Syndrom impostora w social mediach – dlaczego menedżerowie i eksperci boją się być widoczni?

Personal branding

Obawiamy się, że pewnego dnia ktoś odkryje, że nigdy nie byliśmy kompetentni, że nasze osiągnięcia to wypadek przy pracy, wynik szczęśliwego zbiegu okoliczności, a nie efekt rzeczywistych umiejętności. Syndrom impostora nie jest nowym zjawiskiem, ale w świecie social mediów stał się jeszcze bardziej widoczny. W końcu nigdy wcześniej nie byliśmy tak narażeni na ocenę i krytykę zarówno ze strony odbiorców, jak i samego siebie.

Z jednej strony wiemy, że warto budować markę osobistą online, być widocznym i dzielić się wiedzą, bo to realnie wpływa na rozwój zawodowy i biznesowy. Z drugiej, lęk przed oceną, wewnętrzny krytyk i kultura „eksperckości” w sieci sprawiają, że wielu menedżerów i ekspertów unika tej aktywności. Co tak naprawdę stoi za tym strachem i jak można go pokonać?

Czym jest syndrom impostora i dlaczego w social mediach czujemy go bardziej?

Syndrom impostora (impostor syndrome) to psychologiczne zjawisko, w którym osoba, mimo obiektywnych sukcesów i kompetencji, wątpi w swoje umiejętności i obawia się, że zostanie zdemaskowana jako ktoś niekompetentny. W kontekście social mediów ten mechanizm staje się jeszcze bardziej intensywny, każda publikacja, każde wystąpienie online jest po...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 5 wydań magazynu "Social Media Manager"
  • Dodatkowe artykuły niepublikowane w formie papierowej
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych wydań magazynu oraz dodatków specjalnych
  • Dostęp do czasopisma w wersji online
  • ...i wiele więcej!

Przypisy