Dołącz do czytelników
Brak wyników

Content marketing

17 grudnia 2021

NR 23 (Grudzień 2021)

Obieg contentu – w pełni wykorzystuj możliwości dystrybucji treści

0 44

Napisałeś świetny tekst. Zadbałeś zarówno o najlepsze praktyki związane z optymalizacją treści pod kątem wyszukiwarek internetowych, jak i o jego przejrzystą strukturę. Pamiętałeś o odpowiednich nagłówkach, słowach kluczowych oraz o wewnętrznym linkowaniu. Przygotowałeś przyciągające wzrok grafiki, które niewątpliwie wzbogaciły Twój dopracowany merytorycznie tekst. Gratuluję! Włożyłeś w swój artykuł bardzo dużo pracy i coś Ci mówi, że warto pochwalić się nim całemu światu? Doskonale Cię rozumiem.

Tworzenie wartościowych treści w digitalu nie jest łatwym zadaniem, ale skoro się go podjąłeś, to szkoda, żeby przyzwoity artykuł zaginął w odmęcie innych publikacji. Oprócz wymienionych dobrych praktyk SEO, warto wykorzystać wszystkie dostępne środki, które pomogą dotrzeć Twojemu tekstowi do jak najszerszego grona odbiorców. Można do tego wykorzystać chociażby własne kanały społecznościowe: prywatne i firmowe lub poprosić o wsparcie pozostałe osoby z zespołu, zaangażowane w promocję marki. 
Mówiąc o promocji, mam tutaj na myśli działania organiczne, związane bardziej z popularyzacją artykułu, niż jego płatną dystrybucją. Budżet mediowy zainwestowany w promocję artykułu na pewno bardzo pomaga, ale nie o tym jest ten artykuł. 

POLECAMY

Wykorzystuj potencjał własnych kanałów mediowych

Odnosząc się do modelu POEM (PAID-OWNED-EARNED MEDIA), skupię się tutaj na obszarze OWNED (własne media), czyli tych miejscach w digitalu, którymi marka zarządza i na których samodzielnie publikuje treści. Należą do nich: strona internetowa, platformy w mediach społecznościowych, czy dystrybuowane przez markę newslettery, na których otrzymywanie adresaci wyrazili zgodę.  
Jak wykorzystać własne media do obiegu contentu i jakich formatów używać? Właśnie tego dowiesz się z mojego artykułu na przykładzie dystrybucji treści, którą realizujemy w agencji Beeffective. 
Mając świadomość potencjału, jaki niosą ze sobą nowe treści pojawiające się na stronach internetowych – tak pod kątem algorytmów Google’a, jak i możliwości zaprezentowania kompetencji specjalistów Beeffective, regularnie dzielimy się wiedzą z obszaru efektywnych działań marketingowych w digitalu w naszym autorskim cyklu #samnektar. 
Raz w tygodniu na naszym blogu pojawia się artykuł jednego z ekspertów agencji lub zaproszonych do podzielenia się swoją wiedzą gości. I tutaj rozpoczyna się szeroko zakrojona akcja obiegu contentu!

Publikacja artykułu na WWW

Tutaj sprawa wydaje się oczywista. Publikujemy artykuł na stronie Beeffective, w przeznaczonej do tego zakładce blogowej SamNektar. Wcześniej przygotowany zostaje cały pakiet grafik z wizerunkiem autorki czy autora, utrzymanych w spójnej identyfikacji marki. 
 

Wskazówka

Tworząc plan dystrybucji contentu do kilku serwisów społecznościowych, nie zapominaj o przygotowaniu spójnych grafik na wszystkie platformy w odpowiednich formatach. Dzięki powtarzalnym wizualnie kreacjom, masz większą szansę na to, że Twoja marka zostanie zapamiętana. Niektóre z formatów, np. kwadratowe, możesz wykorzystać w kilku kanałach (Facebook, LinkedIn, Instagram, Twitter), więc raz wyprodukowany materiał przyda się w kilku miejscach. 


Publikacja postów na platformach społecznościowych

Zebrałeś grono obserwujących na Facebooku? Powiadom ich o nowym wpisie na blogu! Zadbaj o spójną grafikę i odpowiednie copy, w którym zachęcisz do dyskusji. Chyba nikomu nie trzeba tłumaczyć, że masz zaledwie kilka sekund (a może i mniej), żeby przykuć uwagę użytkownika przewijającego aktualności. Szanując jego czas, wytłumacz po krótce, czego dowie się z artykułu i dlaczego warto po niego sięgnąć. 
Ten sam zabieg zastosuj również na innych platformach: Instagramie, LinkedInie (o nim bardziej szczegółowo trochę niżej) i Twitterze. Przygotuj grafiki w odpowiednich dla każdego serwisu formatach i pochwal się nową publikacją. Pamiętaj, że zawsze możesz zwiększyć „siłę rażenia” i informować o nowej publikacji nie tylko na profilach firmowych, ale również na osobistych. 
 

Wskazówka

Materiały publikowane z wysokości profili prywatnych są o wiele chętniej wyświetlane przez algorytmy portali społecznościowych niż te zamieszczane bez płatnej promocji na stronach firmowych. Weź to pod uwagę, planując obieg contentu!

 

Rys. 1. Przykład obiegu contentu w digitalu. Źródło: Beeffective

 

Rys. 2. Przykład postu informującego o nowym wpisie na blogu.
Źródło: Beeffective

 

Kreatywne formaty do promocji treści

Znany głównie z przestrzeni Facebooka format KARUZELA jest chętnie stosowany również na Instagramie. Chociaż oficjalnie nosi nazwę albumu, to i tak do powszechnego użycia weszło określenie „karuzela” i właśnie taką terminologię będę tutaj stosować. Wiele marek wykorzystuje karuzelę do przedstawienia historii, czy podzielenia się kilkoma wskazówkami w obrębie jednej publikacji. Format ten może się okazać równie pomocny przy okazji obiegu contentu, gdyż będzie doskonałym sposobem na prezentację najważniejszych informacji z artykułu i zachęcenie do przeczytania całości na blogu. Tutaj równie ważna będzie strona wizualna, która zwróci uwagę użytkowników. 
 

Wskażówka

Pamiętaj, że warto podpowiadać użytkownikom, co mają zrobić po przejrzeniu karuzeli. Zachęć ich więc do polubienia posta, skomentowania go, czy zapisania. Im więcej zapisanych publikacji, tym większa szansa na to, że algorytm Instagrama pokaże post większej liczbie osób.


Siła efemerycznych treści

Myśląc o obiegu contentu, nie można zapominać o formatach Stories. Niektórzy z użytkowników platform społecznościowych skupiają się głównie na przeglądaniu treści efemerycznych i praktycznie na tym kończy się ich aktywność względem obserwowanych profili. Pamiętaj więc, że tutaj również należy poinformować o nowej publikacji, a najlepiej zrobić to w sposób kreatywny i zachęcający do reakcji. 
Do wykorzystania masz różne naklejki, chociażby takie jak ankiety czy Q&A. Możesz też w sposób kreatywny przedstawić kilka danych, które zachęcą do poznania całego tekstu. Tutaj także warto zadbać o spójną identyfikację i atrakcyjne grafiki. Estetyczne i ciekawe materiały publikowane na profilach firmowych będą o wiele chętniej wykorzystywane również na profilach prywatnych. 
 

Rys. 3. Przykład kreatywnej karuzeli na Instagramie. Źródło: Beeffective


LinkedIn i Employee Advocacy

Przestrzeń LinkedIna daje kilka możliwości zintensyfikowania obiegu contentu. Pierwszym i najmniej skomplikowanym będzie publikacja posta, w którym informuje się o nowej publikacji i odsyła bezpośrednio na stronę WWW, drugim – wstawienie całego artykułu na platformę. Do dyspozycji mamy publikację z wysokości profilu firmowego i prywatnego. W Beeffective przyjęliśmy taktykę zamieszczania artykułu przez każdego autora na jego prywatnym profilu, do którego potem linkujemy na stronie firmowej. Jak już wcześniej podkreślałam – napisanie artykułu wymaga sporego zaangażowania, tym bardziej, jeżeli jego celem jest przekazanie wiedzy, wychodzimy więc z założenia, że każdy z autorów powinien mieć możliwość budowania swojej marki osobistej na profilu prywatnym, gdzie jednocześnie występuje przecież jako reprezentant Beeffective. Obie strony – autor i agencja czerpią więc dla siebie korzyści w myśl zasady win-win. 
Warto też poprosić pracowników o aktywność związaną z obiegiem contentu i reakcjami na wpisy, które pojawiły się na profilu firmowym. Jak mogą oni pomóc? Jest na to kilka sposobów: reagowanie na wpis opublikowany na stronie firmowej, komentowanie go, oznaczanie innych osób, które mogłyby być zainteresowane jego tematyką, czy w końcu wstawianie informacji o nowym artykule na blogu z wysokości profilu prywatnego. 
 

Rys. 4. Przykład zachęcenia użytkowników do interakcji z treścią.
Źródło: Beeffective

 

Wskazówka

Jeżeli uda nam się namówić pracowników do aktywnego zaangażowania się w dystrybucję contentu i „podbijanie” go z wysokości profili prywatnych – działania powinny być błyskawiczne. Serwis LinkedIn, podobnie jak inne platformy społecznościowe, weryfikuje czas reakcji użytkowników na dany wpis i dodatkowo zwiększa ich widoczność, jeżeli zaangażowanie w przypadku konkretnej publikacji jest duże.


Chcąc ułatwić pracownikom aktywność w ramach Employee Advocacy i ułatwić obieg contentu, można przygotować dla nich tzw. treści rekomendowane. Co to oznacza? Administratorzy profilu firmowego na LinkedIn mogą stworzyć swojego rodzaju „gotowca”, do wykorzystania przez każdego z pracowników obecnych na platformie. Funkcjonalność tę można wykorzystywać w jakimkolwiek obszarze wynikającym z planów publikacji danej organizacji, w tym również przy okazji obiegu contentu bazującego na wpisie blogowym. 

Opowiedz o nowej publik

...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy