Dołącz do czytelników
Brak wyników

Wideo marketing

16 kwietnia 2020

NR 15 (Kwiecień 2020)

MONTAŻ I EDYCJA WIDEO – od czego ZACZĄĆ?

158

Wszystko wskazuje na to, że najbliższe lata w digital marketingu zdominuje wideo. Co zrobić, aby nie pozostać w tyle za konkurencją? Artykuł prezentuje sam proces oraz porady związane z edycją filmów. Przedstawione wskazówki są uniwersalne i mają zastosowanie do każdej produkcji wideo oraz programu edycyjnego.

Pierwsze spotkanie z oprogramowaniem do edycji filmów może przestraszyć. Ilość funkcji i możliwych modyfikacji wydaje się być trudna do opanowania. Mam jednak dobrą wiadomość! Większości z nich nie musisz poznawać, bo nie będą ci potrzebne.
Pamiętaj, że dobry montaż wideo to NIE efekty, fajerwerki, huczne przejścia.
Poprawny montaż to taki, którego nie widać. Zdarzają się jednak wyjątki i czasami bardziej widowiskowe rozwiązania są potrzebne. Mimo wszystko, biorąc pod uwagę ogólną tendencję, zdecydowana większość projektów wideo pozbawiona jest efektów.

POLECAMY

TIP 1 – Wycinanie fragmentów  

Najprostsza forma montażu wideo to wycinanie fragmentów z nagrań. Mogą to być np. kadry z nieprawidłową ekspozycją lub niechcianymi obiektami, niestabilne ujęcia czy fragmenty o niskiej jakości technicznej (słabe oświetlenie, szumy w dźwiękach).
Pamiętaj, że w przypadku długich klipów zdecydowanie trudniej jest utrzymać uwagę odbiorcy, zatem dokładnie przemyśl scenariusz i zastanów się, czy wybrane rozwiązania są optymalne dla twojego projektu.
Wycinanie niepotrzebnych kadrów z osi czasu to moim zdaniem najbardziej przydatna umiejętność montażu wideo.
Wszystkie ujęcia, które trafiają do finalnego projektu, powinny być:

  • poprawne technicznie i wyselekcjonowane,
  • nagrane ze świadomością celu, w jakim są realizowane. Co to oznacza? Dla przykładu, jeśli chcesz nakłonić klientów do wizyty w twojej restauracji, to przedstaw im zalety oraz wyróżniki tego miejsca (np. szef kuchni z osiągnięciami, starannie dobrane składniki, autorskie receptury). Nie dodawaj do projektu rzeczy nieistotnych dla klienta (np. prywatnych anegdot odbiegających od głównego tematu). 

Zatem nawet jeśli masz świetnie nagrany materiał, ale nie jest on dopasowany tematycznie do opowiadanej przez ciebie historii, to należy go wyciąć. Koniec, kropka.

TIP 2 – Zainteresowanie widza 

Pierwsze sekundy nagrania oraz montażu wideo są kluczowe. Zadbaj o to, aby na początku zaprezentować jak najlepszy materiał. W przeciwnym wypadku zniechęcisz widza do dalszego oglądania. 
Historia przedstawiona odbiorcy musi być czytelna i zrozumiała. Powycinaj zatem niepotrzebne monologi, które nie opowiadają wątku głównego. Zawrzyj w materiale tylko to, czego oczekuje odbiorca, a także to, co ty chciałeś mu przekazać.

TIP 3 – Usunięcie wypełniaczy 

Unikaj wszelkiego rodzaju wypełniaczy w treści wideo, np. „Najlepszy jest wybór, no wiecie, tego przedmiotu marki X”, a także przedłużających się samogłosek: „yyyyy”, „aaaaa”. 
Wycięcie ze ścieżki audio wspomnianych elementów jest bardzo proste. Omówię to zagadnienie w jednym z poradników, który przygotowałem na potrzeby tego artykułu: bit.ly/WideoNInja.

TIP 4 - Przejścia pomiędzy scenami 

Najlepsze przejście pomiędzy scenami to dobrze dobrane cięcie. 

Sprawdzone techniki montażu przejść pomiędzy scenami to:

  • stosowanie odmiennej perspektywy w obrębie jednej sceny, np. kadr centralny, a następnie kadr nagrywany z boku,
  • akcentowanie różnic pomiędzy kadrami, np. filmowanie całej postaci, a następnie przeskok cięciem do jej twarzy,
  • zmiana miejsca, postaci, całkowicie inny kadr.

Dwa pierwsze z powyższych przejść są niemal niedostrzegalne dla odbiorcy. Ostatni przykład jest wyraźnie widoczny, ale nie wprowadza widza w zakłopotanie.

W tym miejscu pragnę cię poprosić, abyś w pierwszych produkcjach dopracował omówione rodzaje przejść. Jeśli opanujesz je do perfekcji, to świadomie będziesz mógł dodawać kolejne ozdobniki do swoich projektów. Przywarą początkujących adeptów edycji wideo jest to, że usilnie starają się przygotować widowiskowy materiał, a swojej szansy na osiągnięcie celu szukają w różnorodnych przejściach oraz efektach. W 99% przypadków jest to zła droga, a efekty są odwrotne od zamierzonych. Niestety sam przez to przechodziłem.
Cięcia pomiędzy scenami powinny być niezauważalne i dynamiczne. Wydłużanie poszczególnych ujęć zwykle nie ma sensu, oglądający przewidzi bowiem ruch „aktora”. Przykład: 

  • Kadr #1 – ujęcie tortu oraz dziecka. 
  • Kadr #2 – resztki ciasta, dziecko ubrudzone tortem.

Jak widzisz, bez problemu jesteśmy w stanie dopowiedzieć sobie, co działo się pomiędzy wymienionymi wyżej kadrami. Nie musimy dodawać takiego materiału do głównego projektu.

TIP 5 - Muzyka 

Muzyka w filmie odgrywa znaczącą rolę. To ona dyktuje tempo produkcji. Stonowany podkład obliguje nas do korzystania z ujęć o umiarkowanym tempie akcji. Dynamiczne podkłady idealnie komponują się z intensywną akcją oraz częstą zmianą kadrów. 

Zapamiętaj

Podkład muzyczny zapewnia nam rytm, pod który edytujemy filmy. Od razu zauważysz, że dobrze dobrana muzyka wzbogaci wideo. Zły dobór podkładu popsuje nam cały projekt.

Ścieżka audio jest na tyle ważna, że montażyści wideo najwięcej czasu poświęcają na… szukanie podkładów muzycznych do projektu. Pamiętaj, że nie możesz od tak wykorzystać dowolnego utworu. Radiowe piosenki najczęściej nie są dostępne do użytku dla przeciętnego Kowalskiego. Gdzie w takim razie szukać podkładów do komercyjnego użycia?

TIP 6 - Dźwięk 

Ścieżka audio to priorytet w naszych produkcjach. Dlaczego tak jest? Filmy, które mają tragiczny dźwięk, są pomijane przez oglądających. O ile jesteśmy w stanie wybaczyć mankamenty w aspekcie wideo, o tyle w audio już nie. Zadbaj zatem, aby dźwięk był możliwie najlepszej jakości.

Zwróć uwagę na stały poziom dźwięku. Jeżeli w projekcie podkład muzyczny będzie przeplatał się z dialogami, zadbaj o to, aby były podobnej głośności. Jeśli fragmenty rozmów będą miały różne poziomy dźwięku – wyrównaj je w programie.

Zawsze możesz zadbać o korekcję audio, usunięcie szumów oraz niechcianych wtrąceń.

Dodatki dźwiękowe 

Istnieją pewne detale, które wprowadzają znaczące różnice jakościowe do produkcji. W przypadku materiału wideo są nimi dodatki dźwiękowe. Jeśli przedstawiasz jakąś historię, nie pozwól, aby była ona zbyt cicha. Zwróć uwagę, że w filmach wszystko jest wyolbrzymione. Każde uderzenie, każde trzaśnięcie słyszymy doskonale. 
Ostatnio modne stało się dodawanie efektów dźwiękowych do ukazujących się grafik. Dzięki temu odbiorca od razu zwraca na nie uwagę. Pamiętaj, aby były to kluczowe momenty. Nie atakuj widza masą dźwięków, które nie są konieczne.

TIP 6 - B-roll – wzbogać swoje nagrania 

Przebitki wideo (b-roll) stały się bardzo popularne. Nic dziwnego, bowiem wzbogacają one nagrania. Podczas edycji projektu wideo dodawaj je w odpowiednich miejscach. B-roll to nic innego jak ujęcia wzbogacające, które pasują tematycznie do opowiadanej historii:

  • jeśli jesteś właścicielem restauracji i właśnie opowiadasz o ofercie śniadaniowej swojego lokalu, to pokaż w tym czasie dania, które serwujecie, 
  • jeżeli prowadzisz kawiarnię, to podczas opowiadania swojej historii dodaj do...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy