Zuckerberg. Za ich pomocą użytkownicy Facebooka i Instagrama mają możliwość zarządzania swoim czasem spędzonym w social mediach. Po aferze związanej z wyciekiem danych osobowych jest to nie tylko doskonały zabieg wizerunkowy. Same narzędzia mają na celu nie tylko ograniczenie „zmarnowanych” minut na „scrollowanie” zdjęć i postów, ale również stworzenie środowiska, które sprzyja efektywnemu wykorzystywaniu wspomnianych mediów.
Możliwość ustanowienia dziennego limitu może jednak nieść ze sobą również inne konsekwencje. Dotychczas przyjmowało się, że człowiek poświęca na social media średnio 30 minut dziennie. Jeśli zaplanowana przez przedstawicieli Facebooka i Instagrama strategia znajdzie szerokie grono zwolenników, czas ten może ulec redukcji. To z kolei stawia dodatkowe wyzwania przed copywriterem, który jest odpowiedzialny za prowadzenie konta firmy w wybranych kanałach, a więc za tworzenie atrakcyjnej treści, wzbudzającej zainteresowanie i angażującej jak największą grupę odbiorców. 

Jak więc zadbać o skuteczny copywriting w social mediach? Istnieje na to kilka sposobów.

Tworzenie efektownych wpisów: reguła 4C vs. 4U

Rys. 1. Źródło: //www.facebook.com/lidlpolska/ 


Znana wszystkim marketingowcom klasyczna formuła 4P posiada swoje odpowiedniki również w copywritingu. Reguła 4C, która z nazwy przywodzi na myśl tezę Roberta Lauterborna, w rzeczywistości wskazuje na to, czym powinien odznaczać się odpowiedni wpis.

W myśl reguły 4C post powinien być:

  • clear (jasny),
  • concise (zwięzły),
  • compelling (atrakcyjny),
  • credible (wiarygodny).

 
Ta reguła stanowi doskonałe rozwiązanie w przypadku takich mediów społecznościowych, jak Twitter, Facebook czy Instagram, w których masz niewiele czasu, a tym bardziej miejsca do zachęcenia odbiorcy, aby zapoznał się z Twoim komunikatem. Zobacz na załączony poniżej przykład: już w pierwszych słowach tego zwięzłego posta wiadomo, że chodzi o przepis kulinarny. Automatycznie uruchamiane wideo nadaje mu atrakcyjną formę, z kolei powołanie się na nazwisko polskiej finalistki Master Chefa daje mu wiarygodność.

Inną zasadą, którą możesz się kierować w trakcie tworzenia treści do social mediów, jest reguła 4U.

Reguła 4U zakłada, że tekst powinien być przede wszystkim:

  • useful (użyteczny),
  • urgent (ważny),
  • unique (wyjątkowy),
  • ult...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Masz już prenumeratę? Zaloguj się, aby przeczytać artykuł.
Zaloguj się
Nie masz jeszcze prenumeraty? Nic straconego! Dołącz do grona stałych Czytelników już dziś i miej pewność, że żadne treści już Cię nie ominą.
Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 drukowanych wydań magazynu Social Media Manager
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • ... i wiele więcej!
Sprawdź szczegóły

Przypisy