Femvertising: nowe oblicze komunikacji skierowanej do kobiet

Content marketing w social mediach

Wdzisiejszym świecie reklamy przeszły długą drogę od czasów, gdy wizerunek kobiet był oparty na szkodliwych stereotypach i ograniczających rolach płciowych. Współczesna era reklamy przynosi ze sobą nową koncepcję, która jest reakcją na te przestarzałe wzorce – femvertising. Termin ten powstał z połączenia słów „female” (kobieta) i „advertising” (reklama) i oznacza reklamy, które są pozytywne, inspirujące oraz sprzeciwiają się tradycyjnym stereotypom płciowym. Femvertising to kampanie reklamowe, które podkreślają siłę, niezależność i osiągnięcia kobiet, a także promują ideę równości płci.

Z artykułu dowiesz się:

  •     Czym jest femvertising?
  •     Jak powstało to zjawisko i czy powinno się używać feminatywów?
  •     Jak tworzyć pozytywny marketing?

Historia femvertisingu 


Femvertising jako koncepcja zaczęła nabierać znaczenia w ostatnich latach jako reakcja na długoletnie wykorzystywanie stereotypów płciowych w reklamie. Wcześniej kampanie reklamowe skierowane do kobiet opierały się głównie na przedstawianiu ich w stereotypowych rolach. Jeszcze pod koniec ubiegłego stulecia kampanie reklamowe koncentrowały się na podkreślaniu wizerunku kobiety jako matki, gospodyni domowej, żony lub kochanki, skupiającej się na pracach domowych, rodzinnych czy podkreślaniu swojej urody, a także na podtrzymywaniu podziału na tradycyjne i nowoczesne role kobiet1. Kobiety są ukazywane w reklamie jako „oglądane”, ale nie „patrzące”. 
Warto zauważyć, że kobiety zawsze były pokazywane w opozycji do mężczyzn – jako obiekty pożądania. Wyniki badań przeprowadzonych przez Jarosława Kończaka z Uniwersytetu Warszawskiego2 wykazały, że najważniejszym elementem w kampaniach reklamowych skierowanych do kobiet jest ich atrakcyjność fizyczna. Bohaterki reklam często charakteryzują się długimi włosami. Dodatkowo większość z tych bohaterek jest szczupła lub nawet chuda, co przypisuje kobietom nierealistyczne i szkodliwe standardy wyglądu.
Femvertising wprowadza zupełnie nowe podejście do komunikac...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy